Flatpak of systeempakket?

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Flatpak of systeempakket?

Berichtdoor Nightwing » Do 27 Apr 2023, 23:10

Tijdens de installatie van Mint 21.1 heb ik ook Google Chrome geïnstalleerd.
Ik zag dat dit een flatpak installatie was. Maar bij het installeren werd niet om een wachtwoord gevraagd. Ik heb dit altijd een sterke beveiliging van Linux gevonden, dus waarom is dat bij een flatpak niet vereist?

Aansluitend hierop:
Ik wilde Openshot videobewerker weer installeren en ik zag dat deze als flatpak en als systeempakket in Programmabeheer staat. De flatpak versie is een hogere dan het systeempakket.
Welke is dan raadzaam om te installeren? Zeker gezien mijn eerste vraag.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Flatpak of systeempakket?

Berichtdoor Pjotr » Vr 28 Apr 2023, 00:25

Persoonlijk houd ik niet van Flatpaks: te veel en te vaak actualiseringen, te grote bestanden, te weinig controle op de kwaliteit.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Flatpak of systeempakket?

Berichtdoor Nightwing » Vr 28 Apr 2023, 00:33

Ik heb al gemerkt dat ik er ook niet zo dol op ben.
In het verleden kon ik in Chrome een 'snelle link' maken (Chrome menu) en die vervolgens op mijn bureaublad zetten. Zo kon ik vanaf mijn bureaublad direct naar een cloudopslag.
Het aantal actualiseringen is in mijn opinie wel goed. Zo worden fouten snel opgelost. Mijn grootste struikelblok is het niet vragen om een wachtwoord bij het installeren. Dat is eigenlijk je eerste verdediging tegen ongewenste programma's.

Ik ben trouwens erg blij met jouw site. Ik heb er al veel dingen van toegepast. Ik merk echter wel dat er heel veel commando's voor het terminalvenster zijn, die ik onder de knie wil krijgen.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 390
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Flatpak of systeempakket?

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 11 Mei 2023, 11:00

Ik vermoed dat installatie van Flatpak geen admin-rechten vereist omdat een Flatpak-app in zijn eigen container loopt en dus minder kans maakt het systeem te beschadigen. Je kan trouwens met de app Flatseal al de rechten van elke Flatpack-applicatie bekijken. Het zijn inderdaad grote bestanden omdat elke app zijn eigen bibliotheek in zich draagt. Ik vermoed dat dit de toekomst is om zo gemakkelijk app's onafhankelijk van de distributie te verdelen. Zeg nu zelf, een app maken voor Linux vraagt wel ontzaglijk veel werk met al die verschillende methodes van bibliotheek-beheer en desktop-interfaces. Niettemin heb ik al problemen gehad met sommige Flatpacks en weer de oudere systeem-app moeten gebruiken (kinderziektes?)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1604
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Flatpak of systeempakket?

Berichtdoor stegiman » Do 11 Mei 2023, 14:13

Misschien heb je nog niet opgelet:
Flatpak wordt regelmatig geüpdatet maar gelijktijdig ook worden de gegevens doorgestuurd.
Ben geen voorstander van.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten