5.1 surround

Audio, Muziek, ...
Hannes
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 07 Sep 2016, 15:48

5.1 surround

Berichtdoor Hannes » Do 17 Jan 2019, 15:04

Dag alllemaal,

Kan ik surroundgeluid weergeven met mijn laptop+mint19+VLC?
Daarvoor zou ik een externe usb-geluidskaart willen gebruiken: SoundBlaster Omni surround 5.1.
Die kaart hangt dan weer aan mijn huiskamerinstallatie en dan zou ik wellicht 5.1 kunnen horen.
Toch?

Oh en ik bedoel dus dat ik op mijn laptop diverse audioDVD's heb staan met 5.1 geluid.

Hannes
~~~/\___Flevoland___/\~~~
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: 5.1 surround

Berichtdoor dirkjanl » Do 17 Jan 2019, 18:43

Zou volgens mij moeten lukken.
Zelf heb ik een Cambridge Audio DAC via de usb aangesloten op de pc en die DAC weer aan de stereoinstallatie met tulpstekkers. De geluidsbestanden die ik heb staan allemaal in flac of wav en klinken erg goed.
Als je naast het surround effect ook interesse hebt in een goede kwaliteit van het geluid, zou ik voor een speler kiezen die voor goed geluid is gebouwd: bijvoorbeeld Audacious. VLC is voor beeld.

Oh ja, sinds ik drie jaar geleden problemen had met de weergave van geluid installeer ik altijd "ubuntu-restricted-extras" via Programmabeheer.
Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Hannes
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 07 Sep 2016, 15:48

Re: 5.1 surround

Berichtdoor Hannes » Do 17 Jan 2019, 22:49

Dank je wel Dirkjanl.

Ik gebruikt al een jaar of wat Audacious, voor het gewone stereo-werk van mijn gedigitaliseerde ouwelullenelpees, tot groot genoegen. Maar nu heb ik precies 3 (!) 5.1-mixen (Dark Side Of The Moon, Wish You Were Here en The Endless River, ja mijn Floydgekte grenst aan hondsdolheid) en die wil ik dus ook horen. Begrijp ik dat Audacious dat ook aan kan?

johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: 5.1 surround

Berichtdoor dirkjanl » Vr 18 Jan 2019, 09:14

Of Audacious Surround 5.1 aankan, dat weet ik niet. Ik noemde Audacious vanwege zijn geroemde normale stereo afspeelkwaliteiten. Maar ik zou niet weten waarom niet, als je geluidskaart het maar aankan zou ik denken.
Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Hannes
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 07 Sep 2016, 15:48

Re: 5.1 surround

Berichtdoor Hannes » Vr 18 Jan 2019, 19:30

De bestanden die ik door Audacious wil jagen zijn iso's van de originele DVDaudio. Gewoon een image van die dvd. Dat audio is niet een als zodanig herkenbaar geluidsbestand, als in .wav of .flac of zelfs maar .mp3. VTS Audio is een lege map, zeg maar. Het zit als het ware digitaal versleuteld in de beeldinfo van die iso.
Audacious lust dat niet. En ik weet niet hoe ik dat geluid kan isoleren.
VLC, daarentegen, ziet die iso als een afspeelbare dvd, compleet met alle menu's en titels en wat niet al. Nou mag het zo zijn dat VLC van huis uit een videoplayer is, maar ik heb toch sterk het idee dat-ie ook heel mooi een 5.1-mix kan weergeven. Vandaar mijn aanvankelijke voorkeur voor VLC boven Audacious.


johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: 5.1 surround

Berichtdoor dirkjanl » Vr 18 Jan 2019, 20:33

Ja, ik denk dat jouw redenatie klopt. VLC is dan een van de juiste spelers daartoe. Ik realiseer me nu ook dat je in je eerste post sprak over DVD's. En ik heb het over puur audio bestanden. Nu ben ik nieuwsgierig in de bit diepte en de frequentie van de DVD. Dat zal waarschijnlijk CD kwaliteit zijn: 16 bit en 44.1 kHz. Is dat te zien ergens?

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Hannes
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 4
Lid geworden op: Wo 07 Sep 2016, 15:48

Re: 5.1 surround

Berichtdoor Hannes » Za 19 Jan 2019, 13:15

48 kHz, maar ook wel 96 kHz. 16 Bit, meestal.

Opmerkelijk goed geluid, als je in ogenschouw neemt dat het geremastered is van de originele analoge tapes uit 1974...

Maar okay, met VLC en een dac kan ik dus mooi surround luisteren. Ga binnenkort maar eens winkelen bij Conrad of Mediamarkt.

Dank voor je reacties.



Johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: 5.1 surround

Berichtdoor dirkjanl » Za 19 Jan 2019, 16:29

Goed om te horen en de frequenties zijn gewoon goed.
Neil Young biedt zijn muziek digitaal aan op https://neilyoungarchives.com/ Veel is in 24 bit en 196 kHz. Afgelopen jaar kon je een tijdje gratis zijn muziek afluisteren. Goede stunt.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Audio”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten