Update dummy package??

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Update dummy package??

Berichtdoor Jamint » Di 15 Jun 2021, 17:05

Dag Allemaal

Vandaag deze updatemelding:
ImageMagick (raar die vreemde 'k´ want het is 'magic' niet 'magick')

Enfin, hier de omschrijving:
ImageMagick is a software suite to create, edit, and compose bitmap images. It can read, convert and write images in a variety of formats (over 100) including DPX, EXR, GIF, JPEG, JPEG-2000, PDF, PhotoCD, PNG, Postscript, SVG, and TIFF. Use ImageMagick to translate, flip, mirror, rotate, scale, shear and transform images, adjust image colors, apply various special effects, or draw text, lines, polygons, ellipses and Bézier curves. All manipulations can be achieved through shell commands as well as through an X11 graphical interface (display).

This package include links to channel depth specific binaries and manual pages.

This is a dummy package. You can safely purge or remove it.
Sowieso is het pakket ImageMagick bij mij niet geïnstalleerd, maar let nu ook vooral op de laatste opmerking die ik hierboven met opzet in vette tekst heb onderstreept.

Wat is dit nu voor onzin :uitroepteken: Als ik deze melding kan negeren stoor mij dan niet met een updatemelding :uitroepteken:
Of.... moet ik er wel iets mee omdat het misschien ook een bibliotheek bevat voor Pinta :vraagteken:

Algemeen gesteld: Ik hoop niet dat dit vaker gaat voorkomen vanuit de software repository want dit is hoogst verwarrend :uitroepteken:
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Update dummy package??

Berichtdoor Joan » Di 15 Jun 2021, 19:57

Meestal betekend het dat na installatie het installatiepakket verwijderd kan worden.
In software beheer staan veel van dit soort pakketten als onderdeel of aanvulling van basispakketten.
Met autoremove of autoclean worden al veel van dit soort pakketten verwijderd.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Update dummy package??

Berichtdoor Jamint » Do 17 Jun 2021, 08:57

@Joan,

Dank voor jouw reactie.

Als ik het goed begrijp kunnen de binaries, waarover wordt gesproken, dus ook worden gebruikt door Pinta, het grafisch programma dat ik gebruik.

Ik heb het pakket dus geïnstalleerd, maar het blijft toch wel een onduidelijke- of eerder een onvolledige melding m.b.t. "you can safely purge or remove it".
Als daarmee wordt bedoeld dat het installatie pakket verwijderd kan worden ná de installatie zou het een kleine moeite zijn geweest de opmerking over verwijdering aan te vullen met ..."after install".

off topic:

ik merk dit vaker:
Onvolledige informatie.
Laatst nog een brief ontvangen met daarin de opmerking: "Als u nog vragen heeft kunt u contact met ons opnemen", maar nergens in de brief valt een telefoonnummer te bespeuren.

end off topic.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Update dummy package??

Berichtdoor HWE64 » Do 17 Jun 2021, 11:05

@Jamint, zowel in Mint 20.1 Xfce als in Xubuntu gebruik ik de flatpack uitvoering van Pinta en heb nergens last van. Zoals je wel weet zit in de flatpack zitten alle benodigdheden voor Pinta. Of zie ik dit fout :vraagteken:
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Update dummy package??

Berichtdoor Jamint » Do 17 Jun 2021, 13:14

@Jamint, zowel in Mint 20.1 Xfce als in Xubuntu gebruik ik de flatpack uitvoering van Pinta en heb nergens last van. Zoals je wel weet zit in de flatpack zitten alle benodigdheden voor Pinta. Of zie ik dit fout :vraagteken:
Dag HWE64,

Ik vermoed dat je de conclusie trekt dat ik een probleem heb met Pinta. Dat was enkele maanden terug inderdaad zo maar na alles m.b.t. Pinta via Synaptic een keer volledig te hebben verwijderd en Pinta weer opnieuw te hebben geïnstalleerd zijn de problemen (ik dacht dat het crashen was bij de opdracht exporteren) voorbij.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 524
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Update dummy package??

Berichtdoor HWE64 » Do 17 Jun 2021, 13:28

sorry, dan heb ik het fout
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Update dummy package??

Berichtdoor Jamint » Do 17 Jun 2021, 15:19

sorry, dan heb ik het fout
Ach ik zit er ook wel eens naast, net als iedereen. ;)

off-topic:

Als ik vorige week Honda Nederland had gebeld voor een door mij gedacht probleem, had ik voor aap gestaan.

end off-topic.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Update dummy package??

Berichtdoor Joan » Do 17 Jun 2021, 15:20

Nog een kleine controle omdat er een update van was en dat alleen gebeurt als er een verwijzing in de software- c.q. updatelijst zit.
Imagemagick zit in Softwarebeheer met korte beschrijving en heeft niets met Pinta te maken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Update dummy package??

Berichtdoor Jamint » Do 17 Jun 2021, 15:29

Nog een kleine controle omdat er een update van was en dat alleen gebeurt als er een verwijzing in de software- c.q. updatelijst zit.
Imagemagick zit in Softwarebeheer met korte beschrijving en heeft niets met Pinta te maken.
Toch wel vreemd dan dat ik een updatemelding kreeg, want ik heb het niet op mijn computer geïnstalleerd staan. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik het ooit heb geïnstalleerd en daarna weer heb verwijderd, maar soms laat mijn geheugen mij toch in de steek.

Kan ik nog ergens controleren of er sporen van zijn? En waar zou ik dan verder moeten kijken?, want ik vind in mijn gebruikersmap met control-h (onzichtbare bestanden) geen map wiens naam .Imagemagick is, en ook niet in: /usr/lib

Alvast dank voor een reactie.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Update dummy package??

Berichtdoor Joan » Do 17 Jun 2021, 15:57

In Softwarebeheer kan je het verwijderen als het is geïnstalleerd.
Met

Code: Selecteer alles

sudo purge imagemagick
kan je alles daarvan verwijderen.

Updates zijn verbeteringen die verouderde en verbeterde delen van programma's en onderdelen vervangen. Updates worden alleen geïnstalleerd als het programma is geïnstalleerd.
De Softwarelijst is een onderdeel van de lijst Pakketinformatie die wordt gecompleteerd door de lijst in 'Bijwerkbeheer' te verversen.
Het programma 'Bijwerkbeheer' werkt bij, maar installeert niet.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Update dummy package??

Berichtdoor Jamint » Do 17 Jun 2021, 18:57

Tot nu had ik er nog niet aan gedacht om eens met Synaptic pakketbeheer te kijken naar Imagemagick, en daarin blijkt dat als ik imagemagick-6.q16 en imagemagick-6-common markeer voor verwijdering Calbre en Shutter ook worden gedeïnstalleerd. Wel... ik laat het nu maar zo, indachtig mijn motto: if it ain't broken, don't fix it.

Dank aan iedereen die regeerde :uitroepteken: :)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Update dummy package??

Berichtdoor mutse » Do 17 Jun 2021, 22:47

@ Jamint,
daarin blijkt dat als ik imagemagick-6.q16 en imagemagick-6-common markeer voor verwijdering Calbre en Shutter ook worden gedeïnstalleerd.
... dat klopt, want ImageMagick is een van de afhankelijkheden die Shutter en Calibre nodig hebben.

Maar Pinta heeft deze (ImageMagick) niet nodig.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten