Plex kan in Linux Mint de harde schijf niet lezen
Plex kan in Linux Mint de harde schijf niet lezen
Beste forumleden, Ik heb Plex Media Server (PMS) geinstalleerd op de PC. De schijf waarvan de PC opstart en alle bestanden op staan wordt door de server moeiteloos gevonden. Wanneer er geschikte media op staat wordt de server voorzien van muziek, films, foto’s etc.
Maar, om zo veel mediabestanden op te kunnen slaan heb ik een tweede HDD van 1 Tb in de computer geplaatst. De schijf had ik eerst geformatteerd in EXT4 en laten mounten in Systemd/system/mount.vids.
Omdat de schijf niet werd gevonden heb ik deze geformatteerd in NTFS, dat zou toch moeten lukken dacht ik. Niet dus… Vervolgens heb ik heb de schijf laten mounten met fstab.; in de terminal de rechten op ‘Plex’ gezet. Maar nog steeds kan ik, al bladerend in Plex de bestanden op de HDD niet laden. Wat is er toch aan de hand dat de server deze schijf niet ‘ziet’? Moet ik misschien in de software een aanpassing doen? Wie kan mij dit vertellen.
Alvast dank, Groeten van Dreeffie
Maar, om zo veel mediabestanden op te kunnen slaan heb ik een tweede HDD van 1 Tb in de computer geplaatst. De schijf had ik eerst geformatteerd in EXT4 en laten mounten in Systemd/system/mount.vids.
Omdat de schijf niet werd gevonden heb ik deze geformatteerd in NTFS, dat zou toch moeten lukken dacht ik. Niet dus… Vervolgens heb ik heb de schijf laten mounten met fstab.; in de terminal de rechten op ‘Plex’ gezet. Maar nog steeds kan ik, al bladerend in Plex de bestanden op de HDD niet laden. Wat is er toch aan de hand dat de server deze schijf niet ‘ziet’? Moet ik misschien in de software een aanpassing doen? Wie kan mij dit vertellen.
Alvast dank, Groeten van Dreeffie
PC: Medion Akoya/ Mem 4G
Besturing: Mint 21.1/ 64b Vera
Desktop: Cinnamon
Re: Plex kan in Linux Mint de harde schijf niet lezen
zou dit je kunnen helpen?
viewtopic.php?f=5&t=3837&p=20723&hilit=disks#p20723
viewtopic.php?f=5&t=3837&p=20723&hilit=disks#p20723
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Hoi dirkjanl, Het koppelen van de schijf in Linux gaat goed. Ik kan de bestanden lokaal gewoon afspelen of bekijken met b.v. VLC. Maar de Plexserver wil de bestanden (MP3, MP4, Flac) op de schijf niet 'laden'.
Oké, had ik zo niet begrepen. Daar kan ik je niets wijzer over maken. Ik hoop anderen wel. Succes.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Een server is geen gewone computer hé .
Intressant om eens te gaan lezen .
https://www.bien.nl/RAID-configuraties- ... illen.blog
Intressant om eens te gaan lezen .
https://www.bien.nl/RAID-configuraties- ... illen.blog
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
Linuxtips
I.v.m. mijn vorige reactie denk ik dat ik de vraag verkeerd begrepen heb .
Misschien had het een beter idee geweest om onmiddelijk een schijf te plaatsen met een veel groter volume .Maar, om zo veel mediabestanden op te kunnen slaan heb ik een tweede HDD van 1 Tb in de computer geplaatst.
Linuxtips
Linuxtips
Hoi Swake, Ik kan voorlopig wel voort met 1 Terabyte. Maar voorlopig is ie nog leeg. Of misschien bedoel je, de oude schijf vervangen. Die is ook 1T, dus...
Ik snap je verhaal eigenlijk niet hoor .
Plex kan Linux Mint niet vinden citeer jij .
Moest je geciteerd hebben ik kan vanuit Linux Mint de plex server niet benaderen dan zou ik het begrepen hebben , namelijk een rechtenprobleem .
Waarom geen NAS of netwerkschijf i.p.v. een desktop ?
https://computertotaal.nl/artikelen/ove ... nas-63458/
Verbeter me maar als ik verkeerd ben .
Op een computer heb jij dan Linux Mint op een schijf geinstalleerd en Plex op een tweede schijf geinstalleerd . Of denk ik verkeerd ?
Plex kan Linux Mint niet vinden citeer jij .
Moest je geciteerd hebben ik kan vanuit Linux Mint de plex server niet benaderen dan zou ik het begrepen hebben , namelijk een rechtenprobleem .
Waarom geen NAS of netwerkschijf i.p.v. een desktop ?
https://computertotaal.nl/artikelen/ove ... nas-63458/
Verbeter me maar als ik verkeerd ben .
Op een computer heb jij dan Linux Mint op een schijf geinstalleerd en Plex op een tweede schijf geinstalleerd . Of denk ik verkeerd ?
Linuxtips
Linuxtips
Als je er met plex niet uitkomt kun je overwegen om een ftp of ssh service op je mint machine te installeren.
Ik heb een tijdje geleden een nas gehad maar was erg teleurgesteld over de prestaties ervan. Het was weliswaar een instapmodel, maar toch.
Na rijp beraad heb ik toen op een van mijn pc's een ftp service geïnstalleerd. Nu kan ik die in mijn hele lokale netwerk benaderen. Dus ook vanaf mijn smartphone. Best wel makkelijk.
FTP is weliswaar een oud protocol, maar voor eenvoudige file sharing is het prima. Als je bestanden vanaf de server wil afspelen is het misschien niet geschikt.
Installatie is supereenvoudig.
Ik wil zelf bestanden tussen twee computers kunnen synchroniseren. Daarom heb ik ssh geïnstalleerd. Voor synchronisatie kun je het best het rsync commando gebruiken en dat werkt alleen onder sftp. Met een paar scripts wordt mijn persoonlijke map nu continu gesynchroniseerd. Werkt als een speer.
Is wel iets meer werk.
Onlangs heb ik een upgrade uitgevoerd van Mint 20.2 naar 20.3 en de netwerkservices bleven gewoon doordraaien. Daar ben ik dus heel tevreden mee.
Maar ook voor ssh geldt, als je bestanden direct vanaf de server wil afspelen is het misschien minder geschikt.
Hier een paar artikelen om ftp en ssh te installeren:
File-sharing met een FTP server in je thuisnetwerk
File-sharing en synchronisatie via SSH in je thuisnetwerk
Als die netwerkservices op je machine draaien kun je hem gewoon als een normale pc blijven gebruiken. Je kan hem alleen niet meer uitzetten of naar de slaapstand laten overgaan.
Ik heb een tijdje geleden een nas gehad maar was erg teleurgesteld over de prestaties ervan. Het was weliswaar een instapmodel, maar toch.
Na rijp beraad heb ik toen op een van mijn pc's een ftp service geïnstalleerd. Nu kan ik die in mijn hele lokale netwerk benaderen. Dus ook vanaf mijn smartphone. Best wel makkelijk.
FTP is weliswaar een oud protocol, maar voor eenvoudige file sharing is het prima. Als je bestanden vanaf de server wil afspelen is het misschien niet geschikt.
Ik wil zelf bestanden tussen twee computers kunnen synchroniseren. Daarom heb ik ssh geïnstalleerd. Voor synchronisatie kun je het best het rsync commando gebruiken en dat werkt alleen onder sftp. Met een paar scripts wordt mijn persoonlijke map nu continu gesynchroniseerd. Werkt als een speer.
Is wel iets meer werk.
Onlangs heb ik een upgrade uitgevoerd van Mint 20.2 naar 20.3 en de netwerkservices bleven gewoon doordraaien. Daar ben ik dus heel tevreden mee.
Maar ook voor ssh geldt, als je bestanden direct vanaf de server wil afspelen is het misschien minder geschikt.
Als die netwerkservices op je machine draaien kun je hem gewoon als een normale pc blijven gebruiken. Je kan hem alleen niet meer uitzetten of naar de slaapstand laten overgaan.
Ik ben blij dat je met me mee wilt denken, Swake, Ik heb een PC met een opslagcapaciteit van 1T HDD. Hierop staat de opstart partitie en op de tweede partitie staan alle applicaties, webbrowsers noem maar op. Hierop staat ook de server. Simpele indeling dus. Op de tweede schijf, welke NTFS is geformatteerd, intern van 1 T, wil ik al mijn mediabestanden plaatsen. Die moet de server voor mij ophalen, maar als ik de server wijs waar de bestanden staan, dan kom ik niet verder dan het icoontje van de tweede schijf. De map 'Muziek' bijvoorbeeld, welke ik op de tweede HHD heb gezet, kan ik met de server niet selecteren (bladeren). Plex kan dus de HDD niet lezen.
De PC heeft geen moeite om de server te vinden. Er is geen rechtenprobleem; die heb ik in de terminal op plex:plex gezet. Er is iets dat de server belet mijn mediabestanden te laden.
De PC heeft geen moeite om de server te vinden. Er is geen rechtenprobleem; die heb ik in de terminal op plex:plex gezet. Er is iets dat de server belet mijn mediabestanden te laden.
Ik sta hier echt verbaasd van wat ik lees .
Een server installeer je op een harde schijf waarvan de serversoftware de volledige schijf in beslag zal nemen . Ik heb nog nooit een server naast een bestaande linux desktop editie weten installeren .
Met Ubuntu 20.04 desktop installeer je een Ubuntu 20.04 op je desktop / laptop en kun je een multibootsysteem maken .
Met Ubuntu 20.04 server zal dat niet lukken .
https://support.plex.tv/articles/200264 ... ep-guides/
https://support.plex.tv/articles/200288 ... x-web-app/
https://support.plex.tv/articles/200288 ... tallation/
Een server installeer je op een harde schijf waarvan de serversoftware de volledige schijf in beslag zal nemen . Ik heb nog nooit een server naast een bestaande linux desktop editie weten installeren .
Met Ubuntu 20.04 desktop installeer je een Ubuntu 20.04 op je desktop / laptop en kun je een multibootsysteem maken .
Linuxtips
Linuxtips
Dank je, Mogenblue, Is het overwegen waard.Als je er met plex niet uitkomt kun je overwegen om een ftp of ssh service op je mint machine te installeren.
Is wel iets meer werk.
De serversoftware neemt een fractie van de schijf in beslag. Dit bestaat uit een web-app, een speler en plexamp. Het zijn de bestanden die ruimte innemen; daarom heb ik ook een tweede schijf geplaatst. De links welke je mee stuurt heb ik al gelezen. Deze artikelen horen bij Plex.Ik sta hier echt verbaasd van wat ik lees .
Mijn probleem is: Plex kan in Linux Mint de harde schijf niet lezen. De rest zit wel snor.
Dat klopt : Een klein stukje van de schijf waar de software staat geinstalleerd om de server te booten / opstarten . De rest is dan bedoelt om de plex applicaties te installeren .De serversoftware neemt een fractie van de schijf in beslag.
Dus installeer je op een schijf eerst ubuntu of debian server editie en als je er iets van kent kun je dan via terminalcommando's je server beginnen in te richten .
Besef jij wel als jij je linux mint computer uitzet je niet meer naar de server kan streamen , want de computer is uitgeschakeld .
Bedoeling van een server of NAS is dat die via het internet of lokaal thuisnetwerk altijd te benaderen moet zijn om videos / films te kunnen bekijken van eender welk apparaat , pc, laptop, smartphone , tablet . Dat is de bedoeling van een media server .
Met fstab ga je een schijf/partitie aankoppelen of mounten . Een server die ga je via het internet of lokaal netwerk benaderen via het IP adres.
Linuxtips
Linuxtips
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xUH256WAWt0[/youtube]
Linuxtips
Linuxtips