Volume instellen bij opstarten

Audio, Muziek, ...
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Volume instellen bij opstarten

Berichtdoor dirkjanl » Vr 23 Dec 2022, 09:12

Wat mij regelmatig overkomt: in de ochtend bij het opstarten van Linux Mint, na het intypen van het wachtwoord: het volume van het geluid "Cinnamon opstarten" staat nog op het volume van de vorige avond en dat is luider dan ik in de ochtend aan kan.
In mijn auto gaat het volume van de radio bij aanzetten van die radio standaard naar een laag volume. Kan dat in Linux Mint ook?

edit: bijvoorbeeld: volume naar laag als de pc opgestart wordt, of als hij uit pauzestand komt, of als hij uit de schermbeveiliging komt, of als er -opnieuw- verbinding wordt gemaakt met de WIFI of de LAN, ik noem maar een paar mogelijkheden.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Volume instellen bij opstarten

Berichtdoor stegiman » Vr 23 Dec 2022, 11:30

Ik zelf kan niet horen maar ik vermoed dat je bij systeeminstellingen / Apparatuur / Geluid / Geluiden op de geluid zoals login.oga op klikt dat je andere geluiden kan klikken.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Volume instellen bij opstarten

Berichtdoor dirkjanl » Vr 23 Dec 2022, 13:53

Als ik jou goed begrijp geef je met je antwoord aan hoe ik een ander opstartgeluid kan selecteren. Dat is mijn vraag niet. Mijn vraag is: Is het mogelijk Linux met een laag geluidsvolume op te laten starten, bijvoorbeeld 25%; ondanks dat de pc is afgesloten met een hoog geluidsvolume, bijvoorbeeld 75%.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Volume instellen bij opstarten

Berichtdoor Joan » Di 27 Dec 2022, 15:53

Het geluid werkt als een radio met draaiknop. Die blijven staan tot je ze verdraait.
Er is wel een mogelijkheid om het volume automatisch terug naar een laag niveau te zetten. Maak daarvoor een script dat dat regelt.
Het is wel afhankelijk van het programma dat het algemene geluid op jou pc regelt. In Pulse heb je al te maken met de aparte systeem en gebruiker instellingen. Bedenk ook dat enkele programma's hun eigen (onafhankelijke) instellingen bewaren.

Op mijn toetsenbord zit een rijtje extra (functie)toetsen waarvan ik de instellingen niet kan vinden. Ook die kan je eventueel gebruiken.
Kijk anders eens bij Sneltoesten naar een mogelijke instelling, b.v Geluid dempen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Audio”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten