Writer saved niet op bureaublad

Vragen over software en applicaties
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Writer saved niet op bureaublad

Berichtdoor JosVa » Do 20 Apr 2023, 10:23

Ik gebruik LibreOffice al sinds Mint v17 en kon elk document altijd overal op de computer opslaan.
Wat ik regelmatig doe, is een nieuw bestand tijdelijk opslaan op het bureaublad zodat ik het met een muisklik nog kan bewerken voordat het definitief in de safe gaat.
Na vanmorgen en update van LibreOffice lukt dat niet meer. Nu MOET ik een folder aanwijzen/maken waar dat bestand in opgeslagen wordt. Kies ik voor bureaublad dan moet ik hoe dan ook eerst een folder kiezen.
Als ik echter een Office bestand open dat al op het bureaublad staat dan kan ik wel zonder die extra folder optie dat bestand en ook met een aangepaste bestandsnaam op het bureaublad saven. Maar open ik een nieuw dan moet ik dat bestand verplicht aan folder toewijzen.
Hoe kan ik dat terugdraaien naar hoe het al die jaren daarvoor ook ging zonder die verplichte folder?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Writer saved niet op bureaublad

Berichtdoor dirkjanl » Do 20 Apr 2023, 12:54

Welke versie van LibreOffice, LinuxMint en desktop gebruik je?
Hier met LM21.1 Cinnamon en LO 7.3.7.2 lukt het rechtstreeks opslaan als document op het bureaublad wel.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Writer saved niet op bureaublad

Berichtdoor JosVa » Do 20 Apr 2023, 14:54

Hallo Dirkjan

Ik werk in: Mint V20.1_5.15.0-69 -- Cinnamon -- LibreOffice 6.4.7.2
Helaas moet ik zeggen dat LibreOffice zich steeds meer gedraagt als: "Ik bepaal wat jij volgens ons doen moet". En helaas is na een weekje testen ook OpenOffice geen haar beter.
Krijg je als je oud wordt: Vroeger was alles beter. In ieder geval simpeler en daarmee duidelijker.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Writer saved niet op bureaublad

Berichtdoor JosVa » Vr 21 Apr 2023, 10:31

Laat maar zitten. Ik werk er nu simpel omheen en het lijkt weer op wat ik al vele jaren gewend ben.

Heb op het bureaublad een leeg document gezet door dat te kopieren uit een van de nu verplichte folders. Door dat lege document te openen, te bewerken en dan wel of niet een andere naam te geven wordt dat automatisch(!) op het bureaublad gesaved. Maar ik kan ook kiezen voor een andere plek op mijn computer door daar naar toe te gaan en aan te vinken in de save-procedure.

Open ik echter via Writer en maak een nieuw document aan dan moet ik wel een folder aanwijzen. Hetzelfde als ik eerst dat lege document van het bureaublad open maar dat niet bewerk en in plaats daarvan een nieuw document aanmaak. Ook dat kan dan niet meer naar het bureaublad. Alleen als ik daar een folder aanmaak of open kan ik het nieuwe document maar wel een stap dieper op het bureaublad saven.Terwijl het eerder geopende lege dat nog wel kan.

Zal wel weer aan mij liggen dat ik het allemaal niet snap :vraagteken:
Laatst gewijzigd door JosVa op Vr 21 Apr 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Writer saved niet op bureaublad

Berichtdoor Pjotr » Vr 21 Apr 2023, 10:48

Werkbalk Writer - Extra - Opties - LibreOffice - Paden - klik op "Mijn documenten" - klik op de knop Bewerken...
Kies dan Bureaublad als standaardmap voor opslaan.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: Writer saved niet op bureaublad

Berichtdoor JosVa » Vr 21 Apr 2023, 10:54

Ja Pjotr, dat werkt ook. Bedankt.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten