Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 09 Mar 2022, 17:03

Bij het opstarten van Firefox (98.0 (64-bits)) krijg ik vandaag steevast de melding "eID software niet gevonden" en "Een voldoende recente versie van de Belgische elektronische identiteitskaartsoftware werd niet gevonden. Werd de eID-software geïnstalleerd en is ze up-to-date?". Als je dan klikt op de extensie om updates te controleren, dan zijn er geen updates beschikbaar want de laatste versie is geïnstalleerd. Krijgen jullie ook dergelijke melding?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor emvedeesje » Wo 09 Mar 2022, 17:32

Stond voor deze update de middleware geïnstalleerd voor de eID?
In FireFox zit de Addon EID-België.
Als alles er al was dan ligt het waarschijnlijk aan die nieuwe FF.

Zelf heb ik de update nog niet doorgevoerd, dat gebeurt hier automatisch om de week.
Maar ik zie ook dat er kernelupdates klaar staan.
Ik weet niet of dit logisch is: je zou ook eens met de vorige kernel kunnen opstarten...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 09 Mar 2022, 18:15

"Stond voor deze update de middleware geïnstalleerd voor de eID?" Ja en deze werkt bovendien goed
"Als alles er al was dan ligt het waarschijnlijk aan die nieuwe FF." Dat denk ik ook, maar ik heb ondertussen een foutrapport naar BOSA gestuurd
"Zelf heb ik de update nog niet doorgevoerd, dat gebeurt hier automatisch om de week." Veiligheidshalve en met de oorlog in Oekraïne doe je beter van zodra de updates beschikbaar zijn
"Ik weet niet of dit logisch is: je zou ook eens met de vorige kernel kunnen opstarten..." Ik ga dat morgen eens in een VM testen
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor Swake » Wo 09 Mar 2022, 18:20

Ik heb dit al een paar weken geleden gemeld bij de ontwikkelaar van plugin voor Firefox en antwoord gekregen

Hallo,

De reden is waarschijnlijk gerelateerd aan uw Firefox-versie:
https://eid.belgium.be/nl/aanmelden-met-eid#7636

Voor Google chrome, gelieve deze help te raadplegen:
https://eid.belgium.be/nl/aanmelden-met-eid#7311

Wij raden u aan een andere webbrowser te gebruiken dan Firefox en Google Chrome, aangezien deze anders werken met smartcards.

Brave en Vivaldi zijn twee webbrowsers die momenteel onder Linux werken.

Met vriendelijke groeten,
Servicedesk BOSA DG DT


Ter attentie .


In Google chrome is er geen enkel probleem om de eID te kunnen gebruiken .

Lees zeer aandachtig de inhoud van de link
https://eid.belgium.be/nl/aanmelden-met-eid#7636

Op Linux
Firefox: Ik kan mij niet aanmelden. Hoe los ik dat op?
Waarom is het gebruik van de eID niet mogelijk met software in snap en/of Flatpak?

De eID software is een plug-in module die ingeladen kan worden door software van derde partijen en die, gebruikmakend van de PKCS#11-standaard, extra functionaliteit kan aanbieden aan die software.

Snap en Flatpak zijn twee implementaties met een gelijkaardig idee: het beperken van de systeemtoegang voor een bepaald softwarepakket tot enkel die software zelf en een aantal toegelaten uitzonderingen (zoals bijvoorbeeld het schrijven van gegevens naar de map "Downloads", zonder lezen ook toe te laten). Zo kunnen in het geval van een beveiligingsprobleem in de software die via snap of Flatpak werd geïnstalleerd werd, kwaadwillige actoren op het internet geen toegang hebben tot jouw systeem en zijn jouw privé-bestanden dus veilig.

Om deze opzet te laten werken moet de samensteller van het snap- of Flatpak-pakket van je webbrowser (Firefox of Google Chrome) expliciet oplijsten welke bestanden geopend mogen worden (hetzij rechtstreeks, hetzij na bevestiging door de gebruiker). Op dit moment laten de beide technologieën nog niet toe om PKCS#11-modules (zoals de eID software) in te laden. Hierdoor is het gebruik van de eID met een webbrowser die via snap of Flatpak geïnstalleerd werd, helaas niet mogelijk.

De browser makers en distributiebeheerders bekijken momenteel een aantal mogelijke oplossingen om het gebruik van pkcs#11 modules via snap (zoals de eID software) toch mogelijk te maken. Voor meer informatie kan u de volgende discussies volgen:

Ubuntu: https://forum.snapcraft.io/t/native-mes ... naps/26849

Native messaging: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.c ... 1935PKCS11: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1734371Om het probleem op te lossen kan u in de tussentijd een browser installeren buiten snap of Flatpak om. Opties daarvoor zijn de officiële downloads van Google Chrome (https://www.google.com/chrome/?platform=linux), of de officiële download van Firefox (https://www.mozilla.org/nl/firefox/linux/

).

Merk op dat vanaf Ubuntu 21.10 alle browsers die met Ubuntu meegeleverd worden (Firefox en Chromium), verspreid worden via snap, en dus gevoelig zijn aan dit probleem.
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor stegiman » Wo 09 Mar 2022, 22:50

Ik had toevallig vandaag update gekregen van Firefox en heb dezelfde probleem.

Oplossing:
Ga naar extentie en dan zou je heel waarschijnlijk 2 keer eid add-ins zien.
Je ziet de groene icoontje en de witte icoontje en het is de witte icoontje dat je moet gebruiken.
De groene dus verwijderen.
Getest en werkt bij mij.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor Swake » Do 10 Mar 2022, 00:45

Ik had toevallig vandaag update gekregen van Firefox en heb dezelfde probleem.
En welke versie heb jij geinstalleerd staan .
Ik Mozilla Firefox voor Ubuntu 1.0 - 97.0.2
Maar als je gaat downloaden bij Mozilla zit die al aan 98
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 10 Mar 2022, 09:16

Ik had toevallig vandaag update gekregen van Firefox en heb dezelfde probleem.

Oplossing:
Ga naar extentie en dan zou je heel waarschijnlijk 2 keer eid add-ins zien.
Je ziet de groene icoontje en de witte icoontje en het is de witte icoontje dat je moet gebruiken.
De groene dus verwijderen.
Getest en werkt bij mij.
Dag stegiman, ik zie slechts éénmaal de eid add-in staan (Versie 1.0.32 van 13 augustus 2021). Wat bedoel je juist met het groene en het witte icoontje? Het icoontje met opschrift Beid is bij mij groen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor stegiman » Do 10 Mar 2022, 12:41

Verwijdert de eid add-ins want dat moet 1.05 zijn voor Linux.
Achtergrond van icoontje van Add-ins zou wit moeten zijn want vroeger was dat groen.


Ga naar deze pagina (klik) dan ziet je 2 verschillende achtergronden (scrollen naar beneden)
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 10 Mar 2022, 14:05

Volgens https://addons.mozilla.org/nl/firefox/a ... ozilla.org is de laatste versie 1.0.32. Dus herinstalleren zal me niet verder helpen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor stegiman » Do 10 Mar 2022, 14:28

Afbeelding
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor Swake » Do 10 Mar 2022, 14:36

@stegiman, is dat deze ?
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/a ... ent=search

Die werkt inderdaad in Firefox en die van BOSA (Belgische overheid) niet .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 10 Mar 2022, 14:45

Blijkbaar bestaan er verschillende beid-extensies! De mijne wordt uitgegeven door BOSA.

Afbeelding
Swake
Senior
Senior
Berichten: 276
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor Swake » Do 10 Mar 2022, 15:40

Die van BOSA is van de Belgische overheid en heeft altijd gewerkt tot en met Firefox 96.x en plots werd mijn eID niet meer herkend . Het is eigenlijk je eID die niet meer herkend word , niet de kaartlezer zelf .
Volgens mij heeft dit te maken met het nieuwe type eID en de plugin voor het oude type eID niet meer werkt .
https://www.ibz.be/nl/pers/alle-belgisc ... nuari-2021

Ben je dement en verloren gelopen ergens in een bos , weet niemand waar je woont want sinds de uitgave van de Belgische elektronische identiteitskaart staat je adres niet meer genoteerd en geeft men jou op het gemeentehuis een papieren afdruk in A4 formaat mee dat je altijd moet op zak hebben , vooral als je naar het buitenland reist want daar kan men de chip van je eID nog niet uitlezen .
Daar dient dan de eID-MW voor om je chip te kunnen uitlezen met de kaartlezer en af te printen . Typisch Belgie .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 10 Mar 2022, 17:18

Mijn eid-kaartlezer alsook de eid-software blijft naar behoren werken, enkel krijg ik die waarschuwing bij het starten van Firefox, na update naar Firefox 98.0. Ik wacht de reactie van BOSA af.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Melding "eID software niet gevonden" bij opstarten Firefox

Berichtdoor stegiman » Do 10 Mar 2022, 18:10

Daarom naar de nieuwe versie.
De nieuwe bestand dat je nodig hebt is deze link (klik)

Open firofox en dan pas op de link klikken en toevoegen.
Zo ook bij chrome openen en link en toevoegen.
Oude versie wel verwijderen.

Mogelijk moet je wel even naar andere gebruiker (zwarte knop) en dan weer inloggen in uw systeem.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten