Updaten loopt vast

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Updaten loopt vast

Berichtdoor Lucien » Zo 25 Jun 2023, 21:13

Ik heb mijn desktop met mint 21 cinnamon tijd niet gebruikt. Net opgestart en nu loopt bijwerkbeheer vast. Er staat een hele trits updates te wachten. Wat ik begrijp is dat een beveilihingsupdate een boosdoener is. Heb al herstart en ververst, maar achter alles wat bij installatie voorbijkomt staat 'mislukt´. Hoe los ik dit op?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Updaten loopt vast

Berichtdoor dirkjanl » Zo 25 Jun 2023, 21:41

Andere Spiegelservers instellen? Dat heeft bij een keer geholpen als ik niet kon updaten.
Bijwerkbeheer > Bewerken > Pakketbronnen.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Updaten loopt vast

Berichtdoor Pjotr » Zo 25 Jun 2023, 23:01

Doe het bijwerken via het terminalvenster:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Updaten loopt vast

Berichtdoor Lucien » Ma 26 Jun 2023, 13:54

Opgelost, maar op andere manier. De sudo opties gaven hetzelfde probleem en andere spiegesever ook. Kreeg steeds meldingen 'kon archive ubuntu niet vinden' en 'kon package linux mint.com niet vinden' en 'kon sommige archieven niet ophalen'. Ik gebruik Google wifi hubs in huis en eentje zit paar meter van de desktop (90-98% sterkte geeft de desktop aan). Die heb ik met een kabel aangesloten en het ophalen werkte weer perfect. Heb dit in het verleden ook een keer gehad met een grote update/upgrade. Blijkbaar kan het wifi usb-stickje in de desktop het dan niet aan.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Updaten loopt vast

Berichtdoor stegiman » Ma 26 Jun 2023, 17:26

Het zou toch niet mogen dat wifi usb-stickje de oorzaak is.
Als alles goed afgesteld is moet alles goed werken inclusief update.
Zorg dat wifi usb stickje ook met de tijd mee gaat en dus een snelle versie is.
Bovendien zorg je dat je slechts 1 standaard verbinding hebt en niet verschillende verbindingen.
Dat geldt Linux en Windows.
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Updaten loopt vast

Berichtdoor Lucien » Ma 26 Jun 2023, 18:03

Normale reguliere updates zijn geen probleem en internet verder ook niet. Maar ik heb dit eerder gehad met een stevige upgrade. Kreeg toen advies 'hang 'm maar aan de kabel´ en toen werkte het ook weer prima. En toen mijn zoon een keer een fresh install voor me deed, gebruikte hij zijn iphone voor een betere wifi-verbinding volgens hem.
Het stickje is oud, maar een snel stickje voor Linux heb ik in het verleden nooit gevonden. Wel om die reden stickjes geprobeerd van mensen met Windows pc's. Werkten prima bij hen, maar niet bij mij. Wellicht zijn er nu wel exemplaren voor Linux?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Updaten loopt vast

Berichtdoor stegiman » Ma 26 Jun 2023, 23:03

Er zijn niet echt specifiek USB-stick wifi voor Linux want dat is in principe dezelfde als voor Windows.
Tot nu toe heb ik niet meegemaakt dat wifi van welke aard ook niet werkt in Linux. (Belkin, Asus, Linksys, TP-Link enz.)
Als je een oud stickje hebt maar de router is een moderne versie dan kan je ook beter een nieuwe versie kopen.
Tegenwoordig is wifi 6 de norm maar wifi 5 is nu nog voldoende geschikt.

Maar wat velen vergeten: het is soms noodzakelijk dat je de router van uw provider opnieuw opstart als het minder goed gaat.
Dat heeft te maken met de vele werken die uw provider doet.

Nota: Google wifi hub kan wel werken voor muziek maar echt verbinding met internet is iets anders.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten