Stack van TransIp vervanger OneDrive

Hoe zet je een netwerk op? Hoe deel je bestanden?
Ehrd
Nieuweling
Nieuweling

Stack van TransIp vervanger OneDrive

Berichtdoor Ehrd » Ma 10 Mar 2025, 11:23

Hi,
Ik probeer volledig over te gaan van Win naar Linux. Ik zou graag daarbij afscheid nemen van MS O365, maar hoe dat met OneDrive moet ben ik nog niet uit.
Nu zag ik Stack.
Wie kan daar iets over zeggen.
Bv verschil evt in functionaliteit?
Betrouwbaarheid?
Laptop-iPhone-iPad gekoppeld?
Hoor graag!
Groet,
Paul
stegiman
Moderator
Moderator

Re: Stack van TransIp vervanger OneDrive

Berichtdoor stegiman » Ma 10 Mar 2025, 12:51

Je kan tegenwoordig ook Online office 365 werken en uw OneDrive blijft behouden.
Ik heb zo juist getest in Linux.
Wil je offline gebruiken dan is er geen Office 365 voor Linux nodig tenzij Virtual box of zo.
Licentie heb je wel nodig.
Ehrd
Nieuweling
Nieuweling

Re: Stack van TransIp vervanger OneDrive??

Berichtdoor Ehrd » Ma 10 Mar 2025, 12:54

Ik wil juist van Office en OneDrive af.

Ik bedoel te vragen of Stack een werkbaar alternatief is voor OneDrive…

LibreOffice lijkt me een goede vervanger (voor mij) van Word, Excel, etc.
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Ma 10 Mar 2025, 13:28

Ik werk jaren met LibreOffice en zet altijd op usb-stick en zo kan ik blijven gebruiken als ik in Windows, Mac of Linux zit.
Het is gewoon aan de externe beeldscherm aangesloten en daarbij gebruik toetsenboord dat ik telkens naargelang besturingssysteem op 1 , 2 of 3 klikt en alles werkt dan.
Zo ben ik niet afhankelijk van OneDrive of gelijkwaardig want in verleden zijn er verschillende opgehouden met bestaan.

Stack werk alleen online bij Linux
Maar er zijn genoeg andere Cloud alternatieve.
Je zal van andere leden wel horen welke zij de beste vinden.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 10 Mar 2025, 14:58

Hier wordt al vanaf begin 2016 gewerkt met Stack van TransIP. Perfect. Daarvoor gebruikte ik de cloud van Google en waarschijnlijk ook van Microsoft, dat weet ik niet meer.
Tot aan mijn pensioen in 2022 gebruikte ik de 1,25TB opslag van Stack, nu de 500GB. Eenvoudig te installeren via de terminal. Iedere LTS versie van Ubuntu heeft een net iets nieuwere 'code'. Ik werk met 5 schijven in mijn desktop en één daarvan is gereserveerd voor Stack. Op de andere 4 heb ik verschillende versies van LM staan en zo hoef ik Stack maar 1 x te installeren. Bij een nieuw install van een andere LM versie koppel ik de schijf met Stack naderhand via 'Schijven', hij staat dan in '/mnt/stack' directory. Standaard selecteert Stack een plek in de '/home/naam/stack', maar als je goed oplet bij het installeren kan je die locatie dus wijzigen. Stack draait ook op mijn laptop en test PC.
Overigens heb ik ook Mega uit NieuwZeeland, ik heb daar een gratis account van 50GB. Mijn vrouw heeft ook een Mega account van 12 GB en daarop slaan we onze gedeelde documenten. Kan natuurlijk ook met Stack. Zelfs onder één account over twee computers, even een leuk geitenpaadje uitproberen.
Linux Mint 20.3 & 21.3 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 & 22 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 10 Mar 2025, 16:16

1: verschil evt in functionaliteit?
2: Betrouwbaarheid?
3: Laptop-iPhone-iPad gekoppeld?
1) ik zou het niet meer weten, in het begin wat het even zoeken hoe de dingen werken, want vaak werkt het net iets anders als je een nieuw product uitprobeert
2) Nog nooit problemen gehad en als ik ergens niet uitkwam dan een vraag stellen via 'contact' en binnen een uur een reactie. Tot nu toe alles opgelost en ik heb zelfs een functionaliteit aangevraagd en die werd gehonoreerd.
3) Noemde ik in mijn eerste post hier. Producten van Apple werk ik niet mee en kan daar dus niets over zeggen.

Zoals je misschien al wel begrepen heb, het is een goed product en ik ben zeer tevreden over hun service.
Linux Mint 20.3 & 21.3 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 & 22 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Ma 10 Mar 2025, 16:52

Voor Mac is er een app van stack storage (klik)
Ehrd
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Ehrd » Wo 12 Mar 2025, 11:29

@dirkjanl @stegiman
Dank voor jullie reacties. Ik kan er verder mee.
Sinds gisteren experimenteer ik met een free account van Icedrive (voor OneDrive) en met Joplin (voor OneNote).
Ben inmiddels aardig onderweg merk ik nu ik al mijn OneNotes naar Joplin heb kunnen converteren.
Synchroniseren met (nu nog) mijn win laptop en met iPhone en iPad kan (voorlopig) via het free account van DropBox.
Groeten,
Paul

Terug naar “%s” Netwerken