TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Hoe zet je een netwerk op? Hoe deel je bestanden?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor DeBaas » Vr 14 Mei 2021, 16:46

Terminal:
lsusb
zou een ID moeten geven voor de chipset, waarschijnlijk ID: 2357:012d
Mocht dit een andere zijn laat even weten kunnen we de chipset bepalen.

Download https://github.com/cilynx/rtl88x2bu/arc ... 8-6a6a.zip
Pak deze uit.

Terminal (Ctrl+Alt+T) (Kopieer en plak)

cd rtl88x2bu-5.6.1_30362.20181109_COEX20180928-6a6a # de uitgepakte map
VER=$(sed -n 's/\PACKAGE_VERSION="\(.*\)"/\1/p' dkms.conf)
sudo rsync -rvhP ./ /usr/src/rtl88x2bu-${VER}
sudo dkms add -m rtl88x2bu -v ${VER}
sudo dkms build -m rtl88x2bu -v ${VER}
sudo dkms install -m rtl88x2bu -v ${VER}
sudo modprobe 88x2bu

Pas op, USB3 only, tenminste de rtl8822bu die ik nu heb ;)
Werkt niet? steek de USB opnieuw in, mogelijk reboot.

Bij foutmeldingen check of dkms is geinstalleerd.
rjwb2021
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 18 Mei 2021, 11:40

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor rjwb2021 » Di 18 Mei 2021, 11:51

Beste de Baas,

Ik heb problemen met mijn account gehad. In overleg met de forum beheerder heb ik een nieuw account aangemaakt (rjwb2021). Omdat ik pas recent van Xubuntu naar Mint ben overgestapt had nog geen geschiedenis van vragen in dit forum.
Hierdoor is mijn oorspronkelijke tekst bij deze vraag verdwenen. Op zich niet erg, want de kern van mijn vraag zit in het onderwerp.
Ik heb je instructies uitgevoerd en mijn TPlink adapter werkt (bedankt), behalve voor de hotspot van mijn mobiele android telefoon. De verbinding is wel zichtbaar, maar aanklikken leidt niet tot toegang. Nog ergens een instelling??
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor stegiman » Di 18 Mei 2021, 13:35

Waarom hotspot van mijn mobiele android telefoon als je wifi hebt?
Wat is de bedoeling voor mobiele android telefoon?
rjwb2021
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 18 Mei 2021, 11:40

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor rjwb2021 » Di 18 Mei 2021, 17:26

Het klinkt inderdaad wat vreemd, maar ik woon in een appartementengebouw met heel veel ziggo gebruikers die elkaar in ieder geval beinvloeden.
Daardoor vallen de verbindingen soms weg op ongelegen momenten. Dus even via een hotspot wel verbinding is dan wel handig.

Verder is bekend dat de de routers van ziggo niet de beste zijn. Ik heb veel storingen. Ik heb er al een ´monteur´bij gehad. Tot slot heb ik door de dikke muren nog geen ethernetkabel naar binnen kunnen krijgen. Dus ik werk met Devolo 1200 via het elektriciteitsnet. Dat is tot 6 maanden geleden heel goed gegaan. Maar nu al maanden gedoe.
Kortom, wat extra zekerheid kan geen kwaad in deze digitale tijden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor Pjotr » Di 18 Mei 2021, 19:50

Heb je kanaal 13 al geprobeerd? In Nederland legaal te gebruiken, maar nooit standaard. Dus het is vaak een wat minder druk bezet kanaal.

Zie ook:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... g.html#ID1
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor stegiman » Di 18 Mei 2021, 23:41

Een slim truck dat ik kan geven: zet Ziggo modem Bridge modus (klik) en koop een eigen wifi router en maak een eigen wifi netwerk zoals bijvoorbeeld 172.168.30.XXX
De kans dat er iemand in uw appartement dezelfde IP adres heeft is klein terwijl die van ziggo zeer groot is.

Ik heb het niet over publieke IP adres router maar wifi IP adres.

Trouwens kanaal 13 is echt een ouderwetse wifi 2.4 Ghz: je kan beter 5 Ghz gaan gebruiken
Ook smartphones kan je beter naar 5.0 Ghz zetten.
Linux kan perfect omgaan met 5.0 Ghz wifi.

Nota: het is absoluut niet nodig om Devolo aan de router aan te sluiten.
Je mag de eerste Devolo zetten waar in huis zolang de netwerkkabel naar de router gaat. Kan ook op Switch aangesloten worden.
Maar omdat je op een appartement werkt kan het zijn dat je gehackt kan worden met Develo via de elektriciteit.

Wat veel mensen vergeten: er gebeuren regelmatig of soms werken buiten uw huis of update.
Ook elektriciteit kan kortstondig uitvallen dat je niet had gemerkt: bijvoorbeeld bij bliksem inslag.
Als uw netwerk tijd goed werkt dan kan het nuttig zijn om Ziggo modem opnieuw op te starten.
rjwb2021
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 18 Mei 2021, 11:40

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor rjwb2021 » Wo 19 Mei 2021, 15:29

Beste Pjotr,

Ik gebruik al jaren jouw tips! Het eerste wat ik doe na een nieuwe installatie.
Mijn probleem ligt - denk ik - aan de ´basis´ van Ziggo (van hun kast naar mijn router), het signaal naar de router valt af en toe uit. Helemaal regelmatig bij hun wifi (die gebruik ik niet meer, staat nu uitgeschakeld, gedaan door de Ziggo monteur).
Zoals ik al had aangegeven heb geen ethernet kabel van de meterkast (buiten bij de voordeur in een hal) met de Ziggo router naar binnen. Ik haal het signaal binnen via het elktrictietsnet en een Devolo 1200 systeem. Dat heeft vanaf april 2017 tot eind vorig jaar prima gewerkt.

In huis heb ik daar nog twee routers op aan gesloten die ik aanzet als we in die ruimte willen werken met tablet of laptop/desktop. Een maand geleden is de Ziggo router (technicolor) er helemaal mee opgehouden. Ik heb de nieuwe gekregen Connect Box) en geinstalleerd. De basisproblemen bleven. Monteur er bij die de wifi van de twee Devolo´s in huis heeft gekoppeld. Maar de uitval blijft steeds voorkomen. Dit als achtergrond.

Beste Stegiman, omdat ik denk dat het niet aan de instellingen van de router ligt en mijn koppeling met Devolo, wil niet ook nog in de router ´gaan rommelen´. Ik heb via Devolo al twee routers in huis (die niet steeds aanstaan en ook niet tegelijk, anders kan het signaal ook verstoord worden). En de storingen zitten ook op de vaste verbinding.

Het lijkt intussen wel op een Ziggo forum gezien mijn tekst en jullie reacties. Maar op hun forum zie ik ook geen oplossingen en wel klachten over de Ziggo routers en uitval van verbindingen. Per eind mei is via de rechter geregeld dat je een eigen modem mag kopen (op wiens kosten......?).

Terug naar mijn oorspronkelijke vraag en mijn idee over een oplossing (voor de noodgevallen).
Mijn desktop heeft geen ingebouwde wifi kaart dus ik heb na googlen de TPLink archer gekocht. Na het antwoord van de Baas werkt die goed op de desktop, alleen werkt hij niet met een hotspot van een mobiel (op mijn laptop werkt alles wel). Ik gebruik die hotspot regelmatig in een vakantiehuisje met slechte of geen wifi. Als ik op de desktop als wifi voor de mobiel ´hotspot´ kies, is die zichtbaar, aanklikbaar en in de rechtbovenhoek van het scherm verschijnt de boodschap dat die actief is.
Vervolgens reageert geen enkele zoekopdracht. Rara? Iemand nog een oplossing?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor stegiman » Do 20 Mei 2021, 10:08

Als ik goed begrijp staan alle ziggo modems van andere appartement bewoners ook in de gemeenschappelijk hal?
Als dat zo is waarom trek Ziggo geen kabel van modem naar uw appartement langs buitenkant naar uw router?
Eigenlijk vind ik helemaal onlogisch dat Ziggo Develo voorstelt!
rjwb2021
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 18 Mei 2021, 11:40

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor rjwb2021 » Za 22 Mei 2021, 16:01

Hallo Stegiman,
alle bewoners (21, verdeeld over 3 verdiepingen) hebben een eigen meterkast. Veel bewoners om mij heen hebben Ziggo. ik zie zo al 4-5 netwerken bij wifi. Soms met een beter signaal dan ik zelf heb.
Vloeren en diverse tussenmuren zijn van gewapend beton (minimaal 16 cm).

Omdat ik geen kabel makkelijk in huis kon krijgen (wel geprobeerd, maar vastgelopen op dikke betonnen vloeren en muren en funderingen die breed uitlopen) heb ik in 2017 voor de snelste en makkelijkste oplossing gekozen door Devolo te installeren. En geen beinvloeding (zoals bij wifi) door buren, als de capaciteit bij Ziggo genoeg is. Ook dit kan nog een probleem zijn of is het probleem.

Zoals ik al had aangegeven, dat heeft tot voor een half jaar goed gewerkt. Verder heb ik aan de twee Devolos binnen nog 2 routers gekoppeld. Die zet ik aan als dat nodig is (anders beinvloeden ze elkaar). De wifi van de router is uitgeschakeld door de Ziggo monteur. De twee Devolo wifi´s zijn door hem gekoppeld als een soort Mesh systeem.

De laatste maanden valt zowel mijn vaste lijn uit als de wifi. Eigenlijk denk ik dat het signaal regelmatig wegvalt.
Mijn overwegingen om iets wel of niet te doen zijn:
- een vaste lijn is beter dan wifi
- de Devolo niet aan de router koppelen betekent dat de link met de andere twee Devolos via wifi moet (de Ziffo wifi is´ so wie so´ hopeloos), nu heeft in ieder geval de eerste Devolo een directe link met de router en hopelijk een beter signaal dan de Ziggo router
- ik kan natuurlijk altijd op en of andere manier een kabel naar binnen proberen te krijgen maar dat is een hele klus met veel boren en strips aanleggen weg te werkenen om die kabel op de juist plek te krijgen

Kortom voor de korte termijn wilde ik een noodoplossing om mijn desktop ook wifi te geven. Dat is met bovengenoemde tip (de Baas) gelukt, alleen de wifi van hotspot wordt wel gezien, maar werkt verder niet (met geen enkele browser e.d.).
Dat geeft mij opties om dit signaalprobleem verder met ZIggo uit te vechten.

Mijn vraag blijft dus staan: waarom werkt de hotspot van de mobiele telefoon naar mijn Mint 20.1 ASUS desktop - van 2020 - niet (doet het wel op een Mint 20.1 laptop)?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor dirkjanl » Za 22 Mei 2021, 20:02


Mijn vraag blijft dus staan: waarom werkt de hotspot van de mobiele telefoon naar mijn Mint 20.1 ASUS desktop - van 2020 - niet (doet het wel op een Mint 20.1 laptop)?
Ik geef toe,ik heb niet alles gelezen, dus als ik er naast zit, deleten die handel.
Vraag: Heeft je desktop een netwerkkaart die WIFI kan ontvangen?
Groet Dirk Jan
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor shoshinsha » Zo 23 Mei 2021, 14:22

@rjwb2021 over een mogelijke kabelverbinding vanuit de meterkast

In het appartementengebouw waar ik gewoond heb (gebouw uit 1994, er gewoond tot 2009) was er vanuit de meterkast een "loze" telefoonkabelverbinding naar een telefoondoos in een slaapkamer. Loos in de betekenis dat er wel een plastic buis was zonder telefoonkabel, maar met een enkele elektriciteitsdraad erin die gebruikt kon worden om er een eigen kabel aan vast te maken om door te trekken. Ik heb daar toen een telefoonkabel mee aangebracht. Destijds voor de internetverbinding via KPN-telefoon.
Heb je al gekeken of er bij jullie gebouw ook iets dergelijks aanwezig is? Of is het zo nieuw dat er helemaal geen voorzieningen meer zijn voor een vaste telefoonverbinding?

Mocht er wel één vaste telefoonlijn zijn dan zou je kunnen kijken of je via diezelfde buisverbinding met een trekdraad een netkabel (voorzichtig!) ernaast kunt trekken.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: TPlink archer t3U wifi adapter installeren in Mint 20.1

Berichtdoor DeBaas » Di 25 Mei 2021, 15:25

Instellingen Ziggo Hotspot:
Draadloosnetwerk-beveiliging
Veiligheid: WPA & WPA2 zakelijk
Authenticatie: Beschermde EAP (PEAP)
Anonieme identiteit: Leeg laten
CA-certificatie: Ziggo.der # downloaden van Ziggo
Geen CA-certificatie vereist # vakje leeg laten
PEAP versie: Automatisch
Interne authenticatie: MSCHAPv2
Gebruikersnaam: # in je mijn Ziggo account
Wachtwoord: # in je mijn Ziggo account

Terug naar “Netwerken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten