Geen netwerk meer met Windows PC

Hoe zet je een netwerk op? Hoe deel je bestanden?
Nightwing
Junior
Junior

Geen netwerk meer met Windows PC

Berichtdoor Nightwing » Di 15 Dec 2020, 08:21

Sinds ik Mint 20 op mijn PC draai, kan ik geen mappen meer delen met een Windows laptop.

Mijn PC is in eerste instantie met Mint 19.2 geïnstalleerd. Daarna heb ik een gedeelde map gemaakt, om bestanden naar een Windows 7 laptop over te zetten. Dat werkte goed, nadat ik een Samba programma moest installeren. Tot zover geen problemen.
Later heb ik een Windows 10 laptop voor mijn vrouw gekocht (zij kan niet overweg met Linux) en toen werkte het uitwisselen ook nog goed. Maar sinds de upgrade naar Linux 20, krijg ik geen mappen meer gedeeld met de Windows laptop. Op de oude laptop van mijn vrouw heb ik een schone Linux 20 installatie gedaan en via Warpinator krijg ik de bestanden wél overgezet. Maar zodra ik een gedeelde map op mijn PC maak, krijg ik hem noch op de Windows laptop, noch op de Linux laptop in het netwerk.

De printer die op de PC staat geïnstalleerd, wordt wel door beide laptops gevonden.
Ik maak de gedeelde map aan, zodat hij zonder aanmelding kan worden benaderd door de andere laptops.

Vraag is dus: doe ik iets verkeerd, of ligt er iets anders dwars?

Alvast bedankt voor de reacties,
Rob.
Linux Mint versie 20.1 Cinnamon.
emvedeesje
Held
Held

Re: Geen netwerk meer met Windows PC

Berichtdoor emvedeesje » Di 15 Dec 2020, 09:56

Loop eens na of dit je kan helpen: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sa ... andsServer

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon -20.1 (vorige linux: Mint-19 Mint-18 Mint-17 Ubuntu-16 Ubuntu-14 Ubuntu-12)
Nightwing
Junior
Junior

Berichtdoor Nightwing » Wo 07 Apr 2021, 06:49

Excuus voor de late reactie Michael.

Is dit net zoiets als het aanpassen van een .ini bestand in de oude Windows versies?
Omdat ik nog lerend ben in Linux, ben ik wat terughoudend als het op aanpassen van systeembestanden komt. Maar als het vertrouwen in mijn kennis van het systeem op peil is, dan ga ik dit soort adviezen zeker uitvoeren.

Bedankt,
Rob.
Linux Mint versie 20.1 Cinnamon.
emvedeesje
Held
Held

Berichtdoor emvedeesje » Wo 07 Apr 2021, 09:04

Dit gaat over het installeren van de nodige software + het instellen.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon -20.1 (vorige linux: Mint-19 Mint-18 Mint-17 Ubuntu-16 Ubuntu-14 Ubuntu-12)

Terug naar “Netwerken”