Nieuweling

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
petersteinmeijer
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 07 Jul 2018, 09:15

Nieuweling

Berichtdoor petersteinmeijer » Za 07 Jul 2018, 09:30

Hallo allemaal

Ik ben een nieuwe gebruiker (vandaag voor het eerst) en zie nu al dat ik jullie ga lastig vallen met een hoop vragen.

Op dit moment: hoe zet je pictogrammen vast in de taakbalk. ( deze vraag heeft nu even voorrang a.u.b )

Groeten
Peter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Nieuweling

Berichtdoor Pjotr » Za 07 Jul 2018, 10:43

Welkom! :)

Welke Mintversie heb je? Dat kun je als volgt nakijken:
https://sites.google.com/site/computertip/inxi
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
petersteinmeijer
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 07 Jul 2018, 09:15

Re: Nieuweling

Berichtdoor petersteinmeijer » Zo 08 Jul 2018, 08:39

Hallo Pjotr

Ik weet het al; was niet zo moeilijk.
Linux is niet zo moeilijk zie ik nu, dus misschien houd ik het maar ( is ook moeilijk te verwijderen heb ik begrepen.)
Bedankt voor jouw reactie.

Peter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Nieuweling

Berichtdoor Pjotr » Zo 08 Jul 2018, 10:00

Hallo Pjotr

Ik weet het al; was niet zo moeilijk.
Linux is niet zo moeilijk zie ik nu, dus misschien houd ik het maar ( is ook moeilijk te verwijderen heb ik begrepen.)
Bedankt voor jouw reactie.

Peter.
Graag gedaan. Overigens is het niet moeilijk om Linux weer te verwijderen, als je dat ooit mocht willen. Maar waarom zou je? Het is verreweg het veiligste en meest aanpasbare besturingssysteem, en bovendien makkelijk en eenvoudig in het gebruik. :)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
petersteinmeijer
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 07 Jul 2018, 09:15

Re: Nieuweling

Berichtdoor petersteinmeijer » Ma 09 Jul 2018, 18:59

Hallo Pjotr

Kun je mij toch even vertellen hoe je het verwijdert ? Ik geloof dat het neer komt op het verwijderen van partities.
Via schijven naar harde schijf waar twee partities staan. De ene heb ik kunnen wissen, maar bij de andere krijg ik de mededeling dat 'target is busy' . ( error umounting /dev/sda2: target is busy ( udisk-error-qaurk,14)

Je merkt, het bevalt toch niet zo; ik kan het altijd weer installeren als ik nog een oude computer op de kop tik.
Ik hoop dat je mij kunt helpen.

Groeten
Peter.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Nieuweling

Berichtdoor dirkjanl » Ma 09 Jul 2018, 21:49

Volgens mij:
Die partitie is 'busy' omdat waarschijnlijk daarop je LinuxMint draait. Je kan LinuxMint wissen als je de laptop uitzet, live cd in de tray stoppen en dan opstarten met de live cd. Als die geladen is, het programma Gparted starten en dan de partitie(s) wissen.

Vriendelijke groet.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Nieuweling

Berichtdoor EvanC » Di 10 Jul 2018, 17:29

Bij het lezen van dit topic moet mij toch iets van het hart:

Het blijft voor mij ook de vraag waarom de meeste distributies / desktopomgevingen nog steeds met applicatiestarters werken die vensterknoppen aanmaken?
Die methode is mijns inziens niet meer van deze tijd, niet intuïtief en niet gebruiksvriendelijk.
Geen wonder dat Windows-gebruikers bij Linux-gebruik zomaar afhaken als er geen taakbalk op de Windows-manier mogelijk is.
Is het niet op Windows willen lijken de enige reden voor deze conservatieve houding en waarom gebruikt men niet het beste van elkaar?
Gelukkig heb ik al zeer vroeg het nut van een Dock ingezien dat het Windows-gedrag wel heeft. Bovendien zie ik nu ook recente distributies met een desktopomgeving die wel een taakbalk op de Windows-manier hebben (of mogelijk kan maken).

Ubuntu 18.04 heeft met de extension Dash to Panel zo'n prettige taakbalk:
Afbeelding

Instellingen van Dash to Panel (waaronder intelligent verbergen):
Afbeelding

Afbeelding
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Nieuweling

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 10 Jul 2018, 18:35

Ik weet niet goed wat je bedoeld met applicatiestarters, maar ik zie in mijn Linux Mint (Mate) niet veel verschil met Windows. Ik gebruik de Mate desktop, de meesten gebruiken de Cinnamon desktop (is wat mooier op grafisch niveau). Wat je hier laat zien is een beetje Mac-achtig met die iconen. Ik dacht dat de Xfce desktop zo is. Enfin je kiest eigenlijk zelf hoe de grafische omgeving eruit moet zien.

Maar misschien heb ik niet goed begrepen wat je bedoelde?

Groetjes, Wilfried
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Nieuweling

Berichtdoor EvanC » Di 10 Jul 2018, 19:49

Behalve bij de Gnome, Budgie en KDE (Plasma) desktopomgevingen is het hoogst ongebruikelijk dat men applicaties direct in een panel (of taakbalk) kan vastpinnen en van daaruit kan openen, minimaliseren en sluiten.
Men dient eerst starters in te stellen die op hun beurt weer vensterknoppen aanmaken: alleen dan kan men vanuit de taakbalk applicaties met die vensterknoppen minimaliseren en sluiten.
Vroeger deed men dat in Windows 95, in Linux is het grotendeels nog steeds zo.

De iconen in de taakbalk is het elementary-icon-theme (te vinden in Synaptic): elementary OS en Xubuntu gebruiken het.
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Nieuweling

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 11 Jul 2018, 07:39

Dank je voor de uitleg.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten