groot pdf bestand printen

Vragen over software en applicaties
erikapekop
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: Ma 30 Mei 2016, 15:39

groot pdf bestand printen

Berichtdoor erikapekop » Za 06 Mar 2021, 22:50

wie weet raad?

Ik heb een .pdf bestand van 600mb (351 pagina's A4) wat ik wil printen.
En het lukt me niet, ik heb al van alles geprobeerd en opgezocht.

XPDF: normaal print xpdf erg goed, maar nu blijft de opdracht in de wachtrij staan, met de mededeling: 'Vastgehouden' en een pauze-tekentje erbij. Als ik op de 'play' knop klik, dan verdwijnt de opdracht en mint vertelt me dat de opdracht 'Aborted' is.

Standaard viewer: print pagina's maar voor de helft en dan 2x naast elkaar.

FoxIt: Print normaal goed, maar nu: print pagina's maar voor de helft en dan 2x naast elkaar

Okular: print pagina's maar voor de helft en dan 2x naast elkaar

Chrome: print pagina's maar voor de helft en dan 2x naast elkaar

Firefox: print pagina's maar voor de helft en dan 2x naast elkaar

Printen naar PDF en dan opnieuw proberen: zelfde problemen.

Printen naar Post Script, lukt me alleen via de standaard viewer, omdat alleen daar de optie PS te vinden is. Ik moet wel eerst het bestand kleiner knippen (ik gebruik PDF Shuffler). Met een bestandsgrootte van 120 pagina's/220mb lukt het. Als het er meer zijn, dan sluit het programma zichzelf af en lukt het convertreren naar PS niet.
Alleen de PS versie, geeft de foto's niet goed weer. Dus dat is ook geen optie.

Wie kan me op weg helpen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: groot pdf bestand printen

Berichtdoor stegiman » Za 06 Mar 2021, 23:23

Ik gebruik documentenkijker en nog nooit een probleem tegen gekomen bij afdrukken.
Maar nu praat je over niet normale hoeveelheid.
Het kan zijn dat uw printer niet genoeg geheugen heeft om af te drukken want als Linux of Windows te lang moet wachten op antwoord van de printer zal het automatisch stoppen en dat is normaal.

Anderzijds kan het ook zijn dat uw computer of laptop geheugen of opslag te weinig heeft om zulke opdrachten te kunnen laten afdrukken.

Maar ik vermoed dat uw printer maximaal 250 pagina kan afdrukken.

Je kan dat oplossing door afdrukken en aantal pagina's 1-100 in te geven en daarna 101-200 in te geven bij afdrukken.
erikapekop
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: Ma 30 Mei 2016, 15:39

Re: groot pdf bestand printen

Berichtdoor erikapekop » Zo 07 Mar 2021, 00:28

Dag Stegiman,
Dank u wel voor uw reactie, dat waardeer ik zeer.

Er zal wel iets met printergeheugen aan de hand zijn, ik heb gepoogd in Windows te printen, en de printer spuugde een velletje uit waarop aangegeven werd dat de resolutie van de printer verlaagd was vanwege een gebrek aan geheugen.
Ik heb toen een kleinere versie van het document (120 blz ipv 350blz), maar ik kreeg dezelfde melding.
Het document laadt overigens wel snel in de verschillende programma's, daarom denk ik dat het niet aan het geheugen van de laptop ligt

Daarom heb ik een andere (nieuwere) printer geprobeerd, en dat werkt wél.
In ieder geval in Foxit-reader. Meer kan ik nu niet onderzoeken, omdat de toner op is en de printer daarom weigert te printen.

Op mijn computer kan ik nooit fatsoenlijk afdrukken als ik een document vanuit documentenkijker wil printen. Ik heb een Thinkpad T530 met Mint Cinamon 19.3. Dit was ook het geval bij oudere versies van Mint. Daarom gebruik ik Foxit of Xpdf, als ik wil printen.
Op de computer van mijn vrouw lukt printen vanuit documentenkijker net als bij u zonder problemen: Thinkpad 440p, en Mint 19.3.

Uw suggestie: >Je kan dat oplossing door afdrukken en aantal pagina's 1-100 in te geven en daarna 101-200 in te geven bij afdrukken.<
Dit was niet de oplossing. Zelfs een enkele pagina lukte niet in Mint.

Met de andere printer lukt het wel. Nu even wachten tot er nieuwe toner in huis is.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: groot pdf bestand printen

Berichtdoor Joan » Zo 07 Mar 2021, 00:46

Je kunt ook een aantal pagina's printen in plaats van het hele bestand.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
erikapekop
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: Ma 30 Mei 2016, 15:39

Re: groot pdf bestand printen

Berichtdoor erikapekop » Zo 07 Mar 2021, 21:40

Beste Joan,
Dank voor je suggestie. Sorry dat ik dat vergeten ben te vermelden: het bood geen soelaas om slechts een paar pagina's te printen. Ook één enkele bladzijde wilde niet.
Ik las ergens dat je het bestand kon printen naar PDF en vanuit deze maagdelijke PDF makkelijker zou kunnen afdrukken: ook dit werkte niet.
Het enige wat iets opleverde was een iets modernere printer, met meer intern geheugen.
Dank voor het meedenken.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: groot pdf bestand printen

Berichtdoor stegiman » Zo 07 Mar 2021, 21:51

Offline:
Ik koop gewoon de goedkoopste toner: dit keer was het van printabout
Nota: mijn goedkope printer is een laserprinter van amper 105 euro en is eigenlijk de beste die ik tegen kwam.
Werk perfect in Linux en is heel zuinig.

Nog geen 30 euro betaald voor de toner (en ik vind het nog teveel) voor 2500 pagina.'s
Nooit lekkende toner gehad van printabout --> was huismerk
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: groot pdf bestand printen

Berichtdoor Jamint » Ma 08 Mar 2021, 08:56

Tot nu ontbreken de antwoorden op enkele onbekenden en/of bijgevolg niet gestelde vragen:
Wat voor printer?
Welk ondersteunend systeem? (van minder belang, maar niet zonder belang)
Welke papierafmeting heeft het origineel? (is het een PDF copie van een boek met extravagante papierafmetingen, is het misschien US- Letter?)
Welk format. 256 kleuren, of duizend kleuren, misschien z/w?


Houd er rekening mee dat opdrachten van deze omvang meer binnen de normale mogelijkheden liggen van Printer/Copiers voor de produktie/kantooromgeving dan bij laserprinters voor thuisgebruik die aan hun grenzen komen qua printcache in de printer (geheugenbank printer) Je kunt geheugen voor een thuisgebruik laserprinter soms uitbreiden maar de prijzen zijn pittig omdat... bijna niemand dat doet.
Ik gebruikte nog een al wat jaartjes oude Canon LBP 6650 op een Windows 7 machine en de enkele keren dat ik zo'n meerdere honderden pagina's bestand wilde printen deed ik dat in stapjes van max. 20 pagina's
Het max. aantal achterelkaar te printen copiën kun je een beetje afleiden van de max. papierinhoud van de Printer. Als je daaronder blijft zullen de meest printers uitkomen met hun toegekende geheugen.

Nog een tip: Gebruik vers (droog) papier. Laserprinters zijn gevoelig voor de vochtigheidsgraad van papier. De Fuserrol heeft wel aanpassingsvermogen qua temperatuur maar dat is natuurlijk ook aan een min/max gebonden.

Succes!
If it ain't broken, don't fix it.
erikapekop
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: Ma 30 Mei 2016, 15:39

Re: groot pdf bestand printen

Berichtdoor erikapekop » Di 23 Mar 2021, 08:16

Dag Jamint,
Dank je wel voor je reactie.

Aanvullende informatie:
Printer 1: Brother HL-2035 laserprinter, papierlade zo'n 200 vel
Printer 2: Brother DCP-7060D, papierlade 250 vel
Systeem: Mint 19.3 Cinamon. Lenovo Thnkpad T530 , Processor: Intel Core i7-3610QM @ 2.30GHz × 4, 8 Gb intern geheugen, Samsung 512 Mb SSD, dual boot met Win10.
Papierafmeting originele boek: A4, zwart-wit
Papier in printer A4

Normaal gebruikte ik XPDF om te printen, omdat het met documentenkijker niet goed ging. Met Foxit Reader kon ik ook altijd goed afdrukken.
Mijn vrouw heeft een iets jongere thinkpad T440, ook met Mint 19.3 en die drukt probleemloos af met documentenkijker.

Het grote boek:
Met printer 2 lukte het wel.
Met printer 1 lukte het zelfs niet om bv. 1 pagina af te drukken met een goede afdruk.

Het is wel iets geks met printen:
Ook met een .PDF bestand van 2 bladzijden moet ik nu echt zoeken met welk programma ik ga printen, omdat het niet goed afgedrukt wordt.

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: groot pdf bestand printen

Berichtdoor DeBaas » Di 23 Mar 2021, 10:02

Probeer eens de HL 2035 aan te sturen met de HP Laserjet4 driver,
dat was voor mij de oplossing bij een (reeds overleden) Brother HL 2070
erikapekop
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: Ma 30 Mei 2016, 15:39

Re: groot pdf bestand printen

Berichtdoor erikapekop » Vr 02 Apr 2021, 11:38

Hallo deBaas,

Dank je wel voor je reactie en tip!
Meteen geprobeerd natuurlijk.
Helaas werkt het niet voor mijn printer: testpagina drukt blanco af en bestandje printen wil niet.

Groet,
Erik

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten