Welke cloud opslag?

Hoe zet je een netwerk op? Hoe deel je bestanden?
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Welke cloud opslag?

Berichtdoor Lucien » Zo 15 Jan 2023, 22:59

Na een gecrashte ssd ga ik toch maar voor cloud opslag als backup voor mijn bestanden. Wat is aan te raden wat betreft eenvoud, veiligheid en kosten? Werkt Google Drive ook met Linux Mint?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Welke cloud opslag?

Berichtdoor dirkjanl » Ma 16 Jan 2023, 08:59

Zelf wil ik niet met Google werken, zeker als je op meer dan één pc werkt. Het slaat de bestanden op één pc op in het originele formaat. Op een tweede pc slaat Google het op in hun eigen formaat. Dat werkt niet voor mij. Ik ben toen overgegaan naar Dropbox waar ik 12,5 GB aan opslag had vergaard.

Toen dat niet meer voldoende was ben ik de gratis versie van STACK van TransIP gaan gebruiken, een Nederlands bedrijf. 1 TB aan opslag. Inmiddels is die gratis versie er volgens mij niet meer en betaal ik ongeveer 7 euro per maand voor 1,25 TB. (er zijn inmiddels kleinere versies mogelijk, bijvoorbeeld 250 GB) Ben ik erg tevreden mee. Dropbox wil ik ook niet meer gebruiken, maar het is wel erg gebruiksvriendelijk, alhoewel ik ze steeds 'vervelender' vind worden met hun webversie.

Stack is het systeem waar ik al mijn werkbestanden op heb staan, inmiddels 400 GB. Ben ik heel erg tevreden mee, ook met hun service. Ze zitten in Leiden geloof ik. Hun auto upload van afbeeldingen en video's werkt ook prima.

Maar ik werk ook met 25 GB aan vrije opslag bij MEGA uit Nieuw Zeeland. Werkt ook prima, alleen als je met een ander account samen in één map wil werken is dat wat omslachtig aan te maken. Dat gaat in Dropbox heel makkelijk.

En sinds kort ben ik PCloud aan het bekijken. Die slaat de bestanden alleen op op jouw schijf als er internet is, dus het is eigenlijk een netwerklink. Heb je een dag geen internet, dan geen bestanden.

Succes!
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 515
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Welke cloud opslag?

Berichtdoor HWE64 » Ma 16 Jan 2023, 11:15

@dirkjanl, volg dit onderwerp met interesse omdat ikzelf ook opzoek ben naar een goede cloud opslag. Ik sluit even de cloudopslag van Google en Microsoft uit.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Welke cloud opslag?

Berichtdoor Mogenblue » Ma 16 Jan 2023, 15:20

Ik heb vroeger cloud opslag gebruikt maar ik vond het nogal traag werken.
Ik heb nu in mijn desktop computers allebei een extra ssd ingebouwd en daar wordt automatisch om de paar uur een backup naartoe geschreven. Daar merk ik verder niks van. Ik controleer af en toe of er wel iets staat en dat gaat gewoon heel goed. Probleemloos.

Een sata ssd van 1TB heb je al voor rond de 80 euro. Voor 500GB zie ik hem al voor 50 euro.

Helemaal safe is het natuurlijk niet. Als er een blikseminslag is kan alles verloren zijn. Daarom maak ik ook 1 keer in de maand een backup naar een externe ssd. Die kosten ongeveer hetzelfde als een interne schijf.

Voor synchronisatie tussen de computers onderling gebruik ik SSH.


Ik heb hier nog NOOIT een blikseminslag gehad. Wel een stroomuitval. Maar dat is niet zo dramatisch.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Welke cloud opslag?

Berichtdoor Lucien » Ma 16 Jan 2023, 17:38

Ik gebruik vnl mijn laptop en daar kan maar een opslag in. Overigens worden ssd's door deskundigen zoals data recovery bedrijven afgeraden voor langdurige opslag. Ze krijgen steeds meer defecte ssd's binnen naarmate het aantal dat in gebruik is groeit. Komt door de manier waarop hij werkt. De nieuwere M2 ssd's werken anders en zijn wel bedrijfszeker. Een hdd is nog steeds het meest bedrijfszeker (en een stuk goedkoper om de gegevens terug te halen als hij crasht merk ik nu aan den lijve).
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Welke cloud opslag?

Berichtdoor Mogenblue » Ma 16 Jan 2023, 20:22

Ik heb bij elkaar mijn gegevens op 5 schijven opgeslagen. Dus er mag er best wel eentje crashen. Dan ben ik hooguit 2 uurtjes werk kwijt.

Voor mij is snelheid wel een issue. Voor cloud opslag heb je een snelle internetverbinding nodig. Het gaat met name om de uploadsnelheid. Die wordt nog altijd gemeten in mega bits per seconde. Dat varieert bij kabel nog steeds tussen de 20 en 100 mbps. Misschien ietsje meer. Als je nog meer wil hebben moet je op glasvezel overstappen. En daar zit natuurlijk ook een prijskaartje aan. Het is dus niet alleen de prijs van de cloudopslag, maar ook de extra kosten voor je snelle internetverbinding. En dat komt iedere maand terug.

Mijn sata ssd's schrijven met een snelheid van ruim 500 mega bytes per seconde. Natuurlijk loopt de cache ook wel eens vol en dan zakt de snelheid behoorlijk in, naar 350 of 130 MBps. Maar het is nog steeds een straatlengte verschil met reguliere uploadsnelheden. Dat komt eigenlijk alleen voor als ik een nieuwe schijf in gebruik neem of als ik een volledige backup zou willen maken omdat ik het systeem opnieuw ga installeren.

Het hangt er ook vanaf wat je gaat backuppen. Teksten en spreadsheets zijn meestal kBs tot hooguit een of twee MB. Afbeeldingen variëren van 10kB tot een paar MB. Videos beginnen bij een paar MB en kunnen oplopen tot GB's.

Als je weinig te backuppen hebt en meestal op je laptop werkt kun je misschien best wel volstaan met een externe hdd. Als je er vanuit gaat dat een crash niet op twee schijven tegelijk gebeurt en je toch wat meer snelheid wilt kun je misschien een externe ssd nemen.

Als synchroniseren tussen twee computers ook een issue is kun je misschien toch beter voor een cloud opslag kiezen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Welke cloud opslag?

Berichtdoor dirkjanl » Ma 16 Jan 2023, 21:47

Mijn bestanden die ik maak worden in de gesynchroniseerde map met submappen op een harde schijf opgeslagen. Die map heb ik DATA genoemd. Al mijn bestanden staan op die harde schijf. De clouddienst van TransIP die Stack heet synchroniseert regelmatig het bestand met die in de cloud. Ik heb een DSL verbinding met downloadsnelheid: ​↓ 67,2 Mbit/s en upload ↑ 12,2 Mbit/s. Ik werk ook met video bestanden van ongeveer 100 MB tot 1 GB en heb de snelheid nooit een probleem gevonden.
Mijn werk voer ik uit met twee laptops, één pc en drie smartphones. Voor mij is het synchroniseren tussen die machines ook van groot belang.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Welke cloud opslag?

Berichtdoor Mogenblue » Di 17 Jan 2023, 10:03

Synchroniseren tussen computers kun je ook doen met SSH. Als je binnen je lokale netwerk blijft gaat dat op de maximale snelheid van je lan: 1 gigabit per seconde. Meestal is dat binnen 15 seconden gebeurd. Alleen als je een groot bestand overzet zoals een iso bestand voor een linux installatie duurt het wat langer. Dat is 2 of 3 GB.
Als je vanuit een externe locatie verbinding maakt kom je niet verder dan de uploadsnelheid van je ISP. Want downloaden aan de ene kant is uploaden aan de andere kant.

Als je een extra router plaatst in je LAN kun je meer beveiliging inbouwen zoals IP en MAC binding. Dan werk je met statische IP adressen. Je kan dan ook de DHCP server in je router uitzetten.
Maar dat geeft wel een probleempje als je een computer opnieuw installeert, bijv. naar een hogere linux versie. Als de DHCP server uitstaat krijg je niet automatisch een IP adres en kun je geen verbinding maken met internet. Dan kun je dus geen installatie uitvoeren.

Daarom heb ik op mijn externe ssd een tekstbestandje staan met de netwerk gegevens van mijn computers: IP adres, net mask, gateway en de DNS servers. Bij een herinstallatie stel ik dus handmatig de internetverbinding in mbv dat tekstbestandje. Ter controle zou je ook het MAC adres erbij kunnen zetten.
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Welke cloud opslag?

Berichtdoor Lucien » Do 26 Jan 2023, 14:44

Na verschillende websites met beschrijvingen te hebben bekeken, denk ik aan MEGA als cloudopslag. Maar ook daar misleiding over de laagste kosten voor extra opslag. Dat tarief geldt alleen voor als je het duurste abonnement kiest! Ook is me niet duidelijk of het automatisch synchroniseren van mijn laptop met de cloud een standaard feature is bij de gratis 20 Gb of tegen extra betaling. Verder zit ik met een laptop die ik wel met de cloud wil synchroniseren en separaat een (oudere) desktop waarvan ik alleen de daarop opgeslagen documenten en afbeeldingen in de cloud wil opslaan. Is dat te combineren?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Welke cloud opslag?

Berichtdoor dirkjanl » Do 26 Jan 2023, 18:48

Ik gebruik de gratis versie van20 GB van MEGA, die synchroniseert met de map op mijn PC.
Al je te synchroniseren bestanden komen uiteindelijk onder één hoofdmap te hangen, bij mij heet die MEGA en staat op een partitie waar alleen data op staat. Per pc/ laptop bepaal ik welke mappen ik op die pc wil hebben. Zo heeft mijn hoofd pc alles, maar mijn laptops hebben maar een beperkte aantal mappen te synchroniseren. Dat zijn dus mijn data bestanden als spreadsheets en tekstdocumenten en video's en geluidsbestanden. Geen systeembestanden.
Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Netwerken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten