wifi valt uit alleen tijdens streamen

Hoe zet je een netwerk op? Hoe deel je bestanden?
frankiej
Nieuweling
Nieuweling

wifi valt uit alleen tijdens streamen

Berichtdoor frankiej » Do 12 Feb 2015, 10:55

Hallo forummers.
Ik werk met een Asus A6J met 2 gig RAM met alleen linux erop.
Linux mint 17.1 loopt lekker vlot. Google chrome er bij gezet, ook dat gaat goed. Alleen een netwerkprobleem: wifi valt telkens uit bij bekijken/gebruiken van spelletjes en filmpjes-sites. Ik heb de app wifianalyzer gedownload op mijn foon en gebruikt, mooie app. Het gebruikte kanaal gaf ongeveer -70db aan, vervolgens alle andere kanalen geprobeerd en de beste die eruit kwam gaf circa -60db. Die gebruik ik nu. Maar helaas geen verbetering, de problemen ontstaan alleen met youtube-films en bij het spelen van spelletjes (de jongste zoon is nogal van de race-spelletjes). Ik heb ook op speedtest2 geprobeerd om een 1000mb.bin bestand te downen, dat loopt probleemloos in supertempo binnen.
Ik vermoed dat er ergens een of andere buffer volloopt ofzo. Als het fout gaat, blijft het wifi lampje constant branden (normaal knippert die afhankelijk van het internetgebruik) en geeft het netwerkicoontje aan dat de verbinding verbroken is. Wifi uit (lampje gaat dan ook uit) en aan is voldoende om het weer aan de praat te krijgen.
Wat is hier loos? Windows7 gaf dit probleem niet maar die was dan weer wel retetraag.
Asus A6J, 2 gb RAM, Linux Mint 17.1 Xfce
Asus F3F, 1 gb RAM, Windows 7 Ultimate
Desktop Asus geconfigureerd, 4 gb RAM, ook Win7 Ulti
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: wifi valt uit alleen tijdens streamen

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 12 Feb 2015, 15:26

Het gebruikte kanaal gaf ongeveer -70db aan, vervolgens alle andere kanalen geprobeerd en de beste die eruit kwam gaf circa -60db. Die gebruik ik nu. Maar helaas geen verbetering, de problemen ontstaan alleen met youtube-films en bij het spelen van spelletjes (de jongste zoon is nogal van de race-spelletjes). Ik heb ook op speedtest2 geprobeerd om een 1000mb.bin bestand te downen, dat loopt probleemloos in supertempo binnen.
ik denk dat het probleem in je router zit (of welk apparaat dan ook dat voor de draadloze verbinding zorgt. Eerst even uitleggen: Er zijn 2 soorten (er zijn er meer, maar dat is hier niet belangrijk) IP transmissie protocols, dat is TCP en UDP.

Als je een bestand upload / download wordt TCP gebruikt. Dat is een 'gekoppelde' verbinding die ervoor zorgt dat alle pakketjes (seffens meer) in de juiste volgorde en zonder fouten van het ene einde naar het andere lopen. Als er een pakketje ontbreekt, zal het protocol ervoor zorgen dat er een retransmissie plaatsvind. Ook is er voor ieder pakket (of reeks pakkeetten) een handshake protocol voorzien: de ontvanger bevestigd aan de zender dat het pakketje ontvangen is en vraagt het volgende. Je begrijpt dat al dat heen en weer 'gepraat' de transmissiesnelheid doet inboeten.

Bij spelletjes en ook bij video (youtube) word UDP protocol gebruikt. Dat is een 'losse' verbinding zonder foutprotocol. Dat gaat veel vlugger, maar er kunnen pakketjes verloren gaan of in de verkeerde volgorde aankomen. Voor video en spelletjes speelt dat weinig rol, dan zal er al eens iets raar op het beeld te zien zijn maar dat baart niemand zorgen. Voor spraak wordt trouwens ook altijd UDP gebruikt om dezelfde reden.

Nu terug naar je probleem. Bij het UDP protocol word de draadloze verbinding op maximum snelheid gebruikt. Er is immers geen handshake protocol. En daar zal nu juist het probleem liggen. Windows is ernorm traag als het op netwerkverbindingen aankomt. Daar komt nog bij dan sinds windows XP iedere netwerkadaptor begrenst wordt op een gedeelte van zijn capaciteit. Bij Linux werkt alles op volle snelheid. Vermoedelijk kan de router dat niet aan. Even het netwerk aan en uit zetten biedt dan help.

Ik ben zelf al even gaan kijken of het netwerk kan vertraagd worden (netwerk throttling), maar ik vind daar niet direct een instelling voor. Wat je wel kan instellen (rechts klikken op het netwericoon) is de MTU. Dat is de Maximum Transmission Unit, met andere woorden de maxumum grootte van de pakketjes. Die staat normaal op 'automatisch', en dat is bij Ethernet 1514 bytes. je kan eens proberen van daar een waarde in te stellen, bijvoorbeeld: 512. Doordat er nu kleinere pakketjes worden verstuurd is het mogelijk dat er wat meer CPU wordt gebruikt omdat die telkens moeten weggeschreven worden. Enfin, je kan - als het verschil maakt - met die waarde eens wat spelen.

Hopenlijk ben je hier iets mee vooruit.
mvg, Wilfried
frankiej
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor frankiej » Do 12 Feb 2015, 22:41

kijk, meteen de goede richting. Ik heb wat geprobeerd en dat heeft inderdaad invloed. Helemaal stabiel is het nog niet maar al een heel stuk beter.
Overigens stond dat bij mijn Lan ook op automatisch, die heb ik nu op 1472 staan. In de router staat 1500, het is een eminent 4541, max. 150 mbps. Las ergens dat er 28 afgeteld moet worden, kan dat kloppen?

Is dit ook nog provider-afhankelijk? Ik heb upc 120 mb. De router hangt achter het upc modem omdat de wifi van het upc modem zwaar bagger is.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Do 12 Feb 2015, 23:48

Ik heb upc 120 mb.
120 millibit is wel erg weinig, je hebt wss 120Mb ;) Overigens vreemd dat Youtube hapert, ik heb een 8Mb ADSL verbinding en heb altijd goed beeld
Je kan evt ook nog kijken op welke kanalen je buren zitten, kies dan zelf voor een kanaal wat weinig gebruikt wordt
Afbeelding
frankiej
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor frankiej » Vr 13 Feb 2015, 10:48

haha inderdaad Mb. De buren zitten vrijwel allemaal op 6 of 11. Tja, en laat nou net kanaal 11 bij mij het sterkst zijn. Nu las ik wel ergens dat die drie kanalen elkaar vrijwel nooit in de weg zitten. Heb daar mijn bedenkingen mij maar goed.
Overigens bij windows nooit wifi problemen.
Is de MTU ook afhankelijk van de max. snelheid van de provider? In de router kan ik namelijk de MTU veranderen, er staat echter wel bij dat je dat alleen mag doen bij problemen. Standaard staat die op 1500. Ik weet niet hoe die waarde is in het Upc modem. Met de router er tussen kan ik de setup daarvan niet bereiken vanwege een andere ip range.

Inmiddels ontdekt dat de Lan-verbinding bij het streamen op een gegeven moment ook flink afzwakt maar deze valt niet weg.
Wellicht een optie om een andere, lees betere, router te nemen?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 13 Feb 2015, 14:19

Is de MTU ook afhankelijk van de max. snelheid van de provider? In de router kan ik namelijk de MTU veranderen, er staat echter wel bij dat je dat alleen mag doen bij problemen. Standaard staat die op 1500. Ik weet niet hoe die waarde is in het Upc modem. Met de router er tussen kan ik de setup daarvan niet bereiken vanwege een andere ip range.
De MTU is onafhankelijk van de snelheid van het netwerk. Die 28 bytes die je bedoeld in je andere mail, dat is de grootte van de IP header, die hoort bij het pakket, de payload van het pakket is dus de totale lengte minus de header, daar hoef je dus niets van aan te trekken.

Normaal speelt het geen rol of een apparaat in je netwerk in een ander IP range staat, je moet er alleen een route naar maken. In Windows is dat 'route add', in Linux is er ook een 'route' commando, maar ik vind niet hoe je zelf een route moet bijleggen. Hier zal iemand anders mij moeten helpen (ik begin zelf nog maar juist in Linux). Enfin, eens je een route hebt naar het apparaat kan je er gewoon naartoe met telnet, of met je browser, of met gelijk welke software om het te configureren.

mvg, Wilfried
frankiej
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor frankiej » Za 14 Feb 2015, 17:14

Waarschijnlijk zit het probleem toch in de router. Vanmiddag geexperimenteerd door de pc bedraad direct aan het modem te hangen. Dat gaat goed, het downloaden van bijv. een 1 gig binbestand op speedtest2.nl loopt op maximale snelheid (13 MB/s) en de verbinding wordt tijdens streamen niet slechter. Vervolgens bedraad via de router aangeslotenen opnieuw dat binbestand aangeklikt. Dan blijkt hij op ongeveer 60% (7 MB/s) van eerder genoemde max. snelheid te komen en zakt hij tussendoor enkele keren weg naar circa 10%.

Toevallig las ik nog ergens dat het upc modem gewoon via 192.168.100.1 is op te roepen als die als bridge is ingesteld. Handig.

Maar goed, wat is nu wijsheid? Andere router nemen of het modem weer op router instellen? Het modem (een Technicolor TC7200u) heeft wifi maar de eerste ervaring is dat die niet stabiel is. Dit werd ook bevestigd door de upc monteur.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 14 Feb 2015, 17:45

Het is inderdaad moeilijk van de juiste oplossing zomaar voor te schotelen. Misschien is het een goed idee om eens te zoeken of er voor de modem geen recentere firmware te krijgen is? Als dat niet het geval is, dan is misschien een andere router met WIFI een goede oplossing, temeer omdat de router die je nu hebt blijkbaar de snelheid nogal wat vertraagt.

Mvg, Wilfried

Terug naar “Netwerken”