NAS verbinding lukt niet in Mint

Hoe zet je een netwerk op? Hoe deel je bestanden?
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor Victor987 » Zo 23 Mei 2021, 21:38

Goedenavond,

Nautilus en Nemo heb ik geprobeerd om NAS te verbinden.
In Thunar heb ik het niet kunnen proberen omdat ik die mogelijkheid niet heb kunnen vinden. Weet iemand hoe en of dat kan in Thunar? (Thunar gebruik ik namelijk standaard als filemanager)

In Windows kan ik de bestanden zien en bewerken, zoals ik dat ook in Mint graag willen kunnen.
Ik heb het ook geprobeerd op een iPhone en daar zie ik wel een map die ik heb geplaatst op de NAS (usb stick), maar verder kan ik die map ook niet openen en zie ik dus ook geen bestanden...
Ik heb het met twee USB sticks geprobeerd, NTFS en FAT32, beide zelfde resultaat.

Ik heb de router geplaatst achter de router van de ISP. Ik ben verbonden met de juiste router (die achter de ISP)

Als het in Windows lukt, dan moeten de instellingen van de router in orde zijn lijkt mij...
Router is ingesteld op FTP beschikbaar (en dat is ook de enige optie op de router). Omdat het achter de router(firewall) van mijn ISP is lijkt mij dat veilig.

Als ik in Mint gast probeer te verbinden, of geregistreerde gebruiker, opent mijn webbrowser en krijg ik deze melding:
Je bestand kan niet worden geopend
Het bestand is mogelijk verplaatst, bewerkt of verwijderd.
ERR_FILE_NOT_FOUND


En dit is de URL: file:///run/user/1000/gvfs/ftp:host=192.168.1.1/ntfs

Zou de firewall mogelijk iets blokkeren?
Het is een tweedehands router waar DD WRT op gestaan heeft, en ik heb hem teruggezet naar de originele firmware.
Misschien kan dat er iets mee te maken hebben? In ieder geval op Windows 10 doet de NAS het wel...

Ik heb contact gehad met de klantenservice van de router, omdat ik bij het opslaan van een gedeelde map in de router eruit wordt gegooid (getest in vier verschillende webbrowsers).
De klantenservice kon dat niet verhelpen maar omdat de NAS het op Windows doet, zou hij het dan ook op Mint (en de iPhone) moeten doen...?

Sorry voor deze lange puzzel. Als u adviseert een nieuwe router te kopen dan zal ik dat doen.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor stegiman » Zo 23 Mei 2021, 22:31

Je mag Windows niet vergelijken met Linux.
Voor de NAS moet je niks in de router iets open zetten via nemo.
Wel moet je NFS en SMB aanstaan in de NAS --> bij synology (je zegt niet welk merk) is dat bestandsservices /smb/afp/NFS

Je moet wel rechten geven aan gedeelde map in de NAS van welk merk ook.
Dus als je een gast toevoegt moet je ook rechten geven.

Als de NAS achter de tweede router staat moet de de tweede router DHCP uitzetten.

Wat is de reden van FTP?
Wou je usb stich op de router in uw netwerk laten zien?
Mijn ervaring is dat niet echt stabiel werkt.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor Joan » Ma 24 Mei 2021, 04:10

Op de LMNLwik staat een uitgebreid artikel over FTP verbindingen
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor dirkjanl » Ma 24 Mei 2021, 08:22

Een jaar geleden liep ik ook tgen zoiets aan, misschien helpt dat je verder?:
viewtopic.php?f=8&t=6513&p=29690&hilit=ziggo+nas#p29690
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor Victor987 » Ma 24 Mei 2021, 14:38

Bedankt voor de reacties.

Hieronder heb ik screenshots geplaatst van mijn Linksys Cisco router:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DHCP heb ik uitgeschakeld op de tweede router (Linksys Cisco router).

FTP is voor zover ik bij de instellingen zie de enige optie die mijn router ondersteunt.
Ik wil inderdaad de USB stick, die ik in mijn router heb geplugd, in mijn netwerk zien en benaderen.
Hij koppelt af en aan, maar toont de bestanden die erop staan niet. Ook kan ik bijvoorbeeld geen nieuwe map aanmaken op de aangekoppelde 192.168.1.1 locatie.
Mijn doel is dat mijn vriendin vanaf haar Windows, en ik vanaf mijn Mint, foto's/tekst bestanden kunnen benaderen en bewerken. (Verder geen hoge verwachtingen dus)

vsFTP heb ik geïnstalleerd. write_enable=YES > Stond hij al op, dus ik heb niets gewijzigd in het bestand.
Poort 21 (en 20) heb ik geopend in de Firewall.

Test online status FTP server:
gebruiker@gebruiker-Inspiron-580:~$ nmap 192.168.1.1 -p21 &> /dev/null
gebruiker@gebruiker-Inspiron-580:~$ ?
?: opdracht niet gevonden

@dirkjanl > bedankt voor de link, bij mij koppelt hij dus wel aan alleen zie ik de bestanden op de USB niet
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor Victor987 » Ma 24 Mei 2021, 17:43

Het is voor mij de eerste keer dat ik vanaf Linux Mint wil verbinden met een usb in een router, maar ik begin toch het idee te krijgen dat het aan de router kan liggen. Aangezien ik de instellingen volgens mij goed heb gezet. Misschien dat ik een andere router koop, als het daarmee wel lukt te verbinden dan weet ik dat het aan de router ligt en niet aan mijn instellingen. Zodra ik meer info heb zal ik het meteen delen.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor Mogenblue » Ma 24 Mei 2021, 20:16

vsFTP heb ik geïnstalleerd. write_enable=YES > Stond hij al op, dus ik heb niets gewijzigd in het bestand.
Poort 21 (en 20) heb ik geopend in de Firewall.

Begrijp je dat je daarmee vsFTP hebt geïnstalleerd op de computer en niet op de router?

De firewall van je computer staat nu open voor de computer van je vriendin. Dus kan zij rechtstreeks jouw computer benaderen via ftp, zonder dat de usb stick nodig is. Maar dan moet je computer wel aan blijven staan natuurlijk.
Als dat nu nog niet werkt moet je de firewall toegang laten geven aan het ip adres van de computer van je vriendin. Dan staat ie open voor alle poorten vanaf haar computer. Zo werkt het bij mij.
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor Victor987 » Ma 24 Mei 2021, 20:33

Hoi Mogenblue,

Ik begrijp inderdaad dat ik vsFTP op mijn computer heb geïnstalleerd. Maar inmiddels begrijp ik denk ik ook beter wat stegiman vroeg:
Wat is de reden van FTP?
Wou je usb stich op de router in uw netwerk laten zien?
Mijn ervaring is dat niet echt stabiel werkt.
Ik wil namelijk inderdaad de usb stick op de router in mijn netwerk kunnen zien, ik denk dan ook dat ik dan beter gebruik kan maken van SMB (Samba), dan FTP.
Daarvoor zal ik dus een andere router moeten kopen, mijn computer staat namelijk niet altijd aan en de router wel.

Bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor Mogenblue » Ma 24 Mei 2021, 20:47

Jouw computer zal wel een stuk sneller zijn dan die usb stick, op wat voor een router die dan ook wordt aangesloten.
FTP is een oud protocol, maar daardoor wel erg betrouwbaar. Het is simpel en je hoeft er weinig aan te configureren. Ik gebruik het zelf liever als SMB.

Maar het is aan jou of je je computer wel of niet aan wil laten staan.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor stegiman » Ma 24 Mei 2021, 23:54

Hou rekening mee dat je niet zomaar eender welke usb-stick kan gebruiken en dat is bekend.
Hoe je moet doen kan je op deze pagina (klik) kijken en instellen.
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: NAS verbinding lukt niet in Mint

Berichtdoor Victor987 » Di 25 Mei 2021, 21:23

Dat de USB bestanden niet zichtbaar waren op mijn pc zou inderdaad aan de USB-sticks kunnen hebben gelegen, of misschien toch dat het terugzetten van DD-WRT naar de orginele firmware een storing heeft veroorzaakt.

Maar mijn computer staat opzich wel vaak aan, dus dat is inderdaad een uitstekend alternatief op de USB in de router.
Ookal kwam ik tijdens het zoeken naar een andere router op marktplaats een Sitecom router tegen met opensource software, dus misschien dat ik het als mijn "morele plicht" zie om die te gaan gebruiken achter mijn proprietary ISP router, maar daar ga ik nog een nachtje over slapen ;-)

Eerst ga ik genieten van het feit dat ik nu bestanden kan delen in mijn LAN. Ik heb namelijk inmiddels in Nemo een map op mijn pc gedeeld, en mijn vriendin kan die map nu "lezen en schrijven", vanaf haar iPhone middels Samba. FTP op de iPhone zou ook moeten kunnen maar dat vereist de installatie van een app, dus vandaar in eerste instantie de keuze voor SMB. Het delen van gegevens lukt overigens zonder wijzigingen in mijn firewall.

De wens om gegevens te delen met Windows is komen te vervallen, daarvoor is Linux Lite in de plaats gekomen. De standaard bestandsbeheerder in Linux Lite is Thunar, dus ik heb daar Nemo ook geïnstalleerd en ook daarmee lukt het nu de gedeelde map "lezen en schrijven". Groot succes dus voor mij als newbie zijnde :-)

Super bedankt voor de reacties, ik ben daar enorm mee geholpen en ik waardeer het zeer.

Terug naar “Netwerken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten