Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Vragen over software en applicaties
truus22
Junior
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2015, 15:20

Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor truus22 » Ma 28 Feb 2022, 09:59

Halllo beste mensen,

Ik gebruik Linux Mint nog maar kort en ik probeer nu een Timeshift Backup op een externe HDD te plaatsen. Dat lukt niet omdat ik de melding krijg dat het opslagapparaat geen geen Linnux partitie heeft. Inderdaad het heeft een gedeelde NTFS en Fast32 partitie. Hoe kan ik zo'n Timeshift Backup bestand op een externe HDD plaatsen? Ik hoor het nog graag.
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor stegiman » Ma 28 Feb 2022, 10:43

Open nemo (verkenner) en ga naar externe harddisk en met de rechtermuisknop op formateren en kies ext4 en dat is precies hetzelfde als bij Windows
Je moet wel in Timeshift / settings / locatie --> de locatie geven.

Nota: Timeshift is geen volledige backup. Je kan dat vergelijken met herstelpunt van Windows
Maak je zelf backup dan staat er O anders volgens uw instellingen D / M / enz. voor dag of maand
Zelf maak ik geen backup en gebruik ik enkel Timeshift.

Let op: Timeshift maak geen backup van uw data en als je momentopname wilt terugzetten dan wordt data ook niet overschreven.

Het maak niks uit welke datum je terugzet.
Staat er O van 1 maand geleden en ondertussen zijn er 4 D backup dan zal alles teruggezet wordt naar O zonder de 4 D
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor mutse » Ma 28 Feb 2022, 12:04

@ truus22,

Ik deed het volgende...

Daarvoor een externe Hdd van 320 GB, geformatteerd als ext4 -- en 4 (ongeveer) gelijke partities aangemaakt met Gparted, deze partities voorzien van een label ( om achteraf makkelijker te herkennen).
In Timeshift de instellingen gemaakt met de helper waarbij je de locatie moet ingeven (waar de momentopname van uw huidig systeem moet komen).
De externe Hdd kan dan op 4 toestellen gebruikt worden (zit bij mij in een 2,5" SSD/Hdd houder - USB2 -- SATA2).
Deze partities worden dan gemount wanneer ik de USB-stekker van die houder ( 2,5" SSD/Hdd houder - USB2 -- SATA2 ) in de computer plug.

Voor jou externe HDD:
Open Gparted en maak op de externe HDD een nieuwe, ext4 geformatteerde partitie aan en voorzie deze van een label.
( kan ook met een externe SSD)
Verklein wel eerst die NTFS/FAT32 partitie tot de helft.

Ter kennisgeving.
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor Swake » Ma 28 Feb 2022, 12:30

Nota: Timeshift is geen volledige backup. Je kan dat vergelijken met herstelpunt van Windows
Ook nieuw voor mij .
Een windows herstelpunt zet je het systeem terug naar een tijdstip toen het systeem nog goed werkte .
Timeshift kun je vergelijken met een image of systeemkopie .
Het word gebruikt bij servers maar standaard nog maar een paar bij Linux Mint . Bij Ubuntu moet je zelf nog Timeshift installeren .
Lees meer

https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Timeshift
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
truus22
Junior
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2015, 15:20

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor truus22 » Ma 28 Feb 2022, 15:35

Iedereen nog bedankt voor de reactie. Ik zal zien wat ik ik er mee kan. Vriendelijke groet, Cor Jansen
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor Joan » Di 01 Mar 2022, 03:55

Bedenk dat het aansluiten van een externe opslag wordt verbonden met een SD?/ waarbij ? een letter en / een cijfer is. Deze ? en / veranderen met de volgorde van aansluiten van externe gegevensdragers.
Timeshift gebruikt de SD?/ aanduiding van zijn instellingen om de opslag te vinden. Als de SD?/ van het externe apparaat niet hetzelfde is als de Timeshift instellingen zal het de opslag niet kunnen vinden.

In de situatie van mutse zit de externe altijd op USB2 en ik neem aan dat de SD?/ daardoor altijd hetzelfde is..
Of een label wel wordt herkend als de externe opslag met een ander USB poort of volgorde is aangesloten weet ik niet.
Ik ben ook benieuwd of bij mutse het label in de Locatie gegevens van Timeshift wordt aangegeven, want daar kan ik alleen de SD?/ worden aanvinken..
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor Joan » Di 01 Mar 2022, 04:20

@Swake

Timeshift is inderdaad geen volledige backup. Het werkt standaard alleen als backup van het SYSTEEM, dus geen backup van data uit de HOME-map.
De home data kan wel worden meegenomen, maar het is beter om een aparte backup van persoonlijke bestanden te maken omdat die data dagelijks kan veranderen en de Timeschift snapshot onnodig vaak aanpast en groot maakt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor Swake » Di 01 Mar 2022, 17:58

@mutse

In jouw geval , waarom geen gebruik maken van een netwerkschhijf ?
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor mutse » Wo 02 Mar 2022, 15:13

@ Swake,
@mutse

In jouw geval , waarom geen gebruik maken van een netwerkschhijf ?
Goeie tip, had ik nog niet overwogen. Bij een dezer dagen zal ik dit eens bestuderen hoe dat moet (ik kan maar Timeshiften op 4 toestellen ;) ).

@ Joan,

Mijn externe Hdd (320 GB --houder USB2), met de 4 aangemaakte en gelabelde partities, kan ik op elk toestel aansluiten, de partities worden dan automatisch gemount.
In Timeshift moet ik dan wel de vrije, gelabelde partitie aanduiden waarop de image moet komen.
De externe Hdd koppel ik los wanneer mijn toestel afgesloten/uit is.

Ter kennisgeving.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor stegiman » Wo 02 Mar 2022, 16:59

Dat is niet verstandig als je voor elk toestel met 1 externe HDD wilt doen want Timeshift maak ook een backup bij installeren van nieuwe update tenzij deze netwerk versie is.

Bovendien heb ik wel een bedenking bij.
Stel dat je Linux Mint niet meer kan opstarten: wat ga je dan doen?
Dus moet je vooraf testen of er bij Live iso usb-stick wel gezien wordt als je ook externe harddisk wilt bereiken.
Als je zeker ben dat je wel kan bereiken dan kan het geen kwaad dat je externe harddisk gebruikt.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor mutse » Wo 02 Mar 2022, 17:57

@ stegiman,
Dat is niet verstandig als je voor elk toestel met 1 externe HDD wilt doen want Timeshift maak ook een backup bij installeren van nieuwe update tenzij deze netwerk versie is.

Bovendien heb ik wel een bedenking bij.
Stel dat je Linux Mint niet meer kan opstarten: wat ga je dan doen?
Dus moet je vooraf testen of er bij Live iso usb-stick wel gezien wordt als je ook externe harddisk wilt bereiken.
Als je zeker ben dat je wel kan bereiken dan kan het geen kwaad dat je externe harddisk gebruikt.
Hopelijk is die bovenstaande bedenking voor mij bedoelt ...?

Antwoord:
Goede opmerking - daar was ik nog niet bij stil gestaan ... ;)

Ik heb daarnet getest:

Laptop ( Debian11) opgestart met een Live.iso USB-stick (PCLinuxOS64-Mate- .iso 2021.02);
Daarna de externe Hdd ingeplugd (met Timeshift images op van LinuxMint 20.3) -- mount automatisch, en ik kan van daaruit het herstellen uitvoeren.
Besluit: voor mijn situatie is het geen probleem.
Ter kennisgeving.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor Swake » Wo 02 Mar 2022, 19:11

Wat is de bedoeling van Timeshift en hoe werkt het

Ik heb het hier al een beetje toegelicht
viewtopic.php?f=7&t=8539#p36331
Het word gebruikt bij servers

En ik ga eens een heel mooi voorbeeld geven .

viewtopic.php?f=3&t=8429&start=15#p36095
Wie heeft het bericht gewist met de uitkomst van lspci ?
In het moderatorspaneel niets terug te vinden van het gewist bericht .

Van dit forum worden ook momentopnames gemaakt op de virtuele server waar dit forum op gehost word en werd gepland door de serverbeheerder(zie rooster Timeshift) .

Als extraatje word er dagelijks een backup gemaakt . Als de serverbeheerder een backup terugzet naar de datum toen het gewist bericht er nog word er een backup terug gezet van de momentopname .
Van de momentopnames kun je dan handmatig een backup maken of deze plannen om automatisch te laten uitvoeren .
Timeshift is niet alleen backupsoftware maar ook synchronisatiiesoftware .

https://computertotaal.nl/artikelen/int ... oe-je-dat/

Daarom dat een netwerkschijf veel intressanter is dan een externe schijf .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor Swake » Wo 02 Mar 2022, 19:29

Veel intressanter dan Timeshift is Grsync .
https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Grsync
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor emvedeesje » Do 03 Mar 2022, 09:12

Hier draait Timeshift al jaren, en daarnaast FreeFilSync voor backup van data.
Mijn Data staat bewust op een aparte partitie, en niet in de homemap.

Via Timeshift heb ik ooit al eens de situatie teruggezet op een grotere Schijf:
- eerst op die grotere schijf hetzelfde OS installeren
- daarin met Timeshift een restore via live-USB
- de UUID van systeem (en eventueel swap) in /etc/fstab aanpassen
Starten

Meerdere computers?
Ik stuur Timeshift naar aparte USB-schijven (er liggen er hier genoeg).
Heb geen NAS.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Hoe Timeshif backup extern plaatsen?

Berichtdoor stegiman » Do 03 Mar 2022, 10:43

Dat is iets totaal anders: eerst installeren en dan Timeshift terugzetten.
Het zou zonder installeren ook moeten kunnen.
Toen ik Linux mint niet kon opstarten kon ik met Live-usb-stick Timeshift terugzetten en alles was in orde.
Als ik volledig opnieuw moet installeren dan zou ik nooit timeshift gebruiken om terug te zetten want dan heb ik liever een proper begin.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten