Gnome kaarten werkt niet meer

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Gnome kaarten werkt niet meer

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 03 Jun 2021, 10:38

Ik merk dat gnome kaarten niet meer werkt. Ik stel dat vast zowel op LM Cinnamon als op LM Xfce. Ik krijg volgende foutmelding in het logboek. Is het een probleem dat enkel LM treft of is het een algemeen probleem?
10:31:14 org.gnome.Maps: JS ERROR: TypeError: source is undefined
_createTileSource@resource:///org/gnome/Maps/js/mapSource.js:81:9
_createCachedSource@resource:///org/gnome/Maps/js/mapSource.js:96:22
createAerialSource@resource:///org/gnome/Maps/js/mapSource.js:128:12
setMapType@resource:///org/gnome/Maps/js/mapView.js:326:50
_init@resource:///org/gnome/Maps/js/mapView.js:153:14
_init@resource:///org/gnome/Maps/js/mainWindow.js:104:25
_createWindow@resource:///org/gnome/Maps/js/application.js:265:28
vfunc_activate@resource:///org/gnome/Maps/js/application.js:284:14
main@resource:///org/gnome/Maps/js/main.js:57:24
run@resource:///org/gnome/gjs/modules/script/package.js:222:19
start@resource:///org/gnome/gjs/modules/script/package.js:206:5
@/usr/share/gnome-maps/org.gnome.Maps:2:17

10:31:14 org.gnome.Maps: JS WARNING: [resource:///org/gnome/Maps/js/mapSource.js 128]: reference to undefined property "aerial"
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Gnome kaarten werkt niet meer

Berichtdoor Jamint » Do 03 Jun 2021, 16:15

Ik merk dat gnome kaarten niet meer werkt. Ik stel dat vast zowel op LM Cinnamon als op LM Xfce. Ik krijg volgende foutmelding in het logboek. Is het een probleem dat enkel LM treft of is het een algemeen probleem?...(knip)
Het lijkt mij een probleem in v20.x van Mint. In Linux 19.1 dat ik nog steeds gebruik werkt Kaarten zoals het hoort.

@MenthaSuaveolens, Een belangrijke tip: Ga nog niet uitvoerig graven of iets substantieels ondernemen!

Dit soort problemen worden nogal snel geconstateerd door de grote hoeveelheid mensen wereldwijd die actief aan de ontwikkeling van Linux en bijbehorende software werken.

De ervaring leert dat dergelijke anomalieën vaak snel worden verholpen met een reparatie update....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toegevoegd:

....En dat is al gebeurd. (02-06-2021) Programmabeheer meldt bij opmerkingen voor Gnome Maps "The issue was sucessfully resolved"
Nu gewoon wachten op een update zoals ik al zei.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Gnome kaarten werkt niet meer

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 04 Jun 2021, 13:02

Nog een geen oplossing in zicht. Als ik de laatste commit bekijk in Gnme Maps, dan heeft men de "aerial"-service verwijderd https://gitlab.gnome.org/GNOME/gnome-ma ... 22bce9e6b1
Laat dat nu juist het probleem zijn dat in mijn errorlog verschijnt : 10:31:14 org.gnome.Maps: JS WARNING: [resource:///org/gnome/Maps/js/mapSource.js 128]: reference to undefined property "aerial"

Ik vermoed dat men de server gewijzigd heeft zonder eerst de applicatie aan te passen. Jammer dat men dergelijke zaken niet beter bekijkt. Op de issues https://gitlab.gnome.org/GNOME/gnome-maps/-/issues/382 heeft een andere gebruiker ook al dergelijk probleem.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Gnome kaarten werkt niet meer

Berichtdoor Joan » Vr 04 Jun 2021, 13:35

Er is ook 'Openstreetmap'. Hoef je ook niets te installeren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Gnome kaarten werkt niet meer

Berichtdoor Jamint » Za 05 Jun 2021, 00:02

Nu in Mint Cinnamon 19.1 maar ook in versie 20.1 is Kaarten (Gnome-maps) bij mij ook de kluts kwijt. Was voorheen mijn locatie volgens IP adres redelijk goed getroffen, zojuist zie ik tot mijn grote verbazing dat ik plots midden in een kanaal in het noord-oosten van het land 'zwem'. :D :D :D

Ik neem de suggestie van Joan (open street map) maar serieus, en hoop in de tussentijd ooit aan land te komen met een update van Kaarten :) :) :)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Gnome kaarten werkt niet meer

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 05 Jun 2021, 09:07

Ik heb het probleem gemeld op de Engelstalige Linux Mint blog en Clem heeft er onmiddellijk op gereageerd. Hij heeft daarna op Launchpad https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1930699 commentaar gegeven en op de blog het volgende geschreven "I’ll add it to the list of bugs we’re chasing. If it’s not fixed before stable we’ll issue a patch." Fijn dat men zo snel gaat reageren. In die zin is het goed de gebruikers op launchpad kunnen taggen dat ze eveneens door de fout getroffen worden. Hopelijk komt de fix snel in de Ubuntu-pakketten terecht zodat ze door LM opgepikt kunnen worden. Op dergelijke manier voel je je betrokken bij de ontwikkeling van de linux desktop. Ik kijk er daarom al terug naar uit om mee te helpen testen aan de komende LM-release.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Gnome kaarten werkt niet meer

Berichtdoor HWE64 » Za 19 Jun 2021, 17:25

De Flatpack versie werkt nog wel.
Afbeelding
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Gnome kaarten werkt niet meer

Berichtdoor stegiman » Zo 20 Jun 2021, 00:07

Openstreetmap werkt zeer goed en bijzonderst snel en in het Nederlands.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten