Welke versie?

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Welke versie?

Berichtdoor Joan » Za 09 Jun 2018, 19:12

Ondertussen heeft ook mijn (oude) laptop de geest gegeven maar vandaag kon ik de hand leggen op een Medio Akoya P8612. Graag wilde ik nu terug beginnen met Linux Mint. Mijn vraag is dan ook: welke versie van Mint installeer ik best op die laptop? Specificaties van de laptop: Werkgeheugen 4 GB, Processor: intel pentium T4400, grafische kaart nVidia 9100 GPU (onBoard) en nVidia Geforce GT230m (1024MB DDR3). Alvast dank voor de raadgevingen.

Op de laptop staat momenteel de versie Linux Mint 13 (Maya) Cinnamon 32-bit. dat is ook het enige wat erop staat. Ik zou die versie willen vervangen door Mint 18.3 Xfce maar spijtig genoeg start die laptop niet op vanop de installatie-DVD zodat ik die versie niet kan installeren.
Over welke laptop waar je Mint op wil zetten heb je het nu en wat zijn de systeem gegevens daarvan?

De uitslag van inxi -Fxz kun je als platte tekst plaatsen tussen

Code: Selecteer alles

[code] en
[/code]
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Welke versie?

Berichtdoor Icarus » Za 09 Jun 2018, 23:33

Het gaat nog steeds over de laptop Medio Akoya P8612 zoals vermeld in mijn beginvraag. Van deze laptop heeft Maik in zijn repliek van 09.06.2018 hierboven alle systeemgegevens opgegeven.

Hieronder staat dan de tekst die verschijnt op de laptop nadat ik in de terminal inxi -Fxz invoerde.

abcd@abcd-P861X ~ $ inxi Fxz
CPU~Dual core Pentium CPU T4400 (-MCP-) clocked at 1200.000 Mhz Kernel~3.2.0-23-generic
i686 Up~9 min Mem~280.4/2265.3MB HDD~160.0GB(3.4% used) Procs~139 Client~Shell
inxi~1.7.33
abcd@abcd-P861X ~ $


Wel moet ik zeggen dat abcd@abcd-. . . . . . . een fictieve naam is.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Welke versie?

Berichtdoor Joan » Za 09 Jun 2018, 23:54

Werken de usb en dvd van de laptop wel goed?
Start 13 en probeer of de stick en dvd wel worden herkend in 13.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Welke versie?

Berichtdoor Icarus » Ma 11 Jun 2018, 23:07

De USB en de DVD van de laptop werken uitstekend en . . . . . . mijn probleem is opgelost.
Bij het opnieuw starten van de laptop, bemerkte ik plots gans onderaan het opstartscherm met daarop "MEDION"
2 mededelingen:
- Press F2: To select Bios setup
- Press F10: To select Boot Device
en precies F2 was de oplossing.
De installatie is via de USB-stick dan ook vlekkeloos verlopen en kan ik beginnen experimenteren met Mint 18.3.
Ik veronderstel dat ik van jullie nog veel raadgevingen zal nodig hebben. Kan ik dan ook verder op jullie rekenen?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Welke versie?

Berichtdoor Joan » Ma 11 Jun 2018, 23:14

Gefeliciteerd met de nieuwe Linux Mint en je kan altijd rekenen op ondersteuning voor Linux Mint op dit forum.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Welke versie?

Berichtdoor Icarus » Zo 17 Jun 2018, 11:36

Hier ben ik reeds met een probleem. Na een succesvolle installatie wil ik updaten via het updatebeheer en specifiek, als probeersel, Firefox. Ik vul, zoals gevraagd, mijn wachtwoord in maar ik krijg telkens de melding: Authenticatie mislukt, probeer het opnieuw. Ik ben er nochtans zeker van dat ik het juiste wachtwoord invul. Wat nu?
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Welke versie?

Berichtdoor Maik » Zo 17 Jun 2018, 14:11

Heb je toevallig de Capslock/Shiftlock toets ingedrukt gehad? Of heb je eventueel nog een keyboard layout toegevoegt?

Overigens als je ergens tegen problemen aan loopt, doorzoek eerst het forum op soortgelijke onderwerpen en kijk of je daar een antwoord kan vinden (mocht het een oud topic betreffen reageer daar a.u.b dan niet meer op). Is dat niet het geval dan open een nieuw topic voor je probleem/problemen. Op die manier blijven de topics gescheiden en kunnen anderen makkelijker een oplossing vinden mochten ze hetzelfde ervaren.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Welke versie?

Berichtdoor Icarus » Wo 20 Jun 2018, 23:35

Dank Maik voor de tip. Ik zal daar in het vervolg rekening mee houden. Wat mijn probleem betreft: ik heb het grote middel gebruikt en ik heb Mint opnieuw geïnstalleerd en nu werkt het perfect.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Welke versie?

Berichtdoor Peterbeter » Ma 23 Jul 2018, 12:04

Heb hier altijd met Medion PC´s gewerkt (mijn oudste is inmiddels 16 jaar en werkt nog prima op Xubuntu 18.04 (LTS) Gebruik ook een Acerlaptopje uit 2004 en daarop draait ook vrijwel alle Linux op.

Je huidige configuratie (zie INXI) is belangrijk en ook hoe de harde schijfindeling is van de laptop. Om dat te weten kun je vanaf de live-USB je laptop opstarten met een Mint versie die er wel op draait.
Misschien werkt de laptop niet op de USB omdat de opstartvolgorde nog niet is aangepast.
Dus in het BIOS de opstartvolgorde aanpassen zodat de USB stick als eerste staat. Dat kan soms lastig zijn, afhankelijk van je bios en je ervaring.
Vervolgens in Mint het programma Gparted draaien. Die geeft alle informatie over je harde schijf indeling, want die heb je nodig om te zien hoe en waar je Mint kunt installeren.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: Welke versie?

Berichtdoor nomko » Di 24 Jul 2018, 07:35

Werkgeheugen 4 GB
Je zou es kunnen kijken of het geheugen valt uit te breiden. Dan zou je er 4 gig erbij kunnen prikken, kom je op 8 gig uit. Moet een merkbare verschil uitmaken
Harde schijf: 500GB
Standaard mechanische harde schijf. Met weinig moeite en beetje kosten te vervangen voor een SSD schijf. Dit zal voornamelijk de opstartsnelheid vergroten maar ook in het algemene gebruik een snelheidswinst opleveren.
Wireless LAN IEEE 802.11 n (b/g compatibel)
Let op met n compatible apparaten! en let erop dat jouw (wifi)router alle standaarden ondersteunt (b/g/n compatibel). Anders zal je problemen ondervinden op jouw draadloos netwerk met of de n compatible devices of met de b/g compatble devices. Je zal dit merken in een behoorlijke snelheidsverlaging cq. vertraging op de 2,4GHz-band.

Beste keus is inderdaad om te kiezen voor een versie met een desktop die zo min mogelijk systeembronnen verbruikt. Mint met Mate of Xfce desktop zijn de beste keuzes.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Welke versie?

Berichtdoor JanKol » Zo 19 Aug 2018, 21:24

Het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar Medion en Linux (in alle uitvoeringen) zijn geen vrienden van elkaar. Sterker, toen ik Medion (op hun dure betaalnummer) om ondersteuning vroeg was de reactie - na vrij lang in de wacht te hebben gestaan, kassa ping - kort en duidelijk: "Medion ondersteunt uitsluitend Microsoft Windows en geen enkel ander besturingssysteem. Ook zijn de drivers uitsluitend voor Windows beschikbaar". Dus heb ik er mee leren leven dat het touchpad niet wekt; zelfs op de vraag om welk touchpad het gaat (Medion laat tenslotte ook maar assembleren) weigerde men te antwoorden, want als ik dat zou weten kon ik op zoek naar een driver.

Oh ja, ik heb Microsoft Windows er nagenoeg volledig uit geknikkerd en draai uitsluitend nog op Linux Mint, een geweldige verademing na vele jaren Microsoft Windows met bijbehorend gedoe. Gedoe? Ja denk alleen maar eens terug, oud-Windowsgebruikers, hoe fijn het is als je de computer uit wilt zetten en dat dan wordt "verboden" omdat er een update wordt geïnstalleerd wat zo maar en half uur kan duren. En vaak bij herstarten van de computer nog een keer een poos wachten tot je verder kunt. De langste durende update bij Linux Mint was bij mij wel 8 minuten....

En dan nog dit: ik heb Linux Mint geïnstalleerd via een USB-stick, ging snel en goed. Gewoon ISO op opstartbare USB-stick zetten, van de USB-stick starten en installeren onder verwijderen van Microsoft Windows. Hoe dat dan is als je Windows wilt behouden weet ik dus niet, want ik wilde er vanaf. Oh ja, enkele dingen kunnen alleen gedaan worden onder MS Windows, b.v. updates voor de Tomtom. Daarvoor gebruik in Virtualbox met Windows 7 (maak op een externe schijf een kopie van je Windows 7 virtuele schijf, als er dan iets mis gaat heb je een reserve en daarvan heb ik meer dan eens gemak gehad)

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten