hoe muziekcassette digitaliseren

Audio, Muziek, ...
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

hoe muziekcassette digitaliseren

Berichtdoor Lucien » Vr 08 Feb 2019, 23:14

Ik heb een paar audio muziekcassettes die ik graag wil digitaliseren. Kan ik met een kabeltje met aan weerszijden een 3,5mm stereo male-plugje een verbinding maken van de koptelefoon uitgang van het cassettedeck naar de microfooningang van mijn laptop? Zo ja, moet ik dan nog iets instellen? Zo nee, hoe kan ik de cassettes dan digitaliseren?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: hoe muziekcassette digitaliseren

Berichtdoor dirkjanl » Za 09 Feb 2019, 11:58

Ik weet niet of er dan wel geluid overgezet gaat worden. Eerder zou ik denken aan een AD-converter, maar daar zitten vaak weer een paar tientjes kosten aan verbonden.

-edit-
Toch even gekeken op Google: https://nl.wikihow.com/Een-cassetteband ... e-computer

Ben benieuwd of dat gaat lukken!

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: hoe muziekcassette digitaliseren

Berichtdoor Arie » Za 09 Feb 2019, 14:40

Van hoofdtelefoon uitgang naar microfoon uitgang gaat wss niet werken omdat je hoofdtelefoon uitgangssignaal daar te sterk voor is.Naar een line ingang kan het wel. Oa van Griffin is er een verloop adapter te koop van mini jack naar USB. Er zijn ook cassettespelertjes te koop met een USB uitgang, vergelijkbaar met USB platenspelers.
Met Audacity kan je het geluid opnemen en evt bewerken, dit programma zit ook vaak bij de USB platenspelers
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Lucien
Held
Held
Berichten: 381
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: hoe muziekcassette digitaliseren

Berichtdoor Lucien » Za 09 Feb 2019, 14:58

In de Wikihow staat eerst aangegeven dat je alleen een kabeltje nodig hebt van koptelefoon uit (cassetedeck) naar microfoon in (laptop), maar verderop onder 2 staat dat je de microfoon in Niet moet gebruiken. Tegenstrijdig.
Als je een Griffin verloop gebruikt van mini plug naar usb, functioneert de usb dan als line in? Ik heb overigens een redelijk hoogwaardig cassetedeck en dat zijn die usb-dingen niet (net als usb-platenspelers).
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: hoe muziekcassette digitaliseren

Berichtdoor Arie » Za 09 Feb 2019, 15:12

Ja de Griffin functioneerd dan als line-in
Als het een hoogwaardig tapedeck is zou ik een verloop van tulp (de line-out van je deck) naar mini jack (line-in op je computer / laptop) doen, dan zit er niets tussen wat je geluid kan verslechteren.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
HoewieLoewie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 10 Feb 2019, 14:05

Re: hoe muziekcassette digitaliseren

Berichtdoor HoewieLoewie » Zo 10 Feb 2019, 15:06

Hoi. Ik ben er een paar weken geleden ook mee bezig geweest en ontdekte dat de ingangsgevoeligheid van de mic-ingang van mijn laptop zo laag is dat de lijn-uitgang TAPE OUT (van mijn versterker in dit geval) vervormd binnenkomt. Dat zou met een cassettedeck niet anders zijn. Dat heb ik opgelost door er een cassettedeck met variabele uitgang tussen te zetten dus als jouw deck een variabele uitgang heeft, zou het kunnen.
HP Probook 6550b met Linux Mint 20.1 Cinnamon 64-bit. :D
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: hoe muziekcassette digitaliseren

Berichtdoor Jamint » Zo 20 Okt 2019, 14:45

Ik gebruik al enkele jaren een NAD PP-4 Phono voorversterker voor dit doel. Mijn ervaring met geluidskaarten is gewoon niet zo best. Het voordeel van de NAD PP-4 is dat het ding meerdere audio functies in zich heeft.
A: een zeer goede Phono (pickup) RIAA-voorversterker die zowel het analoge signaal versterkt (A-out) maar dit ook digitaal kan uitsturen (D-out) Uiteraard gaat hier AD conversie aan vooraf
B: een Phono/Line-in keuze voor jouw is dus de Line-in (Tape-out van je cassettedeck) van belang. hier eveneens keuze uit analoog uit of digitaal uit.

Digitaal uit gaat middels een USB uitgang aan de voorzijde.

https://nadelectronics.com/product/pp-4 ... amplifier/

Ik moet wel bekennen dat ik me te barsten schrik van de prijs anno 2019!!
If it ain't broken, don't fix it.
Swissybear1957
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: Di 07 Jan 2020, 01:15
Locatie: Boechout, BELGIË

Re: hoe muziekcassette digitaliseren

Berichtdoor Swissybear1957 » Di 07 Jan 2020, 16:51


Terug naar “Audio”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten