krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Lucien » Di 01 Mei 2018, 20:36

Na een verse installatie van Mint 18.3 krijg ik mijn Samsung printer ML-1675 niet aan de praat. Is me in het verleden wel steeds gelukt, zij het niet altijd makkelijk. Ik gebruik als handleiding de site Computertip (prima site) Samsung printer installeren, maar dat werkt nu ook niet.
Computertip 1: De Unified Linux Drivers (ULD) zouden al in Ubuntu en Mint zitten en dan zou het meteen werken na installeren van de printer en het volgen van de aangegeven stappen. Nee dus! Wel icoontje van de ML-1670, maar geprinte melding: gebruik de juiste driver.
2e tip: Samsung drivers voor Linux downloaden vanaf de HP-site. Printer wordt daar wel gevonden, maar melding 'apparaat en drivers onbekend'.
Op de site van Cool Blue stond keurig een link naar de ULD, dus die gedownload (ingepakte ULD_VI.00.21.tar.gz). Die kende ik nog van een vorige keer. Dan handleiding van Computertip volgen. Maar bij de eerste regel plakken in de terminal, melding: Functie open is mislukt. Bestand of map bestaat niet. Error is not recoverable.
Nu had ik in mijn map Downloads ook nog het oude tar-bestand staan uit Mint 18.2 dus daarmee aan de slag, maar krijgt dezelfde melding in de terminal.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Lucien » Do 03 Mei 2018, 13:17

Niemand weet een oplossing?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Joan » Do 03 Mei 2018, 16:15

Welke tip van Computertip heb je gebruikt? "Functie open is mislukt" kan verband houden met de locatie van het bestand.
Heb je het .gz bestand al eens handmatig proberen uit te pakken, krijg je dan ook een foutmelding?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Lucien » Do 03 Mei 2018, 18:13

Intussen is het mij wel gelukt om een driver te installeren, maar blijkbaar niet de goede, terwijl het wel de laatste versie is die ik op Cool Blue vond. Volgens Computertip kun je na de tweede geplakte regel een melding krijgen dat het bestand niet bestaat. Die moet je dan negeren en een derde regel intikken. Ik krijg die melding al na de eerste regel. Heb die genegeerd en gewoon stug de tweede en derde regel ingetikt en zowaar, ik kon de driver installeren. Je krijgt dan dat hele eula-verhaal te zien tot waar je aan het einde y moet intikken. Daarna kwam de melding dat de driver was geïnstalleerd. Dus exact zoals ik het in het verleden deed. Maar de uitprint gaf aan 'use correct driver'. Het hele verhaal nog eens gedaan met het oude tar-mapje dat ik nog had van een vorige installatie, maar na installatie zelfde resultaat. Ik heb net geprobeerd die foute driver te verwijderen (dat deed ik destijds met: sudo /opt/Samsung/mfp/uninstall/unistall.sh) maar krijg melding 'opdracht niet gevonden'. Werkt dus ook niet meer als voorheen. Mapje handmatig uitpakken (dubbelklikken) geeft o.a. die zwarte terminal icoontjes zoals install-printer.sh. Als ik dan de keuzes installeren of installeren in terminal aanklik, gebeurt er niets. In het laatste geval opent ook de terminal niet. Als laatste poging om de driver te installeren heb ik net in de terminal geprobeerd met: sudo /opt/Samsung/mfp/install/install.sh maar ook dan 'opdracht niet gevonden'. Het gedownloade tar-bestand is overigens: ULD_V1.00.21.tar.gz
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Joan » Do 03 Mei 2018, 20:15

Is install.sh wel als uitvoerbaar programma ingesteld? Zie hiervoor "rechten" in de Eigenschappen van het bestand.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Lucien » Do 03 Mei 2018, 21:48

Onder Rechten van de tar-map staat de optie: Toestaan dat het bestand als programma wordt uitgevoerd. Dat zal ik aanvinken. Misschien lukt het dan. Ga ik proberen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Lucien » Vr 04 Mei 2018, 00:33

Vraag me af: die niet geschikte driver die bij het installeren van de printer automatisch werd geïnstalleerd, moet die niet eerst worden verwijderd? (Ik meen me te herinneren van een voorgaande installatie dat dit de driver is voor de ML-1660 en die werkt niet voor de 1675)
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Lucien » Vr 04 Mei 2018, 16:32

Nog steeds geen succes. Onder eigenschappen: rechten staat goed ingesteld en verder staat alles op lezen en schrijven. Bij het plakken van de eerste twee regels na iedere regel melding: bestand of map bestaat niet. Dan die derde regel die dat moet oplossen geplakt, maar eveneens melding bestand etc bestaat niet. Ik heb dat toen genegeerd en de volgende regel: sudo sh install.sh geplakt, daarna wachtwoord en de hele installatie doorlopen. An het einde melding dat er al een nieuwere versie is geïnstalleerd.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Lucien » Vr 18 Mei 2018, 13:30

Ik kom er niet uit. Iemand nog een idee hoe ik mijn printertje werkend krijg?
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Lucien » Di 12 Jun 2018, 13:06

Blijkbaar geen oplossing. Heel lastig om een document op je Linux laptop te moeten printen via dropbox en een Windo's pc. Andere vraag dan maar: ik heb dus probleemloos de laatste versie van de Unified Linux Driver geïnstalleerd die niet werkt. Hoe verwijder ik die weer, zodat ik een oudere (die op de vorige Mint-versie werkte) kan installeren? Nu krijg ik steeds de melding dat er al een nieuwere driver-versie is geïnstalleerd.
Zijn er merken met simpele zw/w laserprintertjes die wel plug and play werken met Linux. Ik ben het Samsung-probleem na iedere Mint upgrade zat.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor mutse » Di 12 Jun 2018, 14:03

Heb je het volgende geprobeerd (zonder geïnstalleerde driver -- maar wel de software van derden aan het begin van de installatie aangevinkt ...): ???

- via Systeeminstellingen -> Apparatuur -> Afdrukbeheer -> +Toevoegen --> Printer ... zoek deze dan in de lijst en volg dan de rest op...

( mijn systeem: LM 18.3 -Cinnamon- 64bit )

Afbeelding

Lukt dat op die wijze ...?

Met een simpele HP laserprinter (Z-W) of HP inkt-jet gaat dit altijd goed in 'Linux' ;)

Succes,
mutse.

P.S.: [Buiten Topic]
Ik heb zelfs een Canon MG 2450 All-in-one en heb er geen printprobleem mee. Scannen gaat ook heel perfect met dit toestelletje.

--> verwijderen van die overbodige driver kan wellicht lukken indien je, als root, die bewuste map opent ... misschien ook de verborgen mappen zichtbaar maken ... ???.
Laatst gewijzigd door mutse op Di 12 Jun 2018, 14:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Joan » Di 12 Jun 2018, 14:40

Waar heb je de "Unified Linux Driver" vandaan en hoe heb je die geïnstalleerd?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Lucien » Di 12 Jun 2018, 22:48

Op dit moment zit ik met mijn laptop op schoot en hij is niet aangesloten op de printer. Ik zie nu onder Afdrukbeheer> Eigenschappen > Status dat 'ingeschakeld' niet is aangevinkt. Kan dat het probleem zijn?
Verder zie ik onder Afdrukbeheer twee keer de Samsung printer. Bij eentje staat onder eigenschappen geen locatie aangegeven, bij de andere wel.
De Linux-driver had ik van de Samsung site en het is dezelfde ULD-versie die Cool Blue op haar site heeft staan voor bij Samsung printers. Het installeren ging ook prima met aan het einde 'installatie voltooid'. Misschien is de tweede het gevolg van de oude driver die nog in de map downloads stond (van voor de Mint-upgrade) en die ik ook geprobeerd heb te installeren. Maar kreeg dan de melding dat er al een nieuwere versie was geïnstalleerd. Ik ben toen niet verder gegaan met die installatie.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Lucien » Wo 11 Jul 2018, 00:03

Gisteren Mint 19 geïnstalleerd in de hoop dat daarmee mijn printertje werkt, maar weer hetzelfde verhaal. De drivers zouden al in Ubuntu en Mint zitten volgens Computertip, maar nee dus. Dan optie 2: Mint de driver laten zoeken, maar de 'aanbevolen' driver werkt niet want die is van serie ML1660. Dan maar weer optie 3, de hele handleiding van Computertip volgens de letter uitgevoerd, maar werkt ook niet. Laatste terminalbericht 'can't open install.sh'. Volgens de auteur dan mogelijk een corrupt installatiebestand, hetgeen volgens hem voorkomt. Dus naar de site van HP waar de Samsung-drivers nu zitten. Daar staat in de lijst ook de ML1675. Maar klik je die aan volgt melding 'geen drivers voor beschikbaar'. De driver (tar) die ik heb komt van de site van CoolBlue want hij was destijds al niet via HP te krijgen. Het is wel de goede driver-versie, want die had ik in het verleden werkend op meerdere machines, wat nu dus niet meer lukt. Iemand nog een ideetje?
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: krijg samsung printer ML-1675 niet aan de praat

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 11 Jul 2018, 07:43

Kijk eens bij eigenschappen van install.sh of 'uitvoeren van bestand toestaan' aangevinkt is?

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten