VirtualBox met Windows

Vragen over software en applicaties
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

VirtualBox met Windows

Berichtdoor shoshinsha » Zo 09 Jul 2023, 15:41

Ik heb het idee dat in het forum al eerder virtualbox aan de orde is geweest, maar de zoekopdracht is niet te gebruiken (te veel onderwerpen met de zoeknamen) en bij tot een jaar geleden terugbladeren in Software en applicaties zag ik het niet voorbij komen.

Ik wil aan de hand van Makkelijke Linuxtips Windows installeren in een virtualbox die ik heb gemaakt in een oudere versie van Mint (20.3) in een aparte partitie. Bij het binnenhalen van het iso bestand voor Windows 11 zag ik op de download pagina (https://www.microsoft.com/en-us/evalcen ... enterprise) o.a. staan:

Upon installation, Windows will prompt you to activate. A product key is not required for this software.
To use Windows 11 Enterprise, you must sign into your PC with a Microsoft account. The option to create a local account will be made available at the time of the final release.

Over beide opmerkingen wordt niets gezegd bij de Linuxtips. Misschien blijkt het activeren niet zo'n probleem (ik ben nog niet met de installatie begonnen), maar ik vraag me af of ik, zonder dat ik een Microsoft account heb, verder kan komen en, zo ja, hoe dan?

Is er iemand die al ervaring heeft met zo'n opzet? Hoe is dat gelukt? Zowel wat die activatie betreft als het account.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor dirkjanl » Zo 09 Jul 2023, 16:32

Ik heb ooit, een jaar of 5 geleden, in een Virtualbox Windows 7 geïnstalleerd (dacht ik), zonder Microsoftaccounts of iets dergelijks. Geheel volgens de beschrijving op Makkelijk Linux Tips. Liep toen best goed.

Misschien dat Microsoft nu met W11 wil dat je een account aanmaakt, ze willen immers dat je overal een account van hen nodig hebt als je iets van hen gebruikt. Ook als je een uitnodiging voor Teams krijgt. Je kan wel zonder, maar dan met zeer beperkte mogelijkheden.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor emvedeesje » Ma 10 Jul 2023, 09:26

Je hebt inderdaad een licentie nodig, en vandaag verloopt dat via een account waarin alles over je computer opgenomen wordt..

Ik heb ooit nog W10 in virtualbox in Mint 18 gedraaid op een computer waarop standaard al een W10 geinstalleerd was met daarnaast Mint 18 in dualboot.
Dat lukte omdat er op die computer dus al een licentie was.
Die W10 in virtualbox gebruikte ik om allerlei te kunnen proberen.

Na het installeren van een nieuwe Mint 19 + nieuwe virtualbox was het echter niet meer mogelijk een W10 te laten draaien in virtualbox.
µsoft heeft blijkbaar alle illegale poortjes kunnen dichtspijkeren...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor Joan » Za 15 Jul 2023, 02:16

Misschien is er nog een IE10 - Win7 te vinden. Werkte in VB.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor shoshinsha » Zo 16 Jul 2023, 21:20

De download voor Windows 10 heb ik gevonden, maar daar staan dezelfde opmerkingen bij als bij W11. Vroegere versies vond ik niet.

Ik wil wel een keer proberen hoe ver ik kom door gewoon W11 te installeren, maar voorlopig krijg ik virtualbox nog niet aan de praat (ook nog niet veel tijd voor gehad).
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 272
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor Arie » Za 29 Jul 2023, 11:20

MS account is niet nodig, zodra win dat wilt aanmaken je netwerk verbinding verbreken en een lokaal account aan maken. Werkt iig nog bij win 10, bij 11 even proberen.
Andere optie is Revision OS installeren, win 10 en win 11 waar zoveel mogelijk tracking en telemetrie is uit gehaald
https://www.revi.cc/
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor shoshinsha » Zo 30 Jul 2023, 11:43

Virtual Box heb ik werkend (versie 7), W11 kan ik niet installeren, geeft de melding dat het systeem niet voldoende ruimte heeft. W10 installeren lukt nog niet, een paar keer fout gegaan en opnieuw begonnen. Er loopt nu nog een installatieprocedure, maar die verloopt zo traag dat ik nog niet weet of dat goed gaat.
@Arie
Als die installatie goed gaat zal ik je aanpak via een lokaal account uitproberen.
Ik heb bij Revision gekeken, klinkt veelbelovend, maar ik zie daar staan dat er tenslotte toch een MS-sleutel gebruikt moet worden. Geeft dat geen probleem? Zo niet dan kan ik Revision misschien ook in VB installeren.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor emvedeesje » Zo 30 Jul 2023, 12:04

Geef hem 64GB schijfruimte, 4GB geheugen en 2 processoren VTx-genest.
En het beeldscherm 128MB.
Een µsoft-licentie voor Win heb je nodig voor de computer waarop je virtualbox draait.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 272
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor Arie » Zo 30 Jul 2023, 19:54

@shoshinsha die windows key is niet echt nodig. Net als bij de originele windows kan je Revision ongeaktiveerd gebruiken. Je hebt dan dezelfde "beperkingen" als met de originele windows zoals geen gebruik van MS sore en bv niet je taakbalk aanpassen.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor Joan » Di 01 Aug 2023, 16:28

"De download voor Windows 10 heb ik gevonden,"
Het is geen W10. Het is W7 die op internet ook wordt vermeld als IE10.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor shoshinsha » Di 01 Aug 2023, 21:13

De W10 vond ik door in de link in mijn openingsmail 11 in 10 te veranderen. Daar wordt, zover ik kan zien "gewoon" W10 aangeboden. Ik heb het niet verder gecontroleerd, maar het begin van de naam van het iso-bestand lijkt hetzelfde als die van de W10 versie die Revision aanbiedt. Ik heb (nog) niet gezocht naar W7, heeft iemand de link daarvoor paraat?
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1311
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor Joan » Wo 02 Aug 2023, 00:28

zoek op 'IE10.Win7.For.Windows.VirtualBox' en je krijgt vele linken.
Ik heb er nog een .zip van, 3,7GB groot.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 272
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: VirtualBox met Windows

Berichtdoor Arie » Wo 02 Aug 2023, 18:29

@shoshinsa, MS bied win 7 niet meer aan. Ik zal eens kijken of ik nog een iso ervan heb liggen.

Edit : gevonden.
Ik heb Windows 7 SP1 home x86 en x64 EN. Beide zijn origenele MS iso's, je hebt dus zelf een key nodig.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten