oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor Lucien » Ma 15 Mar 2021, 16:21

Ik heb destijds automatisch onderhoud ingesteld met 'verouderde systeemkernen verwijderen'. Dat staat nog steeds aangevinkt, maar alle oude systeemkernen blijken er nog steeds te staan. Heb vinkje even weggehaald en opnieuw aangevinkt, maar alle oude kernen blijven staan.applicaties
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor DeBaas » Ma 15 Mar 2021, 17:21

Mogelijk de kernels van vorige versie reeks?
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor Lucien » Ma 15 Mar 2021, 19:54

Wellicht. Kan er tientallen omlaag scrollen. Maar ze horen er dus niet te zijn volgens mijn onderhoud-instelling.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor DeBaas » Ma 15 Mar 2021, 20:23

De 5.4 series horen bij Linux Mint 20.1 Ulyssa,
deze wordt opgeschoond met: sudo apt autoremove , waarbij de nieuwste 2 blijven staan.
5.8 is optioneel, moet handmatig aangevinkt te worden voor installatie of verwijdering.
Lager dan 5.4.xxx zijn afkomstig van oudere versies, dien je handmatig aan te vinken voor verwijdering.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor Lucien » Di 16 Mar 2021, 13:05

Ok. Dan ga ik dat maar handmatig proberen. Zit inderdaad ook 5.4 bij en dat is vreemd omdat ik mint 19 gebruik. Maar dat automatisch opschonen werkt in de praktijk dus niet en dat is jammer.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor DeBaas » Di 16 Mar 2021, 13:10

Check even welke serie er bij Mint 19 hoort..........
Momenteel niet direct de info bij de hand.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor Lucien » Di 16 Mar 2021, 13:58

Ik zie nu pas in Handige Linux Tips dat de instructies voor het opschonen van Mint, dus ook het verwijderen van de overbodige systeemkernen, alleen van toepassing zijn op Mint 20 en Ik gebruik dus de laatste versie van Mint 19. Als ik in Bijwerkbeheer kijk is de in gebruik zijnde systeemkern versie 5.4.0-67. Bij de rest staat 'Niet langer ondersteund´. Klik ik op een willekeurige oude versie om die te deleten dan krijg ik geen optie 'verwijderen' te zien, maar 'installeren'. Dat is dus niet de bedoeling.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor Lucien » Di 16 Mar 2021, 15:35

Ik heb dezelfde actie gevonden voor Mint 19 en die is qua instructies identiek aan die voor Mint 20. Het is te vinden in https://winaero.com/automatically-remov ... inux-mint/ Maar ook dan werkt de instelling Automatisch niet. En ook dan krijg ik geen optie 'verwijderen' bij aanklikken van oude kernen.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Di 16 Mar 2021, 16:02

Linux Mint start altijd op met de laatst / recentste geïnstalleerde kernel *

de vorig geïnstalleerde kernels blijven , tot zolang U ze niet verwijderd , “ actief “
waarmee U dan ook onmiddellijk kan terugvallen één van deze kernels mocht U bvb bij het in gebruik nemen van de laatste nieuwe kernel problemen ondervinden … en zo op een vorig goed werkende geïnstalleerde kernel op te starten .

verwijderen staat voor “ inactief maken “ en verdwijnt dus niet uit het aanbod van kernels dat U desgewenst zou willen / kunnen in gebruik nemen .

(*) er bestaan meer uitgewerkte manieren om het kernel gebruik te beheren maar laat dit over aan de nerds .
Debian Bookworm_Cinnamon
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re:https://winaero.com/automatically-remove-old-kernels-linux-mi oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijd

Berichtdoor Lucien » Di 16 Mar 2021, 16:46

Ik wilde ze verwijderen omdat op de site Handige tips voor Linux Mint onder 'opruimen' staat dat iedere oude kernel die er nog in staat zo'n 200Mb inneemt. Ook typisch is dat als ik dan op die bijgevoegde screenshotjes kijk, er bij een aangeklikte oude kernel duidelijk de optie 'verwijderen' zichtbaar is. Bij mij was dat dus niet zo.
Heb daarom nog eens in Bijwerkbeheer van mijn laptop gekeken en zie dan dat onder de actieve kernel twee oude kernels staan met behalve de melding 'Niet langer ondersteund' ook de melding ''Geïnstalleerd'. Klik ik daar op, dan verschijnt wel de optie 'Verwijderen' (maar dat doe ik niet). Bij de tientallen kernels daar onder staat alleen 'Niet langer ondersteund'. Ik maak daaruit op dat Automatisch beheer wel werkt! Die laat nl twee oudere kernels bestaan om op terug te vallen. De overige oude kernels staan dan blijkbaar nog wel in de lijst vermeldt, maar zijn waarschijnlijk toch gedeinstalleerd/verwijderd. Dan zou mijn 'probleem' geen probleem meer zijn, maar werkt het goed.
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Di 16 Mar 2021, 21:06

Linux Mint start altijd op met de laatst / recentste geïnstalleerde kernel *

de vorig geïnstalleerde kernels blijven , tot zolang U ze niet verwijderd , “ actief “
waarmee U dan ook onmiddellijk kan terugvallen één van deze kernels mocht U bvb bij het in gebruik nemen van de laatste nieuwe kernel problemen ondervinden … en zo op een vorig goed werkende geïnstalleerde kernel op te starten .

verwijderen staat voor “ inactief maken “ en verdwijnt dus niet uit het aanbod van kernels dat U desgewenst zou willen / kunnen in gebruik nemen .

(*) er bestaan meer uitgewerkte manieren om het kernel gebruik te beheren maar laat dit over aan de nerds .
bij het herlezen van mijn laatste post zie ik dat ik mij verkeerd uitgedrukt heb :
de vorig geïnstalleerde kernels blijven , tot zolang U ze niet verwijderd , “ actief “ > niet dus :
- de actieve kernel is de kernel waarop uw systeem draait
- de " geïnstalleerde kernels " kan U desgevallende naar keuze desinstalleren >.wel altijd één laten staan als reserve !

met mijn excuses voor de verkeerde formulering !
Debian Bookworm_Cinnamon
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor Lucien » Di 16 Mar 2021, 21:40

Geeft niets. Dank voor de support. Handige Linux Mint Tips was hier eigenlijk niet helder in, vind ik. Maar ik heb zelf ook weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Re:https://winaero.com/automatically-remove-old-kernels-linux-mi oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks ver

Berichtdoor Jamint » Wo 17 Mar 2021, 12:05

Ik wilde ze verwijderen omdat op de site Handige tips voor Linux Mint onder 'opruimen' staat dat iedere oude kernel die er nog in staat zo'n 200Mb inneemt. Ook typisch is dat als ik dan op die bijgevoegde screenshotjes kijk, er bij een aangeklikte oude kernel duidelijk de optie 'verwijderen' zichtbaar is. Bij mij was dat dus niet zo.
Heb daarom nog eens in Bijwerkbeheer van mijn laptop gekeken en zie dan dat onder de actieve kernel twee oude kernels staan met behalve de melding 'Niet langer ondersteund' ook de melding ''Geïnstalleerd'. Klik ik daar op, dan verschijnt wel de optie 'Verwijderen' (maar dat doe ik niet). Bij de tientallen kernels daar onder staat alleen 'Niet langer ondersteund'. Ik maak daaruit op dat Automatisch beheer wel werkt! Die laat nl twee oudere kernels bestaan om op terug te vallen. De overige oude kernels staan dan blijkbaar nog wel in de lijst vermeldt, maar zijn waarschijnlijk toch gedeinstalleerd/verwijderd. Dan zou mijn 'probleem' geen probleem meer zijn, maar werkt het goed.
Ja, Zo werkt het volgens mij ook!

Linux vermeldt keurig alle beschikbare Kernels, maar dat wil niet zeggen dat ze hoewel vermeld in de bijwerkbeheerlijst fysiek in het systeem staan! Dat gebeurt pas bij de opdracht installeren. Dán worden ze primair binnengehaald.

Ik moet bekennen dat ik het in het begin ook verwarrend vond: Een enorme lijst met Kernels waarvan je denkt dat zij allen uitgezonderd één uiteraard actieve Kernel en één of twee reserve allemaal geïnstalleerd zijn.
Dat is dus niet zo. :)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor jjwi » Wo 17 Mar 2021, 16:45

Linux vermeldt keurig alle beschikbare Kernels, maar dat wil niet zeggen dat ze hoewel vermeld in de bijwerkbeheerlijst fysiek in het systeem staan! Dat gebeurt pas bij de opdracht installeren. Dán worden ze primair binnengehaald.
Je kunt zien welke systeemkernen zijn geïnstalleerd door direct na opstart in het GRUB menu te kiezen voor "geavanceerde opties". Je ziet dan als eerste de actieve systeemkern en vervolgens de geïnstalleerde, maar niet actieve systeemkernen. Op die manier kun je, bij het optreden van een regressie na activering van een nieuwe kern, opstarten met een vorige systeemkern.

Vind je dat er teveel systeeemkernen geïnstalleerd zijn, dan kun je ervan af door middel van 'sudo apt autoremove'. Dan worden o.a. de overbodige systeemkernen verwijderd, behalve de actieve kern en de twee daarop volgende kernen.

Heb je geen dual boot systeem, dan kun je het GRUB menu tevoorschijn halen door direct na de BIOS/UEFI boot de shift toets ingedrukt te houden.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: oude systeemkernen staan er nog steeds, ondanks verwijderen

Berichtdoor Lucien » Wo 17 Mar 2021, 17:58

Je ziet het ook gewoon in bijwerkbeheer. Je ziet dan een actieve kernel en de twee vorige geïnstalleerde, maar niet actieve kernels om zo nodig op terug te vallen. Maar om dan ook een gigantische lijst met alle ooit vervallen en ge-deinstalleerde kernels te laten staan is naar mijn mening onzinnig. Ja, je kunt ze weer installeren, maar wie installeert Mint-kernels van jaren oud?!

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten