verborgen rechten

Vragen over software en applicaties
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

verborgen rechten

Berichtdoor JosVa » Do 23 Feb 2023, 10:16

Ik heb mijn oude usb disk met toenmende opslag probleeempjes vervangen door een nieuwere maar die wil mijn wachtwoord om te ontkoppelen. Krijg het niet voor mekaar om dat te wijzigen in disks en fstab. In eigenschappen van de schijf toont rechten dat die niet te zien zijn. Ontkoppelen en Koppelen via muis lukt wel en lat nu zien dat de rechten root zijn. In de terminal lukt het ook maar pas na sudo. Waar dat bij de oude vanaf Mint v18 wel gewoon lukt. Ook al had ik na upgrades soms wel eens problemen maar die waren op te lossen. Nu lukt het me niet meer de nieuwe disk aan mij als userr toe te wijzen. Krijg ook na gelukt ontkoppelen nu de melding Unknown error(udisks-error-quark,0) en check /dev/sdc1 (ntfs-3g binary permissions). Bij de eerdere versies van Mint (nu 21.1) lukte me dit indien nodig na wat klussen en kopieren van internet wel.

Wat moet ik wijzigen in /etc/fstab voor /dev/sdc1?
/dev/disk/by-label/Samsung /media/medion/Samsung auto defaults,nodev,nofail,x-gvfs-show 0 0
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: verborgen rechten

Berichtdoor emvedeesje » Do 23 Feb 2023, 12:16

Steek de plus van de usb-disk in.
nemo opstarten.
R-klik op de map "media" en "Openen als beheerder".
Ga daarin verder naar de bewuste usb-disk.
R-klik "Eigenschappen / Rechten"
Maak jezelf eigenaar en ook op de groep.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: verborgen rechten

Berichtdoor Joan » Do 23 Feb 2023, 15:01

Het is vast al eens ergens beschreven: "Koppel externe apparaten niet in fstab"
Waarom niet?
Omdat elk apparaat een IRQ code krijgt in volgorde van aansluiten die niet overeenkomt met de gegevens in fstab als de aansluitvolgorde veranderd.
Er wordt ook een nieuwe IRQ code aangemaakt als het apparaat wordt aangesloten. Twee code's voor een apparaat geven onherroepelijk problemen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: verborgen rechten

Berichtdoor JosVa » Do 23 Feb 2023, 16:12

emvedeesje,
Als ik de map media met beheersrechten open en naar de Samsung disk ga dan kan ik nu wel in rechten een andere eigenaar selecteren dan de root maar die wordt meteen na een muisklik op die keuze meteen weer teruggezet op root. Zo ook voor de groep. Gelukkig mag ik wel lezen en schrijven op die schijf. En met sudo in de terminal lukt ook mount en umount. Bedankt, maar de actie werkt niet zoals in eerdere versies van Mint. Nu iIn disks gekozen voor een vinkje bij het eerste vakje: mount at startup.
Joan,
In fstab de regel van de schijf gewist en na een reboot staat de USB-schijf nu op het scherm. Vraagt bij ontkoppelen naar mijn wachtwoord (zonder de terminal 8) ). Is ook door Mint ongevraagd weer bijgeschreven in fstab :
/dev/disk/by-id/wwn-0x50000f001afbbc13-part1 /media/medion/Samsung auto nosuid,nodev,nofail,x-gvfs-show 0 0

Denk dat ik het maar zo laat want de zelfgeschreven backup.sh voor mijn databestanden werkt per muisklik met alleen geen automatische umount daarna omdat ie root is.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: verborgen rechten

Berichtdoor JosVa » Do 23 Feb 2023, 18:46

Kon het niet laten en de multiboot Mint v20.3 na maanden stilstand ook eens als test gedraaid.
Daar wordt de Samsung USB tijdens het opstarten meteen herkend en niet de root maar ik ben de eigenaar. En disks vertelt me welke settings in fstab zouden moeten staan maar daar kan ik de Samsung niet terugvinden. In de terminal werkt umount /dev/sdc1 zonder sudo. Alleen een mount werkt niet omdat de Samsung niet in fstab staat. Kan die wel in de folder opties tussen de andere schijven zien en daar werkt koppelen op muisklik.

Zal er eens een nachtje slapen aan spenderen en overwegen v20.3 weer als dagelijkse Mint te gaan gebruiken. Uiteindelijk staan alle data bestanden toch op een andere HDD.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: verborgen rechten

Berichtdoor JosVa » Vr 24 Feb 2023, 10:25

Met Grub Customizer de volgorde van opstarten gewijzigd van 21.1 naar v20.3 en kijk ....... alles verloopt zoals gewenst. Nou, ziet ernaar uit dat ik dan tot en met 2025 daar maar niks meer aan verander?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: verborgen rechten

Berichtdoor emvedeesje » Vr 24 Feb 2023, 11:50

Onnodig moeilijk gemaakt.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: verborgen rechten

Berichtdoor JosVa » Vr 24 Feb 2023, 12:19

Och was in 10 minuten allemaal geregeld en nu ziet de desktop er ook weer net zo uit als in 21.1 8)

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten