Gimp

Fotografie en grafische bewerking
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Zo 29 Apr 2018, 19:57

@ Forum, Gimpers,

de nieuwste versie Gimp 2.10 is uit ! https://www.gimp.org/downloads/devel/

Er is ook een App-Image, nl.: Gimp 2.10.1 https://github.com/aferrero2707/gimp-appimage/releases

Gimp 2.10.1:
is een App-Image en is door dubbelklikken uitvoerbaar.
Je moet daarvoor bij ( de download -- rechtermuisklik ) Eigenschappen > Rechten > uitvoerbaar aanvinken.
Daarna, met een dubbelklik, kan je het programma opstarten.
Bij Voorkeuren kan je de Thema's en Iconen aanpassen naar eigen wens.
Ik mis wel de mogelijkheid om nog extra plugins ( zoals Fx-Foundry -- gimp-plugin-registry -- ) te kunnen installeren.

-- een App-Image is nieuw binnen de 'linux-distro's'.
-- een App-Image moet op alle platformen kunnen werken (dat is toch de bedoeling van de makers).

Wat het werken, met deze App-Image in Windows betreft, heb ik geen idee over (ik gebruik géén Windows meer).
Ik kan deze App-Image van Gimp 2.10.1 gebruiken in Linux Mint 18.3 - Cinnamon - 64bit.
Dat lukt ook in Ubuntu en in andere 'Linux-gestuurde besturingssystemen'

Proberen kan geen kwaad... :-x

Ik heb de download naar het bureaublad gesleept (gedropt) en ik kan het nu vandaar ook openen door dubbelklik.
Ter informatie,
Groet,
mutse.


P.S.: [Off Topic]

FreeCad en Krita bestaan ook al als een App-Image, die perfect draait/werkt/te gebruiken is, op alle Linux-gestuurde besturingssystemen (Linux-platformen) ...
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Vr 04 Mei 2018, 15:12

Gimp kan ook, voor degene die niet kunnen wachten op de opwaardering via het softwarecenter, door middel van een Flatpak geïnstalleerd worden:
https://www.gimp.org/downloads/

Ter informatie.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Vr 04 Mei 2018, 19:02

@ Forum, Gimpers,

( Gimp 2.10 is momenteel aanwezig in de repo (Synaptic) van PCLOS.)

Wanneer het voor LinuxMint in het Softwarecenter ( Softwarebeheer, Synaptic ) aanwezig zal zijn weet ik niet (ik vermoed dat dit bij LinuxMint 19.0 zal zijn).

Je kan het wel (ondertussen) als Flatpak installeren : https://www.gimp.org/downloads/
éN ook als een App-Image: https://github.com/aferrero2707/gimp-appimage/releases = Gimp 2.10.1
... zoals in vorige berichten reeds vermeld...

Afbeelding

*** - Nadat je Gimp een eerste keer opstart ( duurt wel even, gelieve wat geduld te hebben ... ) kan je het standaard werkscherm (standaard start Gimp 2.10 donker en in Enkele Modus op ) aanpassen naar wens.

*** Als volgt:

Gimp Menu: Bewerken -> Voorkeuren -> Interface ... kan je Thema én Icon Theme aanpassen naar wens. Proberen maar.

Afbeeldingpic upload

Afbeelding

Succes en veel Gimp plezier.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Za 05 Mei 2018, 21:57

@ Forum, Gimpers,

Niet zo tevreden met het standaard splash screen van Gimp 2.10 ... ?

Dit kan je best zelf ontwerpen, experimenteer, manipuleer in Gimp 2.10 ( of 2.8.22) tot je tevreden bent en sla dit op als .png . (exporteren als ...)
Ik heb dit, vandaag ook eens geprobeerd te ontwerpen met Gimp 2.10, en ik bekwam volgend resultaat:

Afbeelding


Om dit dan werkend te hebben ga je als volgt te werk:

- Open in Bestandsbeheer, met rechterklik, /usr als beheerder;

- Ga naar: /share/gimp/images en kopieer dan de gemaakt afbeelding er naar toe ( of, sleep die vanuit de verkenner > Afbeeldingen > <jou splash screen ontwerp> er naar toe);

- Hernoem de file: gimp-splash.png ...als... old-gimp-splash.png ;

- Hernoem dan de geïmporteerde afbeelding van daarnet als: gimp-splash.png;

- Bewaar en sluit venster af.

*** ---> Start Gimp 2.10 op en je zal het nieuwe splash screen zien voorbij flitsen... :)

Succes en véél Gimp plezier.

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Ma 14 Mei 2018, 20:39

@ Forum, Gimpers, Geïnteresseerden,

Vandaag in de les: Gimp Module 3, merkte de lesgever enkele kinderziekten op in Gimp 2.10.

De lesgever werkt met Windows10 en stelde vast dat hij, vanaf een ingeplugde USB-stick, géén foto's kon openen --toonde ze niet -- . Ik moet dit ook (in Linux) nog testen.
Tijdens het bewerken van een foto > Laagmasker toevoegen > transparantie wit werd dit zwart en omgekeerd, zwart werd wit ... vreemd...
Tijdens het selecteren met de lasso en het sluiten van de selectie vertoonden de 'miertjes' zich niet, dat deden ze wel toen er een verdere bewerking met het geselecteerde werd ingesteld ...
Ook andere, onderliggende, instellingen hebben een wat ander uiterlijk en hebben soms extra instellingsmogelijkheden ...
Dit zijn wel degelijk nog 'kinderziekten' die er met tijd en geduld zullen verdwijnen.
Alles komt wel goed.
Het is daarentegen wel een beetje 'lastig' voor de lesgever, want zijn nota's uit de cursus kloppen niet helemaal meer (alles is geschreven in functie van Gimp 2.8.22 ). Dan zal hij zijn nota's moeten herschrijven / aanpassen aan Gimp 2.10 ...

Maar toch, ik vind deze nieuwe versie echt heel goed, soms wordt er al bij een keuze, voor een bepaalde bewerking, getoond wat de volgende stap moet worden ( voorspelling ... hmmm ...).
Ik bericht daar nog wel verder over (hoe het verder evolueert en werkt).

Advies: werk voorlopig nog verder met Gimp 2.8.22 totdat Gimp 2.10 aangeboden wordt in de repo's (via synaptic).
Ik zal verder werken en experimenteren met Gimp 2.10 ( vooral in PCLinuxOS -- dit zit daar al in de repo -- synaptic ), voor Ubuntu en LinuxMint gebruik ik verder de versie 2.8.22 want ik heb ondertussen gelezen dat 'Flatpaks' en 'Snaps' niet zo 'zuiver' zijn ( medegedeeld door Pjotr --- https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104219.0 ---).


Getest in LinuxMint 18.3, Ubuntu 18.04 LTS en PCLinuxOS : = foto's van ingeplugde USB-stick kunnen zonder probleem worden geopend in Gimp 2.10 -- = bij mij geïnstalleerd als PPA in Ubuntu 18.04 LTS, en, als App-Image in LinuxMint 18.3. :)

Nu nog alles in het Nederlands ... (zijn er mee bezig) en de 'kinderziekten' wegwerken ...

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Vr 08 Jun 2018, 14:32

Ondertussen, en het gaat goed vooruit, is Gimp al bij versie 2.10.2 met weer meer verbeteringen.
Ondertussen heeft het team dat de vertaling naar Nederlands doet, versterking gekregen om de handleiding Nederlandstalig te krijgen. Nog wat geduld, veel geduld hebben, want dit blijkt een niet te onderschatten 'klus' te zijn.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Gimp

Berichtdoor mutse » Di 12 Jun 2018, 15:47

@ Forum, geïnteresseerden in Gimp,

Zelf een 'splash-screen' ontwerpen is niet moeilijk in Gimp.
Wellicht gebruik je nog de versie 2.8.22 ? Dat lukt daarin perfect.
( Ik ben al met Gimp 2.10.2 aan de slag )

De afbeeldingen (die je wenst te gebruiken) in een afzonderlijke map zetten. De grootte is min. 250 kB.
De afbeeldingen opslaan als: --exporteren als: .png én ook opslaan als .xcf (om later met Gimp nog te kunnen bewerken...)
Na het maken van de 'splash-screens' kopieer je ze naar:

Open Bestandsysteem > Persoonlijke map (maak de verborgen mappen zichtbaar) > .gimp 2.8 > en maak weerom een nieuwe map aan -- genaamd: 'splashes' <--- kopieer daar de gemaakte 'splash-screens' naartoe.
Maak de mappen weer onzichtbaar.

Afbeelding

Iedere keer dat je Gimp zal opstarten vertoont er zich een nieuw 'splash-screen' waarbij dat de modules van Gimp geladen worden.
Succes!
Zelf proberen en experimenteren zal zeker mooie resultaten opleveren. Soms is het onverwachte toch nog iets moois ... Proberen maar.
Enne ..., wat je zelf doet, doe je meestal ook beter. :D

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Gimp

Berichtdoor Peterbeter » Do 30 Aug 2018, 10:35

Bedankt mutse; heel nuttige tips.
Gimp gebruik ik al jaren, maar de bediening blijft me soms een beetje verbazen.
Jazeker dat laatste lig geheel en al aan mijzelf.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Gimp

Berichtdoor EvanC » Vr 07 Sep 2018, 17:37

Gimp 2.8.22

Mijn kleurenpaletje is wat vol geworden (en daardoor verwarrend). Hoe reset ik het zodat ik met een schone lei kan beginnen?
De knop Resetten levert niet het beoogde resultaat.

Afbeelding
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Gimp

Berichtdoor Peterbeter » Za 08 Sep 2018, 23:37

Zover ik het kan bekijken kun je die kleurenpalet niet leegmaken.
De knop om te resetten doet bij mij ook niks. Waar die knop wel voor voor dient is mij helaas ook niet duidelijk.
Dit is weer typisch zo´n situatie die je op veel verschillende punten in Gimp kunt aantreffen.
Kwestie van accepteren en weten dat je er eigenlijk ook weinig last van hebt.
Ik werk al vele jare nmet Gimp en je kunt soms gewoon kleine wondertjes doen met dit prima programma.
Maar logica in de menustructuren moet je helaas niet verwachten.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Gimp

Berichtdoor Peterbeter » Za 15 Sep 2018, 13:38

Een site waar veel is te vinden over Gimp: https://allesgimpofbijna.wordpress.com/
Groen is er in vele soorten

Terug naar “Fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten