gksudo is pkexec geworden

Kom binnen en praat hier gezellig met mede Mint-gebruikers over alles en nog wat
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor nahjo » Zo 03 Jun 2018, 09:48

Ben wat aan het spelen met zeg maar de Beta van Mint 19xfce Beta ;) en bij het aanpassen van het systeem is het wel wennen aan het gebruik van pkexec in plaats van gksudo. Nu is sudo nano /etc/fstab een heel goede methode in de cli omgeving maar de opdracht pkexec xed /etc/fstab geeft een foutmelding.
Nu is er een voor mij heel logische benadering via Thunar oftewel open de map /etc als beheerder (yes dat werkt onder thunar) en open dan het bestand fstab met de texteditor. Logisch via thunar omdat je in de grafische omgeving blijft en geen terminal uitstapje hoeft te maken. 8)
Het gaat leuk worden met Mint 19.

gr.
Johan
LM18.3xfce
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor Joan » Zo 03 Jun 2018, 19:23

Ik denk dat de reden voor de foutmelding bij 'pkexec xed /etc/fstab' te maken heeft met "pkexec will not allow you to run X11 applications" (zie man pkexec)
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor nahjo » Ma 04 Jun 2018, 20:49

Gisteren wat problemen met het toevoegen van een USB staaf. Zodra ik dat deed zaten mijn USB toetsenbord en muis in de problemen. Vandaag een update ontvangen en probleem is verholpen.
Een .deb bestand installeren met gdebi-gtk lukt niet maar dat is al aangegeven op linuxmint.com.
LM18.3xfce
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor Joan » Di 05 Jun 2018, 04:01

Er zullen nog wel meer fouten inzitten die vooral zullen ontstaan door KDE, GTK en QT programmatuur. Daarin is een hoop veranderd.
Wat mij meevalt is dat ik mijn centrale /home direct zonder problemen heb kunnen koppelen in fstab.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor Maik » Di 05 Jun 2018, 10:05

De problemen met KDE apps, mochten ze zich voor doen kunnen verholpen worden:
Issues with KDE apps
If you're experiencing issues with KDE apps (Okular, Gwenview, KStars..etc) run the following command:

apt install kdelibs-bin kdelibs5-data kdelibs5-plugins
Bron: https://www.linuxmint.com/rel_tara_cinnamon.php
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor nahjo » Di 05 Jun 2018, 18:01

Het probleem met "pkexec xed" kan je oplossen met het toevoegen van een action onder /usr/share/polkit-1/actions/
Heb voor het gemak deze opdracht onder thunar als aangepaste actie (pkexec xed %f) toegevoegd en dat is dan weer een terminal actie minder :D

bestand /usr/share/polkit-1/actions/com.ubuntu.pkexec.xed.policy

Code: Selecteer alles

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE policyconfig PUBLIC
"-//freedesktop//DTD PolicyKit Policy Configuration 1.0//EN"
"http://www.freedesktop.org/standards/PolicyKit/1/policyconfig.dtd">
<policyconfig>
<action id="com.ubuntu.pkexec.xed">
<message>Authentication is required to run xed</message>
<message xml:lang="nl">sudo wachtwoord is vereist voor het bewerken</message>
<icon_name>accessories-text-editor</icon_name>
<defaults>
<allow_any>auth_admin</allow_any>
<allow_inactive>auth_admin</allow_inactive>
<allow_active>auth_admin</allow_active>
</defaults>
<annotate key="org.freedesktop.policykit.exec.path">/usr/bin/xed</annotate>
<annotate key="org.freedesktop.policykit.exec.allow_gui">true</annotate>
</action>
</policyconfig>
Laatst gewijzigd door nahjo op Di 05 Jun 2018, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
LM18.3xfce
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor Joan » Di 05 Jun 2018, 18:05

Klopt.
Had het ook op FB gezet.

"Merk ook op dat gksu en gksudo is vervangen door pkexec.
Pkexec werkt niet met X11 programma's. Zo zal - pkexec xed /etc/fstab - een foutmelding geven en - pkexec nano /etc/fstab - wel werken.
In de map /usr/share/polkit-1/actions staan de starters voor de aangepaste X11 programma's.
Het gebruik van ALT+F2 en su en sudo werken wel normaal."
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor Pjotr » Di 05 Jun 2018, 22:14

Kladblokje xed start je als root nu niet met pkexec, maar met admin://

Bijvoorbeeld, voor het bewerken van /etc/default/grub:

Code: Selecteer alles

xed admin:///etc/default/grub
(let op de opeenvolgende drie schuine strepen in de opdrachtregel)

Je wordt dan twee(!) keer om je wachtwoord gevraagd; althans de eerste keer dat je admin:// gebruikt. Dat is normaal en hoort zo.

Dus: je bestandbeheerder (Nemo, Caja, Thunar) start je als root met pkexec, en je kladblokje Xed met admin://
Zo is het bedoeld in Mint 19, en zo werkt het goed. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor Joan » Wo 06 Jun 2018, 01:56

Als het kan werk ik met de normale mogelijkheden en vermeid ik de teminal.
Elke map en bestand kan als beheerder via het muismenu worden geopend, ook in Nemo of welke andere bestandsbeheerder, daar heb je geen terminal voor nodig.
Er zijn echter altijd mensen die fundamentele methoden (terminal code) willen gebruiken. In Linux Mint kan dat voor specifieke zaken nodig zijn, maar voor normaal gebruik totaal overbodig.

Ik vind het ook onzinnig om zoveel te doen en te onthouden, terwijl het ook als beheerder opent met ALT+F2 en xed /etc/fstab. Niks geen admin, pkexec of andere commando's. Gewoon via muismenu of ALT+F2 + commandoregel.

Luiigheid? Nee, ik heb genoeg gedaan met commando's en ga nu voor gemak. Daarom gebruik ik Linux Mint, gemak dient de mens. :D
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor Pjotr » Wo 06 Jun 2018, 10:34

terwijl het ook als beheerder opent met ALT+F2 en xed /etc/fstab.
Je vergist je: dan opent fstab zich met leesrechten (gebruiker), en niet met schrijfrechten (beheerder/root).... Dus daar heb je niks aan, als je fstab wilt bewerken. ;)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor Joan » Wo 06 Jun 2018, 16:00

Inderdaad, kan fstab wel aanpassen maar niet opslaan. :'(
Het is zelfs zo dat - ALT+F2 + sudo xed /etc/fstab - afsluit zonder iets te doen.

Welke programma wordt door ALT+F2 aangestuurd?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor nahjo » Wo 06 Jun 2018, 18:06

Mooi man :D Met de update van vandaag is ook het probleempje met gdebi-gtk opgelost en kunnen de .deb bestanden mooi via de gui geïnstalleerd worden.
Enne de aangepaste actie in Thunar edit als beheerder met "pkexec xed" werkt als een tierelier en de wijzigingen worden gewoon opgeslagen :)
LM18.3xfce
nahjo
Junior
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: Vr 23 Okt 2015, 12:45

Re: gksudo is pkexec geworden

Berichtdoor nahjo » Zo 17 Jun 2018, 19:46

Het gaat lekker met Mint 19 Beta dus heb ik de volgende stap gemaakt om Mint19 uit virtualbox (onder win10) te promoveren naar dualboot.
Vanuit Windows aangegeven dat ik van een uefi usb wil booten en na de herstart gaat het installeren vlekkeloos.
Na de installatie bleek dat de wifi (Realtek Device d723) niet uit de doos werkt. Met hulp van google de oplossing al gevonden :D

Code: Selecteer alles

sudo apt install git dkms
git clone -b extended –single-branch https://github.com/lwfinger/rtlwifi_new.git
sudo dkms add rtlwifi_new
sudo dkms install rtlwifi-new/0.6
sudo reboot NOW
LM18.3xfce

Terug naar “Het Mint café”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten