Bestand inkorten met FFMPEG

Audio, Muziek, ...
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Bestand inkorten met FFMPEG

Berichtdoor dirkjanl » Do 14 Sep 2023, 12:43

Voor de kenners:
Is het mogelijk om een bestand met FFMPEG in te korten. Niet sleutelen aan de kwaliteit,maar puur de lengte.
Voorheen deed ik dat wel in Audacity of in KDEnlive, maar ik vroeg me af of het mogelijk is met FFMPEG.
Het betreft een geluidsopname van een uur en ik wil eigenlijk alleen maar de eerste 10 minuten of zoiets hebben. Het is een bestand in .FLAC.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
aartje
Senior
Senior
Berichten: 204
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Bestand inkorten met FFMPEG

Berichtdoor aartje » Do 14 Sep 2023, 14:36

Voor de kenners:
Is het mogelijk om een bestand met FFMPEG in te korten. Niet sleutelen aan de kwaliteit,maar puur de lengte.
Voorheen deed ik dat wel in Audacity of in KDEnlive, maar ik vroeg me af of het mogelijk is met FFMPEG.
Het betreft een geluidsopname van een uur en ik wil eigenlijk alleen maar de eerste 10 minuten of zoiets hebben. Het is een bestand in .FLAC.
Volgens mij moet dat wel lukken, zie bv https://nolowiz.com/how-to-trim-video-u ... -trimming/
en volgens de manual-page (man ffmpeg) kun je ook audio-files als input hebben, citaat :

ffmpeg is a very fast video and audio converter that can also grab from
a live audio/video source. It can also convert between arbitrary sample
rates and resize video on the fly with a high quality polyphase filter.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Bestand inkorten met FFMPEG

Berichtdoor dirkjanl » Do 14 Sep 2023, 16:42

Top Aartje, je hebt me op de juiste weg gezet.
Ik heb dit gedaan:

Code: Selecteer alles

ffmpeg -i FleetwoodMacLoveThatBurnsgeheel.flac -ss 00:00:00 -to 00:07:04 -c:v copy -c:a copy Albatros.flac
Inputbestand is dus
FleetwoodMacLoveThatBurnsgeheel.flac, dat is een hele CD lang. Maar ik wil alleen het eerste nummer Albatros gebruiken en die duurt 7 minuten en 4 seconden. De rest van de code spreekt voor zich denk ik:
Haal uit het inputbestand de eerste 7 min en 4 seconden, maak daar een kopie van en kopieer dat kopie naar het bestand Albatros.flac.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
aartje
Senior
Senior
Berichten: 204
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Bestand inkorten met FFMPEG

Berichtdoor aartje » Do 14 Sep 2023, 16:54

Fijn !, ik heb het alleen met video-files gebruikt en gemerkt dat je alle video-formaten als input
kan gebruiken, dus waarom niet met audio-files.
Als we het toch over Fleetwood Mac hebben, ken je deze versie van Go Your Own Way al ?
https://www.youtube.com/watch?v=p8Ojjn35kP8
Wel hard afspelen, Mick Fleetwood is toch een prima drummer.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Bestand inkorten met FFMPEG

Berichtdoor HWE64 » Do 14 Sep 2023, 18:00

Fijn !, ik heb het alleen met video-files gebruikt en gemerkt dat je alle video-formaten als input
kan gebruiken, dus waarom niet met audio-files.
Als we het toch over Fleetwood Mac hebben, ken je deze versie van Go Your Own Way al ?
https://www.youtube.com/watch?v=p8Ojjn35kP8
Wel hard afspelen, Mick Fleetwood is toch een prima drummer.
Offtopic: Bere gaaf. Wordt helaas niet meer gemaakt. Tegenwoordig alleen rap :(
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Bestand inkorten met FFMPEG

Berichtdoor dirkjanl » Do 14 Sep 2023, 18:33

Ik wist wel dat je ook audio aankon met FFMPEG, maar ik kende de code / opdracht niet en een handleiding lezen, tja, dat probeer ik pas in tweede of derde instantie.

Ja, lekker offtopic. ;-)
De drum en de bas zijn goed, maar ik ben meer van de periode daarvoor, de meer bluesachtige tijd van Oh Well part 2 (niet part 1!) en Albatros.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Audio”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten