hoe .ics bestand openen

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

hoe .ics bestand openen

Berichtdoor Lucien » Ma 12 Apr 2021, 00:59

Ik heb een email ontvangen met als bijlagen twee uitnodigingen voor mijn corona-prikken. Die moet ik meenemen, dus printen. Ik kan ze echter helemaal niet openen. Wel opslaan en daarna openen, maar dan is het een rare hoeveelheid tekst zonder lay-out. Het zijn .ics documenten. Hoe open ik ze zodat het een normaal leesbaar document wordt dat ik kan printen? Vind op internet wel progs die ik zou moeten installeren, maar allemaal voor Windows.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: hoe .ics bestand openen

Berichtdoor Mogenblue » Ma 12 Apr 2021, 03:55

Dan moet je Mozilla Sunbird installeren.

Hoe een bestand openen ICS?
https://www.filetypes.nl/extension/ics
pesieraattele2nl
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 05 Apr 2021, 19:38

Re: hoe .ics bestand openen

Berichtdoor pesieraattele2nl » Ma 12 Apr 2021, 09:10

Heb ik sinds de nieuwe versie van Linux-Cinnamon ineens (ook).
Op de oude versie (ik heb de oude pc nog als reserve en back-up met daarop de oude versie) werkt alles nog normaal.
Hoogstwaarschijnlijk een softwarefout.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: hoe .ics bestand openen

Berichtdoor DeBaas » Ma 12 Apr 2021, 13:18

ics is een toevoeging die je in een agenda program kunt opnemen.
In Thunderbird heb je eerst 2 pagina´s tekst, gevolgd door de inhoud van het ics deel en dan als bijgevoegd de ics, toe te voegen aan Lightning agenda.
Uit te printen in ieder geval de eerste pagina met daarop de scancode, op de tweede pagina staat volgens mij geen privé info.
Je ziet, ik heb ´m ook binnen 8) :uitroepteken:
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: hoe .ics bestand openen

Berichtdoor Lucien » Ma 12 Apr 2021, 13:45

Ik vond op internet dat je ics bestanden in Linux kunt openen met het programma Horde kronolith. Dat zit in Synaptic pakketbeheer. Ik heb het geïnstalleerd, maar ik zie het nergens in het menu om daarmee het ics bestand te openen.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: hoe .ics bestand openen

Berichtdoor shoshinsha » Ma 12 Apr 2021, 14:38

De vraag is vooral of het nodig is het .ics bestand te openen om de uitnodiging te kunnen printen. Via Tekstverwerker zag ik dat in het .ics bestand gewoon de tekst van de mail zelf staat.
Om die te printen werkt het dus al om te kiezen voor "Afdrukken" van de mail. Nadeel: omdat je geen gedetailleerde invloed hebt op het afdrukbereik (alleen hele pagina's) heb je veel pagina's nodig (drie als je niet de complete Engelse tekst mee afdrukt). Wat ik heb gedaan: de Nederlandse tekst kopiëren en plakken in Libre Office Writer. Levert anderhalve bladzij op, die ik tweezijdig heb afgedrukt. Let er op dat de streepjescode aan het begin meegenomen wordt, ik denk dat dat het enige is dat nodig is bij het aanmelden voor de vaccinatie.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: hoe .ics bestand openen

Berichtdoor Lucien » Ma 12 Apr 2021, 14:58

Dank voor dit advies. Ik kom er dan wel uit, maar voor de gemiddelde computergebruiker is dit een hoop gedoe. Waarom sturen ze geen normaal te openen tekstdocument, zoals .doc. Ik snap ook niet waarom het openen niet lukt met Agenda en met Kronolith uit Synaptic volgens info op internet moet dat gewoon kunnen, maar beide werken niet.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: hoe .ics bestand openen

Berichtdoor Lucien » Ma 12 Apr 2021, 15:46

Heb contact opgenomen met de GGD. Medewerkster vond het vreemd dat de ics bijlagen niet zijn te openen. Ze heeft het intern nagevraagd en ik ben teruggebeld. Er zijn meer meldingen over dit probleem ontvangen. In Windows levert het openen volgens hen geen problemen op. In Linux dus wel en dat is nu intern bij de GGD aangekaart. Blijft wel vreemd dat de Linux progs Agenda en Kronolith, om ics te openen, niet werken
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: hoe .ics bestand openen

Berichtdoor DeBaas » Ma 12 Apr 2021, 17:09

In Thunderbird
Eerst het aangehechte bestand opslaan
Gebeurtenissen en taken
Importeren
iCalender (*.ics)

of linksonder
dubbelklik op 1 bijlage: afspraak.ics
Openen met Thunderbird
Afspraak importeren
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: hoe .ics bestand openen

Berichtdoor dirkjanl » Ma 12 Apr 2021, 19:02

Ook ik heb problemen gehad met een .ics bestand. Het was een agenda item. NB ik heb een deGoogled smartphone en gebruik op de PC een web based calender / agenda die synchroniseert met een agenda app op de smartphone. Op de PC kan ik het ics bestand niet in de agenda krijgen. Wat heb ik gedaan?
De mail met het ics bestand in FairEmail op mijn deGoogled smartphone openen, tikken op het ics bestand, lezen en dan kiezen voor Opslaan of Bewaar. Hij komt dan in de agenda en twee tellen later staat hij in de agenda op mijn pc. En vandaar uit kan ik het eventueel printen. Maar ik heb mijn smartphone meegenomen en hen het scherm met de mail met barcode voorgehouden toen ze om de afspraak vroegen. Ik ben geprikt en al daar weer weggereden.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten