Cron job verwijderen

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Cron job verwijderen

Berichtdoor Jamint » Zo 15 Aug 2021, 14:33

Dag allemaal,

Na verwijdering van de Opera-Browser blijft een Cron job in /etc/cron.daily een authenticatiesleutel voor Opera toevoegen aan Bijwerkbeheer.
Dat gebeurt soms toch meerdere keren per dag, en daarom vertrouw ik het temeer niet. Een daily job behoort eenmaal per 24 uur te worden uitgevoerd. ik wil er dus vanaf, maar hoe?

De eigenaar is: root dus ik kan als gebruiker dat bestand niet verwijderen.

Weet iemand met welke terminal opdracht ik dat kan doen?
(Ik heb een root wachtwoord ingesteld dus daarop behoef ik geen antwoorden. ;))

Alvast hartelijk dank! :)
If it ain't broken, don't fix it.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Cron job verwijderen

Berichtdoor stegiman » Zo 15 Aug 2021, 16:31

Misschien kan deze pagina (klik) jou helpen.
Let op want je ziet dat bijna niet maar de code staat net boven afbeelding

Anders ook eens kijken bij wachtwoorden en sleutels die je in menu vindt.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Cron job verwijderen

Berichtdoor emvedeesje » Zo 15 Aug 2021, 17:17

In de map /etc/cron.daily zitten uit te voeren bashfiles.
Zit er daar een specifieke bashfile waar je in de naam kunt zien: opera?

Zo ja? dan denk ik dat je hier iets mee bent: https://serverfault.com/questions/15034 ... kly-script
Wat ik er uit begrijp is dat je dat bestand best verwijdert.

Doch maak best eerst een timeshift...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Cron job verwijderen

Berichtdoor Jamint » Zo 15 Aug 2021, 19:26

@stegiman,

Dank voor je reactie.

Dat was ook de eerste pagina, die ik vond na mijn zoekopdracht met Duckduck.
Maar de contradictie is dat het een bashfile is - zoals @emvedeesje - veronderstelt; en dat klopt, dat niet in /var/spool/crontabs zit maar in /etc/cron.daily Het wordt dus niet, naar ik veronderstel, uitgevoerd door crontab dus autonoom. Ik noem het maar een selfexecuting script zoals dat vroeger heette in het classic Mac Os waar de applicatie ScriptMaker voor verantwoordelijk was.

Het betreft dus niet een door mij aangemaakte cronjob via crontab maar is meegeïnstalleerd met de webbrowser Opera.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Cron job verwijderen

Berichtdoor Jamint » Zo 15 Aug 2021, 19:50

@Michael,

Ook dank voor je reactie.

Het is dus inderdaad een bash file, zoals je veronderstelde (mijn fout, ik was onvolledig en vergat de naam) die: opera-browser heet.
Ik ben er inmiddels wel achter dat verwijderen, of ja zelfs deactiveren een veel te gecompliceerde materie is om op een productie machine uit te voeren. Akkoord: al gaat het fout kan ik altijd een timeshift opname terugplaatsen. Maar hemel wat een gedoe en dan ben je zo weer een uur of langer aan het vergooien ;)

(Wee mij... Ik oude sukkel: Soms snak ik naar de eenvoud van het oude, oude Mac Os, maar ja.... dát is onvoorwaardelijk voltooid verleden tijd. ;) )

Mijn suggestie aan allen, gezien mijn ervaring: Installeer de Opera browser niet. Want zelfs met:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get purge opera-browser
...
blijf je opgescheept zitten met een functioneel bestand dat totaal niet meer van toepassing is. Niet leuk. ::)
If it ain't broken, don't fix it.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Cron job verwijderen

Berichtdoor stegiman » Zo 15 Aug 2021, 23:20

Ik heb test gedaan:
Ik kon perfect Opera browser verwijderen: heel simpel: bij menu op deïnstalleren klikken.

/etc/cron.daily kon ik perfect als beheerder verwijderen -> open als beheerder en dan bestanden verwijderen en daarna de map verwijderen.

Ik heb terminal niet moeten gebruiken.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Cron job verwijderen

Berichtdoor Jamint » Ma 16 Aug 2021, 10:13

Update:

Gisteravond, 15 augustus heb ik m.b.v. het hachelijke programma BleachBit (as root) de Bash file: Opera-Browser verwijderd. Dit op mijn testmachine, met nog steeds (o.a) Mint 20.1 waar ook de Opera browser op stond.

Ik ga nu de komende dagen eens kijken of dat negatieve gevolgen heeft. Met name voor de update routine. Tot nu blijkt alles OK. En waar het uiteindelijk om ging: het stoppen van het telkens weer opnieuw installeren van een echtheidscertificaat ter authenticatie van Opera updates in Bijwerkbeheer. Tot nu zie ik het niet terug.

Noot:

BleachBit gebruik ik uitsluitend voor secure delete van zakelijke correspondentie die niet meer van toepassing is. Het gebruik van de optie 'as root' was al helemaal een extreme uitzondering.
:uitroepteken: Daarom wil ik ook waarschuwen voor te lichtvaardig gebruik van BleachBit :uitroepteken:
O.a de onzinnige opruimactie die je kunt bewerkstelligen met BleachBit, kan je hele systeem om zeep helpen. Het is niet voor niets dat ik het voor dit doeleind: verwijderen van een Bash file, alleen heb gebruikt op een testmachine.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Cron job verwijderen

Berichtdoor Jamint » Ma 16 Aug 2021, 14:07

Update II

Zojuist, 13:30 uur, kwam de melding in Bijwerkbeheer dat er verschillende updates klaar stonden. Deze zijn allemaal normaal verwerkt, dus ik ga ervan uit dat Bijwerkbeheer geen negatieve invloed heeft ondervonden van de verwijdering van de Bash file ten behoeve van het update mechanisme van de verwijderde Opera Webbrowser.

Blijft over: opletten of er misschien elders problemen optreden in Mint.
Ik verwacht het nu niet meer.
Direct geaffecteerd was m.i. mogelijkerwijze bijwerkbeheer maar ik ga niet over een nacht ijs om uit mijn reguliere Linux installatie (19.1) dezelfde Bash file uit/etc/cron.daily overhaast te verwijderen.
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 36 gasten