PDFSAM ziet pdf niet als pdf

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

PDFSAM ziet pdf niet als pdf

Berichtdoor Lucien » Zo 20 Mar 2022, 13:41

Ik gebruik soms het progje pdfsam om een pdf van meerdere pagina's te splitsen. Nu heb ik een document binnengekregen dat een .pdf is, maar niet als zodanig wordt herkend. Krijg de mededeling 'gebruik .pd of .PDF'. Wat kan er mis zijn.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: PDFSAM ziet pdf niet als pdf

Berichtdoor stegiman » Zo 20 Mar 2022, 13:58

Het maak niks uit of het pdf of PDF is

Open uw pdf met Documentenkijker en dan bestand / eigenschappen
Wat staat er als formaat?
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: PDFSAM ziet pdf niet als pdf

Berichtdoor Lucien » Wo 23 Mar 2022, 18:01

Er staat bij eigenschappen gewoon .pdf. Heb nu een ander online progje geprobeerd PDF24Tools en dat werkte probleemloos. Ik gebruik PDFSAM vaker en het is al eerder gebeurd dat een bestand niet werd herkend als pdf.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: PDFSAM ziet pdf niet als pdf

Berichtdoor stegiman » Wo 23 Mar 2022, 18:22

PDF24Tools gebruik ik dikwijls omdat ik dan geen programma moet installeren en het werkt ook nog perfect.
Bij systeeminstellingen / voorkeurstoepassing --> daar kan je PDFSAM als standaard programma zetten.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: PDFSAM ziet pdf niet als pdf

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 23 Mar 2022, 20:00

Het is een misverstand dat de extensie een exacte weergave van het type bestand is. Bij twijfel dien je steeds in de terminal het commando

Code: Selecteer alles

file #Toont het type file
file -i #Toont de mime-info
. Linux plakt voor het bestand (tenzij het een zuiver tekst-bestand is) een "magic number" dat het type van het bestand aangeeft. Als je bv. een afbeelding hebt met extensie .jpg en je hernoemt het bestand naar .pdf, dan zal linux het bestand als een afbeelding blijven beschouwen (dit in tegenstelling tot Windows). Maar het verhaal is natuurlijk veel complexer. Stel dat je een bestand met de extensie .pdf per e-mail ontvangt (of via een usb-stick met een FAT of NTFS-partitie), dan heeft linux nog geen "magic number" en zal Linux er zelfs eentje aanmaken enkel en alleen op basis van de extensie.

Dat PDFSAM een pdf niet als pdf ziet, zal wellicht wel een andere oorzaak hebben. Kun je het bestand met Gimp openen?

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lucien en 15 gasten