bijwerkbeheer

Vragen over software en applicaties
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

bijwerkbeheer

Berichtdoor Monty23 » Di 23 Mar 2021, 09:52

Regelmatig werk ik Linux Mint bij via >beheer >bijwerkbeheer.
Zo heb ik gisteren o.a. weer de Linux systeemkern bijgewerkt, nu de versie 5.4.0.-67.75 en na herstart ging alles goed.
Maar afgezien hiervan hou ik telkens mijn hart vast omdat ik bezorgd ben dat door het bijwerken van de systeemkern het systeem in de war raakt. Ik heb dit ooit (enkele jaren geleden beleefd en hoef niet te benadrukken welke ellende dit kan veroorzaken van nieuw installatie en verlies van gegevens!).
Twee vragen: A. is het echt noodzakelijk om de systeemkern update te installeren? en B. kan er echt niets misgaan hierdoor?

Nu weet ik ook wel dat timeshift een pleister op de wond zal zijn als er iets gebeurd - maar toch!
Monty
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor Jamint » Di 23 Mar 2021, 10:03

Regelmatig werk ik Linux Mint bij via >beheer >bijwerkbeheer.
Zo heb ik gisteren o.a. weer de Linux systeemkern bijgewerkt, nu de versie 5.4.0.-67.75 en na herstart ging alles goed.
Maar afgezien hiervan hou ik telkens mijn hart vast omdat ik bezorgd ben dat door het bijwerken van de systeemkern het systeem in de war raakt. Ik heb dit ooit (enkele jaren geleden beleefd en hoef niet te benadrukken welke ellende dit kan veroorzaken van nieuw installatie en verlies van gegevens!).
Twee vragen: A. is het echt noodzakelijk om de systeemkern update te installeren? en B. kan er echt niets misgaan hierdoor?

Nu weet ik ook wel dat timeshift een pleister op de wond zal zijn als er iets gebeurd - maar toch!
Monty
Beste Monty,

Lees de onderstaande link maar eens door. Daarin vind je antwoorden op je vragen:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... html#ID3.1

P.s Zelf pas ik die raadgevingen tot tevredenheid toe, maar de keuze is natuurlijk geheel aan jou :)
If it ain't broken, don't fix it.
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor Monty23 » Di 23 Mar 2021, 14:19

Goede middag Jamint,
hartelijk dank voor je reactie
Ja die aanbevelingen had ik ook al eerder gelezen maar ik blijf er toch enige moeite mee houden, ondanks ik altijd trouw alle updates van applicaties en zeker bestuurssystemen bij hou en bijwerk als nodig.
Mijn gedachte: als je echter voor een tijd deze items vastzet dan is het uiteindelijk zo dat op het moment dat je weer eens de kernel bij laat werken de software ZOVEEL stappen tegelijk moet bijwerken dat naar mijn mening het risico groeit dat juist door de hoeveelheid complicaties ontstaan. Tenminste dit lijkt mij een logische gedachte en zou ervoor pleiten om juist de 'kleine stapjes' bij te houden.
Is dit een kromme gedachte van mij? Ik zou best wel eens de mening van een programmeur hierover willen horen.
Maar ik zal nu idd het 'vastzetten' eens invoeren baserend op jouw mededeling dat je dit al een tijd met succes uitvoert.
Dank in elk geval voor de denk aanstoot en een fijne dag verder
Monty
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor Mogenblue » Di 23 Mar 2021, 14:49

Ik heb een cron job gemaakt voor het bijwerken. Er wordt om de paar uur gecontroleerd op updates en als die er zijn worden ze automatisch doorgevoerd. Dat doe ik al minstens een of twee jaar en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik ben er erg tevreden mee want ik heb er helemaal geen omkijken meer naar.

Verder laat ik sinds kort automatisch om de paar uur een backup maken van mijn gegevens op een extra interne schijf.
Ik gebruik geen TimeShift.

Als mijn systeem onverhoopt zou crashen vind ik het makkelijker om met een schone installatie te beginnen. En met mijn backup systeem raak ik zelden of nooit iets kwijt.

Ik heb een lijstje waar alles op staat wat ik moet doen bij een herinstallatie, de tweaks van mijn systeem. Alles bij elkaar ben ik dan in een half uurtje hooguit drie kwartier klaar. Dat is ook te danken aan het gebruik van ssd's. En veel instellingen van mijn systeem worden automatisch door de backup teruggezet. En dat is de verdienste van Linux Mint.

Die lijst gebruik ik regelmatig. Niet vanwege een crash, maar omdat Linux elk half jaar een nieuwe versie uitbrengt. Je kunt dan ook kiezen voor upgraden, maar ik kies dan voor een schone installatie.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor Jamint » Di 23 Mar 2021, 21:36

Beste Monty,

Ik weet niet wat je in het verleden hebt gedaan toen je een zogenaamde regressie meemaakte in Linux door een in-compatiblele Systeemkern (Kernel) om Linux weer aan de praat te krijgen, maar het is in principe vrij eenvoudig te repareren.

Herstart of zet de computer eerst gewoon uit. Desnoods gewoon de 230V. netspanning eraf met de contactstop (netstekker)

Houd meteen na (her)start de linkse, of rechtse shifttoets ingedrukt. Dan wordt Grub zichtbaar.

Kijk bovenin het zwarte scherm en ga met de naar beneden wijzende pijltoets op je toetsenbord naar: “geavanceerde opties. Dat is bij een single boot computer – dus alléén Linux – de tweede optie van boven.

Je krijgt in het dan geopende eveneens zwarte scherm de keuze uit zes mogeljkheiden. Drie daarvan zijn een recovery mode; maar kies die bij voorkeur niet. Kies (met de pijltoetsen) wél de tweede normale Linux opstart procedure. Dat is die met de voorlaatste systeemkern waar je geen probleem mee had.

Pak pen en papier en schrijf op welke systeemkern helemaal bovenaan staat vermeld, dat is de systeemkern die problemen geeft en schrijf op welke systeemkern je nu gaat activeren. Dat is dus de oude die wél goed werkte; de tweede van boven

Toets: enter


Linux start nu op.
Je bent nu bijna klaar met herstel, maar je wil natuurlijk niet opnieuw met dezelfde toestand worden geconfronteerd. Dus nu moet je de procedure van het vastzetten van de systeemkern uitvoeren of de nieuwste systeemkern, die bij jouw dus problemen gaf, deïnstalleren.

Dat doe je in Bijwerkbeheer door in het menu-onderdeel ‘tonen’ te kiezen voor ‘Linux- systeemkernen’.
In het nu geopende venster worden er heel veel opgesomd, maar het komt er nu op aan die systeemkern te zoeken en verwijderen die bij jouw een probleem geeft en dat is de nieuwste die óók in Bijwerkbeheer helemaal bovenaan staat, én gemarkeerd is met de tekst: ‘geïnstalleerd’
(daarom vroeg ik je op te schrijven tijdens de opstartprocedure: de nummers van de geactiveerde en gedeäctiveerde Systeenkern.)
Klik ergens in dat veld, of op de tekst ‘geïnstalleerd’. Het veld vouwt nu uit en rechtsonder zie je de knop: ‘verwijderen’.
Doe dat.
Sluit daarna het venster ‘systeemkernen’ en wacht tot bijwerkbeheer zijn hoofdvenster heeft ververst.

Sluit nu bijwerkbeheer en start Terninal. Voer hier in: (kopiëer en plak)

Code: Selecteer alles

sudo update grub
.

Sluit Terminal.

Je bent nu klaar en feitelijk zou nu alles weer normaal moeten functioneren.

Succes, voor het geval je ooit onverhoopt met een Kernel-regressie te maken krijgt.
If it ain't broken, don't fix it.
Monty23
Junior
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: Za 31 Okt 2015, 23:29

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor Monty23 » Wo 24 Mar 2021, 10:33

Beste Jamint,
heel hartelijk anjk voor deze ZEER duidelijke uitleg. Hier heeft een mens wat aan. Ik heb het uitgeprint en leg het op een plek waar ik het terug kan vinden als me dit ooit nog eens overkomt.
Verder ben ik nu ook niet meer zo bezorgd en ga regelmatig bijwerkbeheer gebruiken. Heb nu wel de kernel etc vastgezet zodat ik toekomstig updates stap voor stap kan installeren wanneer het me uitkomt en ik een recente backup heb gemaakt. HGeeft nu wat meer rust denk ik met deze twee mogelijkheden.
Nogmaals dank en een fijne dag
Monty
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor Jamint » Wo 24 Mar 2021, 20:46

Beste Jamint,
heel hartelijk anjk voor deze ZEER duidelijke uitleg. Hier heeft een mens wat aan. Ik heb het uitgeprint en leg het op een plek waar ik het terug kan vinden als me dit ooit nog eens overkomt.
Verder ben ik nu ook niet meer zo bezorgd en ga regelmatig bijwerkbeheer gebruiken. Heb nu wel de kernel etc vastgezet zodat ik toekomstig updates stap voor stap kan installeren wanneer het me uitkomt en ik een recente backup heb gemaakt. HGeeft nu wat meer rust denk ik met deze twee mogelijkheden.
Nogmaals dank en een fijne dag
Monty
Graag gedaan hoor!
:)

Het was overigens weer eens een goede exercitie om de procedure op schrift te stellen, want ik moest daarvoor Grub openen om mijn herinnering in werking te stellen.

Als ik je nog een tip mag geven, en eigenlijk iedereen (als ik zo vrij mag zijn), oefen het een keer. Ik ga zelfs zo ver door te stellen dat er Linux gebruikers zijn die in paniek raken als ze dit meemaken en - nog erger - misschien door onrust die zo'n confrontatie met een regressie met zich meebrengt, God mag weten wat voor dingen gaan doen waardoor het activeren van de voorlaatste systeemkern geen zin meer heeft omdat de boel ehh... 'half gesloopt is..' :0
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor shoshinsha » Wo 24 Mar 2021, 20:57

Een kleine aanvulling op het oproepen van het grub-menu d.m.v. de Shift-toets. Op mijn HP-laptop werkt dat niet (misschien op andere HP's wel) en daarom heb ik de methode gevolgd zoals beschreven in https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... b.html#ID4 waardoor bij opstarten het grub-menu maximaal vijf seconden te zien is.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: bijwerkbeheer

Berichtdoor Mogenblue » Do 25 Mar 2021, 06:24

Het was overigens weer eens een goede exercitie om de procedure op schrift te stellen, want ik moest daarvoor Grub openen om mijn herinnering in werking te stellen.

Ik heb een spreadsheet speciaal voor de computer. Er zitten aparte tabbladen in voor de installatie, voor bijwerkbeheer, voor installatie van de ftp server, voor grub, voor mounten van de nas (die er niet meer is), enzovoort.
Alles wat enigszins de moeite waard is heeft een apart werkblad.

Ik vind een spreadsheet wat dat betreft handiger dan een tekstdocument vanwege de rijen en kolommen.
Als ik ergens neerzet dat ik de alternatieve dns servers moet instellen kan ik gemakkelijk in een cel daarnaast de adressen zetten.
Als bij de installatie staat dat ik het bijwerkbeheer moet aanpassen ga ik naar het werkblad om te zien wat ik moet doen.

Het organiseert veel gemakkelijker. Je hoeft spreadsheets niet alleen te gebruiken om te rekenen.
Ik heb er ook een voor mijn keukenrecepten........ 8)

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten