Firewall en Printer

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 912
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Firewall en Printer

Berichtdoor dirkjanl » Wo 10 Aug 2022, 09:15

Gisteren LM 21 naast 20.3 op de test laptop gezet. Daarna een Samsung netwerkprinter geïnstalleerd volgens de richtlijn van Makkelijke etc. https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... nters.html
Bij het installeren van ULD wordt bij de laatste vragen ook een vraag gesteld over printer en Firewall. Die met Y beantwoord. Ik ging er van uit dat er dan een regel aangemaakt wordt in de Firewall zodat je kan printen.

Printer werd door LM 21 herkent en een pagina proberen te printen. Dat lukte pas nadat ik de Firewall had uitgezet!

De vraag is dan: hoe maak ik een regel in Gufw die het printen toestaat?

Via de help denk ik er te zijn uitgekomen. https://help.ubuntu.com/community/Gufw
Een regel aangemaakt die het verkeer tussen de laptop en printer in beide richtingen toestaat. Voor de zekerheid het vaste IP-adres van de printer ook maar aangegeven. Heb ik het zo goed gedaan? Er wordt nu in iedergeval geprint met de Firewall aan.

Edit: Ik had de tweede regel verwijderd, maar ik zag later dat dat de UIT was, dus opnieuw gedaan en nu staan er twee rode regels: één voor IN en één voor UIT.

Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Firewall en Printer

Berichtdoor emvedeesje » Wo 10 Aug 2022, 10:35

Ik denk dat je telkens een IN en een UIT nodig zijn, anders kan er niet gecommuniceerd worden.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 912
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Firewall en Printer

Berichtdoor dirkjanl » Wo 10 Aug 2022, 11:02

Bij het installeren van ULD wordt bij de laatste vragen ook een vraag gesteld over printer en Firewall. Die met Y beantwoord. Ik ging er van uit dat er dan een regel aangemaakt wordt in de Firewall zodat je kan printen.

Printer werd door LM 21 herkent en een pagina proberen te printen. Dat lukte pas nadat ik de Firewall had uitgezet!

Het gaat mij eigenlijk om de vraag: Waarom is het nog nodig een regel in Gufw aan te maken terwijl ik bij het installeren van ULD had aangegeven dat er met de firewall rekening gehouden dient te worden.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Firewall en Printer

Berichtdoor emvedeesje » Wo 10 Aug 2022, 15:02

Zou dat nog een foutje zijn in de nieuwe 21 ?

Nu ben ik even niet mee: wat is ULD?
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 912
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Firewall en Printer

Berichtdoor dirkjanl » Wo 10 Aug 2022, 17:04

Nee is geen foutje in LM 21. Treedt ook op in LM 19.3 en LM 20.3.

ULD. Daar zitten de stuurprogramma's in van Samsung, volg de eerste link naar makkelijkelinuxtips.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten