Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Vragen over software en applicaties
bmwpiet
Senior
Senior
Berichten: 183
Lid geworden op: Wo 08 Okt 2014, 08:00
Locatie: Drechtsteden

Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor bmwpiet » Vr 26 Mar 2021, 07:01

Goedemorgen, een vraagje:
Mint draait goed en is getuned , swappiness staat op 10 en het is de 64 bits versie, die bij deze pc hoort (is wel oud van 2007
een HP small form factor 7800 dacht ik.
maar na slaapstand is deze ERG traag, op opzoeken films afdraaien on line en vanaf stick.
oorzaak onbekend.
Er zit een normale HDD in. :D
HP Desktop 64 bits, Mint 20, HP Probook
bmwpiet
Senior
Senior
Berichten: 183
Lid geworden op: Wo 08 Okt 2014, 08:00
Locatie: Drechtsteden

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor bmwpiet » Vr 26 Mar 2021, 20:35

Onderwerp over de versie van Mint is al eerder ter sprake geweest. Toen per ongeluk een 32 bits versie geïnstalleerd.
Weet nu zeker, dat er 19.2 64 bits op staat.
En een Win7, die is vermoedelijk 32 bits, realiseer ik me ineens. Die krijg ik niet opgestart en ik doe maar geen moeite meer.
HP Desktop 64 bits, Mint 20, HP Probook
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor Joan » Vr 26 Mar 2021, 21:17

Slaapstand geeft wel eens problemen, uitzetten is de remedie.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor Jamint » Za 27 Mar 2021, 12:21

Slaapstand geeft wel eens problemen, uitzetten is de remedie.
Ik heb daar een raar voorbeeld van; een voorbeeld waarvan ik vermoed dat slaapstand de oorzaak was. (was in Mint Mate 17 of 18)
Starten van VLC-speler lukte niet na het aanklikken van een nieuwe Mpeg-4 film nadat de computer in slaapstand was geweest. Het lukte wel vanuit VLC zelf (Media > Bestand openen...) vanuit het VLC menu, dus iets ernstigs kon het niet zijn.
Vanuit mijn motto: If it ain't broke don't fix it, deed ik een herstart, herhaalde de slaapstand.... en daarna werkte alles weer als vanouds (?)

Beetje off topic:

Even iets anders maar wel met betrekking daarop denk ik er weer aan: ik heb dat toen willen melden in wat nu Programmabeheer heet bij VLC. Maar hoe?
Ik snap daar geen lor van.
Je leest daar reacties van de hand van Linux-gebruikers bij elk stukje software, maar nergens zie je een knop genaamd: Geef Feedback o.i.d.. De enige knoppen die je ziet zijn: Starten, Installeren of Verwijderen.

Weet iemand hoe je in Programmabeheer een reactie kunt geven op de aangeboden Software?

Vriendelijk dank voor elke reactie! :)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor Joan » Za 27 Mar 2021, 13:18

Jamint

In Programmabeheer vind je alleen programma's. Klik je op een programma dan opent een beschrijving waar ook een link naar de hoofdsite van het programma staat.
Over de werking van Linux Mint kan je op https://www.linuxmint.com/getinvolved.php linken vinden om je verhaal te vermelden.
Het Nederlandse forum van de officiële Linux Mint site is https://forums.linuxmint.com/viewforum.php?f=67

Elk programma heeft een tab 'Help' waar informatie over het programma te vinden is. Ook staan daar linken naar de site waar meer informatie gevonden kan worden.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor jjwi » Za 27 Mar 2021, 15:52

In programmabeheer staat bij ieder programma (pakket) helemaal onderaan "klik hier om uw recensie toe te voegen". Hier kun je jouw reactie op de betreffende software kwijt (je wordt eerst gevraagd om in te loggen met jouw account van de mint-community).
Gaat het om een echte bug dan vind je onder https://linuxmint-troubleshooting-guide ... en/latest/ een handleiding hoe je deze kunt melden (is wel een hele studie).
In de mint-community https://community.linuxmint.com/ kun je voorstellen voor verbetering kwijt.
Vastlopers kun je melden via Systeemrapporten --> vastlooprapporten.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor stegiman » Za 27 Mar 2021, 16:28

Slaapstand zet ik nooit in.
Het is heel simpel om in pauzestand te zetten door middel van startknop licht te raken.

Energiebeheer / Wanneer stroomknop wordt ingedrukt = pauzestand.
In dat geval gaat de scherm uit en ook de computer bijna zo goed als volledig uit.
Dat is het veiligste naar mijn mening omdat data zeker veilig is, ook al je per ongeluk usb-stick eruit had gehaald tijdens de pauzestand.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor jjwi » Za 27 Mar 2021, 17:32

Vanuit mijn motto: If it ain't broken don't fix it
Hallo Jamint,

Jouw motto "If it ain't broken, don fix it" speekt mij aan.

Ik zou er daar nog een aan willen toevoegen:
"If you don't need it, don't install it" ...

Groet,
JJ
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor Jamint » Za 27 Mar 2021, 19:27

In programmabeheer staat bij ieder programma (pakket) helemaal onderaan "klik hier om uw recensie toe te voegen". Hier kun je jouw reactie op de betreffende software kwijt (je wordt eerst gevraagd om in te loggen met jouw account van de mint-community).
Gaat het om een echte bug dan vind je onder https://linuxmint-troubleshooting-guide ... en/latest/ een handleiding hoe je deze kunt melden (is wel een hele studie).
In de mint-community https://community.linuxmint.com/ kun je voorstellen voor verbetering kwijt.
Vastlopers kun je melden via Systeemrapporten --> vastlooprapporten.
Ja, Ik had het inmiddels ook bespeurd. Inderdaad: helemaaaaal onderaan :) Waarschijnlijk lukte mij dat omdat de verhalen van Sherlock Holmes mij hebben geïnspireerd :D
En allemachtig... ik moest er ook nog een bril +2 voor op zetten om die kleine lettertjes te kúnnen lezen :D

Dank voor alle alle nuttige links jjwi ik heb ze als bladwijzer opgeslagen!
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor Jamint » Za 27 Mar 2021, 19:51

Slaapstand zet ik nooit in.
Het is heel simpel om in pauzestand te zetten door middel van startknop licht te raken.

Energiebeheer / Wanneer stroomknop wordt ingedrukt = pauzestand.
In dat geval gaat de scherm uit en ook de computer bijna zo goed als volledig uit.
Dat is het veiligste naar mijn mening omdat data zeker veilig is, ook al je per ongeluk usb-stick eruit had gehaald tijdens de pauzestand.
Ja dat klopt.
Dat werkt ook.
Maar het gekke bij mij is weer dat ik daarvoor een toets op mijn Logitech K270 toetsenbord moet gebruiken om de PC in de Pauzestand te zetten. Echter ik krijg met diezelfde toets hem daarna niet meer uit pauzestand.
Ik bedoel de smalle toets boven de functietoets F8. (Zie plaatje: https://asset.conrad.com/media10/isa/16 ... =600&y=600)
Ik kan dan alleen nog de aan/uit toets achterop mijn Asus Vivo PC-tje gebruiken om de computer uit te schakelen door hem lang vast te houden. Die knop werkt niet voor pauzestand inschakelen.
Op de andere computer, een HP-Compaq 3300 Microtower doet die toetsenbordknop weer niks maar wel de aan/uit knop op de voorkant ::)

Ik heb voorzichtig de indruk dat het op elke computer anders is. Jammer maar het is niet anders.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor Jamint » Za 27 Mar 2021, 19:56

Vanuit mijn motto: If it ain't broken don't fix it
Hallo Jamint,

Jouw motto "If it ain't broken, don fix it" speekt mij aan.

Ik zou er daar nog een aan willen toevoegen:
"If you don't need it, don't install it" ...

Groet,
JJ
Ja dat is zeker een goede aanvulling en dat weer op het motto: 'Alles is te kraken, zorg dus voor zoveel mogelijk niets' van Linux forum lid Pjotr.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Mint 19.2 xcfe traag na slaapstand

Berichtdoor Jamint » Za 27 Mar 2021, 19:58

Jamint

In Programmabeheer vind je alleen programma's. Klik je op een programma dan opent een beschrijving waar ook een link naar de hoofdsite van het programma staat.
Over de werking van Linux Mint kan je op https://www.linuxmint.com/getinvolved.php linken vinden om je verhaal te vermelden.
Het Nederlandse forum van de officiële Linux Mint site is https://forums.linuxmint.com/viewforum.php?f=67

Elk programma heeft een tab 'Help' waar informatie over het programma te vinden is. Ook staan daar linken naar de site waar meer informatie gevonden kan worden.
@Joan,

Dank voor de links!
Ik heb ze eveneens opgeslagen als bladwijzer.
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten