Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 128
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor VuurVosje » Do 03 Feb 2022, 18:09

Timeshift werkt prima; af en toe maak ik een 'snapshot' op een externe HDD.
Maar ik zie geen enkele manier om onderscheid te maken tussen verschillende apparaten. Naamgeving gaat enkel op LM versie, datum en tijd, verder kun je nergens iets instellen qua naam. Ook niet qua locatie, zodat je bv een map 'Desktop' en een map 'Laptop' zou kunnen maken. Nee, komt allemaal in de map 'Timeshift'.

Kortom; heb je meerdere appaarten met dezelfde LM versie, dan is er geen enkele mogelijkheid om te zien van welk apparaat de backup is... :0
Dit lijkt mij te bizar om waar te zijn... wie helpt mij en laat zien dat ik niet goed kijk?

Houtje touwtje oplossing zou zijn om voor elk apparaat een aparte ext HDD te gebruiken.
Mercurion
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Vr 25 Dec 2020, 23:52

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor Mercurion » Do 03 Feb 2022, 18:49

Timeshift laat inderdaad niet toe om de naam van de map (Timeshift) te veranderen. Dat zou inderdaad handig zijn om momentopnames van meerdere computers op dezelfde schijf te bewaren.

Als je echter de externe HDD in meerdere partities verdeelt dan kan je voor elke computer Timeshift een momentopname laten maken op een eigen partitie. Timeshift maakt steeds de map /Timeshift aan in de rootdirectory van de gekozen partitie.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor stegiman » Do 03 Feb 2022, 22:36

Maak een map laptopA en daarin map timeshift enz.
Zo weet je precies van welke toestel de timeshift is.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 128
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor VuurVosje » Do 03 Feb 2022, 22:49

Maak een map laptopA en daarin map timeshift enz.
Zo weet je precies van welke toestel de timeshift is.
?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor stegiman » Do 03 Feb 2022, 23:36

Stel dat je computerA en laptopA en ComputerB hebt en je wilt duidelijk weten welke timeshift je moet terugzetten dan maak je mappen
computerA
laptopA
ComputerB

Je stel de timeshift van ieder laptop of computer zodanig in dat hij in de juiste map plaatst.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 128
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor VuurVosje » Vr 04 Feb 2022, 06:53

Je stel de timeshift van ieder laptop of computer zodanig in dat hij in de juiste map plaatst.
Hoe doe je dat?
Timeshift maakt steeds de map /Timeshift aan in de rootdirectory van de gekozen partitie.
Zie post 1 en 2.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor stegiman » Vr 04 Feb 2022, 08:05

Gewoon zoals bij elk programma kan je aanpassen.
Klik op Settings / locatie
Je kan ook altijd met live cd daarna altijd op dezelfde manier terugzetten als je helemaal niet meer binnen kan.

Andere programma (apps) staat er bijvoorbeeld voorkeur / instellingen / extra enz.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor dirkjanl » Vr 04 Feb 2022, 08:45

Als ik Timeshift goed gebruik is het volgens mij niet mogelijk om een aparte 'map' aan te geven via Timeshift >Instellingen > Locatie. Er is daar wel een 'Partitie' aan te geven. sda1 of sda2 bijvoorbeeld of zelfs een andere schijf. Die partitie zal je vast wel met 'Gparted' of 'Schijven' een naam kunnen geven. Daar heb ik niet mee geoefend.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 128
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor VuurVosje » Vr 04 Feb 2022, 10:08

Als ik Timeshift goed gebruik is het volgens mij niet mogelijk om een aparte 'map' aan te geven via Timeshift >Instellingen > Locatie. Er is daar wel een 'Partitie' aan te geven. sda1 of sda2 bijvoorbeeld of zelfs een andere schijf. Die partitie zal je vast wel met 'Gparted' of 'Schijven' een naam kunnen geven. Daar heb ik niet mee geoefend.
Precies!
Ik kan niets instellen met Timeshift; alleen de partitie.
Dus ik ben benieuwd hoe stegiman dat doet.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 128
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor VuurVosje » Vr 04 Feb 2022, 10:12

Gewoon zoals bij elk programma kan je aanpassen.
Klik op Settings / locatie
Mijn punt is nu juist dat dit niet valt in te stellen... zie OP.
Mercurion en dirkjan bevestigen dit... zie voorgaande posts.

Maar als jij een manier gevonden hebt dat het wel kan; graag!
Kun je een paar screenshots posten?
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 528
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor mutse » Vr 04 Feb 2022, 14:13

Misschien eerst eens dit filmpje bekijken ... ?

https://www.youtube.com/watch?v=QE0lyWodWdU

Afbeelding

... volgens mij kan je wel de locatie ingeven waarnaar de back-ups worden weggeschreven ...?

Afbeelding

*** Wanneer je dit op een externe Hdd wil doen dan zal deze ook zichtbaar zijn bij locatie (zie tab locatie in bovenstaande afbeelding).
Laatst gewijzigd door mutse op Vr 04 Feb 2022, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor emvedeesje » Vr 04 Feb 2022, 14:27

Kortom; heb je meerdere appaarten met dezelfde LM versie, dan is er geen enkele mogelijkheid om te zien van welk apparaat de backup is... :0
Dit lijkt mij te bizar om waar te zijn... wie helpt mij en laat zien dat ik niet goed kijk?
Hier zijn ook meerdere computers in gebruik.
De enige goede oplossing is: gebruik voor elke computer een aparte eigen partitie om daarin zijn timeshift(s) op te slaan.
Reden: bij de locatie instellingen van timeshift wordt een partitie gevraagd, geen map.

Mijn timeshift backups gaan naar een externe Schijf welke onderverdeeld is in partities.

Soms moet wat in het hoofd als wenselijk voorgesteld wordt, bijgestuurd worden door de reële mogelijkheden...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Mercurion
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Vr 25 Dec 2020, 23:52

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor Mercurion » Vr 04 Feb 2022, 15:09

... volgens mij kan je wel de locatie ingeven waarnaar de back-ups worden weggeschreven ...?

Afbeelding.
Kijk nog eens goed naar die afbeelding? Helemaal onderaan staat het al duidelijk aangegeven:
"Momentopnamen worden opgeslagen in /timeshift op de gekozen partitie. Andere locaties worden niet ondersteund."
Timeshift laat je enkel toe om te kiezen op welke schijf en welke partitie je de momentopnames wil bewaren. De naam van die map alsook het pad op de partitie kan je niet wijzigen. Deze zijn 'hard coded' in de broncode van het programma:
https://github.com/teejee2008/timeshift ... /Main.vala
Laatst gewijzigd door Mercurion op Vr 04 Feb 2022, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 128
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor VuurVosje » Vr 04 Feb 2022, 15:11

Misschien eerst eens dit filmpje bekijken ... ?
... volgens mij kan je wel de locatie ingeven waarnaar de back-ups worden weggeschreven ...?
Afbeelding
*** Wanneer je dit op een externe Hdd wil doen dan zal deze ook zichtbaar zijn bij locatie (zie tab locatie in bovenstaande afbeelding).
Precies zoals al eerder opgemerkt (en mijn punt is...): alleen de partitie kun je opgeven.
Verder kun je de locatie of naamgeving niet wijzigen.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 128
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Timeshift naamgeving / meerdere apparaten

Berichtdoor VuurVosje » Vr 04 Feb 2022, 15:17

... volgens mij kan je wel de locatie ingeven waarnaar de back-ups worden weggeschreven ...?

Afbeelding.
Kijk nog eens goed naar die afbeelding? Helemaal onderaan staat het al duidelijk aangegeven:
"Momentopnamen worden opgeslagen in /timeshift op de gekozen partitie. Andere locaties worden niet ondersteund."
Timeshift laat je enkel toe om te kiezen op welke schijf en welke partitie je de momentopnames wil bewaren. De naam van die map alsook het pad op de partitie kan je niet wijzigen. Deze zijn 'hard coded' in de broncode van het programma:
https://github.com/teejee2008/timeshift ... /Main.vala
Precies!
Laten we er maar een punt achter zetten; het kan gewoon niet (anders dan via partities, wat knullig is, zeker zonder onderscheidende naamgeving, en op een bestaande backup HDD).

I rest my case.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten