Programma's (her)schikken op de taakbalk (Xfce)...

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Marqeaux
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 23 Sep 2019, 20:25
Locatie: Amsterdam

Programma's (her)schikken op de taakbalk (Xfce)...

Berichtdoor Marqeaux » Vr 24 Sep 2021, 00:28

Afgelopen maandag heb ik Linux Mint 20.2 (Uma) geïnstalleerd op één van mijn laptops, en zoals verwacht ging dat van het spreekwoordelijke "leien dakje". Inmiddels gebruik ik deze laptop voor mijn werk, en ik ben godzijdank in de luxe positie dat ik alles binnen Linux kan doen. En dat gaat prima, want Linux Mint draait - zoals we dat gewend zijn - als een zonnetje.

Op het moment van schrijven ben ik druk aan het werk, en ik was daardoor aan het schakelen tussen de diverse openstaande vensters. Op het moment dat ik wat programma's wilde (her)schikken op de taakbalk, om er een wat logischere volgorde aan te geven viel mij op dat dit in Xfce 4.16 niet meer zomaar kan (of misschien zelfs helemaal niet meer). Op de werkcomputer in mijn thuiskantoor staat Linux Mint 19.3 (Tricia) geïnstalleerd die nog gebruik maakt van Xfce 4.14. Daar is het herschikken van openstaande programma's op de taakbalk nog wel in te stellen. In versie 4.16 is dat overduidelijk anders.

Ik heb me rot gezocht naar de instelling dat het (her)schikken van de openstaande programma's op de taakbalk (weer) mogelijk maakt, maar ik kan het niet zo één-twee-drie vinden. Zoeken in Xfconf leverde niet hetgeen op wat ik zocht. Ook op internet zoeken leverde niet zoveel actuele informatie op, en op de website van Xfce staat nog steeds de handleiding van Xfce 4.14. Daar heb ik in dit geval niet zoveel aan, want de nieuwste versie van Xfce is op onderdelen toch wel veranderd (blijkt).

Je voelt de vraag al aankomen: weet iemand hoe deze functie (weer) is in te schakelen? :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1617
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Programma's (her)schikken op de taakbalk (Xfce)...

Berichtdoor stegiman » Vr 24 Sep 2021, 07:26

Waar de icoontjes op de werkbalk bevindt met de rechtermuisknop op een van de icoontje klikken en dan voorkeuren klikken. Dus niet op een lege plek van de werkbalk.

Met xfce4 dat je in programmabeheer ziet kan je nog veel meer doen en is er ook plugins toe te voegen.
Zelf heb ik nog geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Marqeaux
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 23 Sep 2019, 20:25
Locatie: Amsterdam

Re: Programma's (her)schikken op de taakbalk (Xfce)...

Berichtdoor Marqeaux » Vr 24 Sep 2021, 13:40

Dank je voor je snelle reactie, Stegiman. ;)

Nee, helaas gaat deze methode blijkbaar niet op voor Xfce 4.16. De methode die je beschrijft is nog wel toepasbaar in Xfce 4.14 (onder andere de versie gangbaar in Linux Mint 19.3). Wat ik krijg is dit als ik op de rechter muisknop klik op het programma-icoontje:

Afbeelding

Zoals je ziet geen enkele mogelijkheid tot het instellen van het gedrag van de programma-icoontjes. En via andere instellingen met betrekking tot de werkbalk is er ook niets aan te passen. Heel vreemd...

Het valt me trouwens wel op dat de taakbalk de openstaande programma's op alfabetische volgorde rangschikt op naam van het programma. Bijvoorbeeld: als je Firefox open hebt staan, en je start daarna Audacious, dan gaat Audacious naar de eerste plek en schuift Firefox een plekje op. Dat lijkt me een bewuste instelling, gemaakt door de mensen achter Xfce.

Ik heb ook nog even nagelopen of ik dit gedrag, tijdens het configureren van het systeem, niet zelf heb ingesteld door een aanpassing te doen? Of dat ik zaken niet meer aan kan passen omdat ik bijvoorbeeld het paneel in kiosk-modus heb gezet? Maar nee, dat is niet het geval.

Ik ga vanmiddag even checken of Xfce 4.16 onder Manjaro hetzelfde euvel heeft als waar ik nu mee zit in Linux Mint 20.2. Ik vermoed van wel, want sinds Xfce sinds versie 4.14 overgestapt is op GTK3 zijn sommige zaken moeilijker aan te passen dan toen Xfce op GTK2 geschreven was.

Nou ja, ik kom er nog op terug. En mocht er ondertussen nog iemand anders zijn die dit "mysterie" kan ontrafelen, dan zou ik er hartstikke blij mee zijn. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?
Gebruikersavatar
Marqeaux
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 23 Sep 2019, 20:25
Locatie: Amsterdam

[OPGELOST] Programma's (her)schikken op de taakbalk (Xfce)...

Berichtdoor Marqeaux » Vr 24 Sep 2021, 16:46

Ah, ik heb het gevonden. Jippie! :)

Bij Xfce 4.14 kon je nog op het draaiende programma-icoon op de taakbalk klikken om het gedrag van diezelfde programma-iconen te wijzigen. Deze functie is nu wat meer verborgen, maar was voorheen ook al via die manier te bewerkstelligen. Dat ik daar niet eerder aan dacht! Maar het zit zo:
_
  1. Met de aanwijspijl op de taakbalk, klik op de rechter muisknop en kies uit het dialoogvenster "Werkbalk" > "Werkbalkvoorkeuren"
  2. Op het derde tabblad, kies het tabblad "Elementen"
  3. Kies op dit tabblad het onderdeel "Vensterknoppen" (stap 1 op onderstaande afbeelding)
  4. Klik na de selectie op het steeksleuteltje (stap 2 op onderstaande afbeelding)
  5. Kies bij "Sorteervolgorde" de optie "Geen, sta sleep-en-plak toe" (stap 3 op onderstaande afbeelding)
  6. Sluit alle vensters van de werkbalkvoorkeuren, en de functie is meteen van kracht.
Afbeelding
Afbeelding 1: de oplossing van "het probleempje"!

Hiermee kan ik het draadje als "opgelost" aanmerken. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 534
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Programma's (her)schikken op de taakbalk (Xfce)...

Berichtdoor HWE64 » Vr 24 Sep 2021, 17:19

@Marqeaux, Thx weer wat geleerd
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten