kan geen verbinding maken met servers

Hoe zet je een netwerk op? Hoe deel je bestanden?
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

kan geen verbinding maken met servers

Berichtdoor Lucien » Ma 09 Jan 2023, 19:28

Heb mijn desktop met Linux Mint 20.1 Cinnamon driekwart jaar niet gebruikt. Omdat mijn Linux laptop ineens zijn ssd niet meer ziet, moet ik de desktop nu gebruiken. Voor email gebruik ik kpnplanet.nl. Wilde emails binnenhalen maar krijg melding: kan geen verbinding maken met server pop.kpnplanet. Ook bij inloggen op andere websites krijg ik melding dat de server niet wordt gevonden. De verbinding met mijn modem is goed (95%). Geen idee hoe ik dit kan oplossen. (Ik stuur dit bericht nu noodgedwongen vanaf een laptop met Windows maar zonder email. Kan dus ook geen mail zien dat er reacties zijn, maar kijk regelmatig op de website naar reacties)
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: kan geen verbinding maken met servers

Berichtdoor Lucien » Ma 09 Jan 2023, 21:07

Vergeten te melden: ik gebruik Thunderbird Mail en aan de instellingen heb ik niets veranderd. Verder gebruik ik Firefox met Duck Duck Go.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: kan geen verbinding maken met servers

Berichtdoor HWE64 » Ma 09 Jan 2023, 21:21

Vergeten te melden: ik gebruik Thunderbird Mail en aan de instellingen heb ik niets veranderd. Verder gebruik ik Firefox met Duck Duck Go.
Ik zou eerst TB updaten of via FF op de KPN site kijken naar je webmail van KPN. Dan weet je of je verbinding met KPN nog goed is en zo ja dan zoeken bij TB.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 817
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: kan geen verbinding maken met servers

Berichtdoor DeBaas » Ma 09 Jan 2023, 22:52

Kijk bij je netwerkverbindingen/eigenschappen of er wel een ipv4 verbinding wordt gemaakt.
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: kan geen verbinding maken met servers

Berichtdoor Lucien » Ma 09 Jan 2023, 23:40

Ga ik proberen. Overigens met Firefox kom ik via Webmail van KPN wel bij mijn emails.
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: kan geen verbinding maken met servers

Berichtdoor Lucien » Di 10 Jan 2023, 14:35

Ik kon wel Linux updates binnenhalen, al waren er heel veel updates bij die niet lukten, maar bij latere pogingen weer wel. Dat updaten heb ik daardoor wel vijf keer moeten doen. En nog steeds lukken twee updates niet. Na iedere update de pc herstart. Vannacht nog maar eens de pc herstart en tot mijn verbazing werkte mijn email weer en kon ik ook weer inloggen op websites. Een raadsel!
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: kan geen verbinding maken met servers

Berichtdoor Lucien » Di 10 Jan 2023, 15:03

Te vroeg gejuicht. Email bleef werken, maar ik kon weer geen verbinding met websites maken: kan server niet vinden. Na herstart kon het weer wel. Dus toch iets niet ok.
Bij updaten van Linux melding van twee defecte pakketten in mijn systeem. Krijg dus niet de melding dat mijn systeem up to date is (geen vinkje) en het schildje blijft een rode stip houden.
Ook melding dat er een nieuwe versie van Updatebeheer is, maar niet hoe ik die kan krijgen. Er staat wel de optie actualiseren onder, maar dat geldt blijkbaar niet voor het updaten van Updatbeheer, maar voor het 'gewone' updaten want dan wordt weer geprobeerd de twee updates te installeren die steeds mislukken.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: kan geen verbinding maken met servers

Berichtdoor HWE64 » Di 10 Jan 2023, 16:59

De updates moeten toch binnengehaald worden dus zou ik zeggen tenminste als je de mogelijkheid heb om een utp kabel aan je modem en je pc aan te brengen zodat je altijd een goede verbinding hebt en probeer het updaten opnieuw. Als dat van die kabel niet lukt in Bijwerkbeheer een andere spiegelserver nemen en dan weer te updaten.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Lucien
Held
Held
Berichten: 409
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: kan geen verbinding maken met servers

Berichtdoor Lucien » Di 10 Jan 2023, 19:20

Grappig. Ik heb in huis op iedere etage zo'n Google Wifi hub. Op eentje (op 4 meter afstand van de desktop) heb ik de desktop bedraad aangesloten en vervolgens is hij ruim twee minuten aan het downloaden geweest en daarna een kwartiertje aan het installeren. Nu wel melding dat het systeem is bijgewerkt. Vreemd dat het bedraad toch beter werkt terwijl de signaalsterkte met de wifi-dongle van de desktop rond de 90% of meer aangeeft. Cinnamon is nu ook van 20.1 naar 20.2 ge-update. Kreeg ook bericht dat update naar 20.3 klaar staat. Had van mij dan ook meteen mogen gebeuren. Wellicht is de problematiek met Thunderbird Mail en Firefox nu opgelost.

Terug naar “Netwerken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten