Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
vega
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 18 Aug 2017, 11:04

Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor vega » Za 14 Jul 2018, 21:19

Ik heb Mint 18.3 opnieuw geïnstalleerd, nu met aparte partitie voor opslag.
ik wil nu deze partitie permanent aankoppelen en volg de instructies van Computertip https://sites.google.com/site/computert ... anent-aan- .Wanneer ik de opdrachtregel "xed admin:///etc/fstab" plak in tekstbestand fstab en op enter druk krijg ik volgende mededeling: "Kon het bestand 'admin:///etc/fstab' niet openen.
Xed kan admin: locaties niet aan."
En in de eerste terminalvenster staat nu:"** (xed:3368): WARNING **: De opgegeven locatie wordt niet ondersteund ."

Verder valt mij op als ik de opslagpartitie aankoppel (door erop te klikken) dat deze aangeeft: 5% gebruikt (=19 GB) terwijl ik deze nog niet heb gebruikt.
Kan bovenstaande problemen wijzen op een defecte hard disk?
Mint18.3 Xfce 32-bit
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor Maik » Za 14 Jul 2018, 21:34

Zoals in een ander topic al was aangegeven vermoed ik dat het "admin" gedeelte voor Xed alleen van toepassing is op de nieuwe uitgave van Mint 19 en dat werkt dus niet op Mint 18.X. De handleiding van Pjotr is aangepast naar Mint 19 en niet alles is van toepassing meer op Mint 18.X.

Als ik iets moet aanpassen dan doe ik dat tegenwoordig via de terminal doormiddel van nano:

Code: Selecteer alles

sudo nano /etc/fstab
Veel makkelijker dan zitten rommelen met een grafische text editor en komt op hetzelfde neer. Na het aanpassen van het bestand is het alleen nog een kwestie van CTRL+O en daarna Enter indrukken om de wijzigingen op te slaan en CTRL+X om nadien nano af te sluiten.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
vega
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 18 Aug 2017, 11:04

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor vega » Za 14 Jul 2018, 22:09

Ik ben nu aan het expirimenteren maar ik heb geen zin om opnieuw Mint te installeren.
Kan iemand mij vertellen wat ik moet veranderen in instructies Computertip of anders de excacte commando's voor nano (waarvan ik nu het venster niet kan resetten/annuleren)
Bij voorbaat dank.
Mint18.3 Xfce 32-bit
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor Maik » Za 14 Jul 2018, 22:11

nano annuleren doe je door CTRL en X tegelijkertijd indrukken.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
vega
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 18 Aug 2017, 11:04

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor vega » Za 14 Jul 2018, 22:14

Al geprobeerd Maik, lukt niet. Had ik toch maar /home partitie gemaakt.
Mint18.3 Xfce 32-bit
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor dirkjanl » Za 14 Jul 2018, 22:15

Ik werk met Linux Mint 18.3 Cinnamon en heb een partitie permanent gekoppeld met "Disks" of "Schijven". Dit heb heb ik op deze manier gedaan omdat ik niet zo'n ster ben met de terminal.
Start "Schijven" Klik op de schijf, dan op de partitie, dan op de tandwieltjes en klik dan op Koppelopties bewerken.
Afbeelding

Het schuifje moet zo staan als op de afbeelding hieronder.

Afbeelding

En het werkt. Er werd gesuggereerd dat dit voor een vertraging kon zorgen bij het opstarten, maar daar heb ik niets van gemerkt.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor Maik » Za 14 Jul 2018, 22:38

Al geprobeerd Maik, lukt niet. Had ik toch maar /home partitie gemaakt.
Zou je eventueel kunnen uitleggen wat je nu precies allemaal gedaan hebt in/met nano? Zo is het wat vaag allemaal om te helpen troubleshooten, ik kan helaas vanaf hier niet bij iemand op het scherm mee kijken wat iemand doet of heeft gedaan. :-)

Misschien is het nano gebeuren nog niet weggelegd voor je en zul je het bij een grafische text editor moeten houden. Ik heb nano ook leren gebruiken met vallen en opstaan. Gaat het mis dan is het eenmaal zo en leren we waar het fout is gegaan.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
vega
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 18 Aug 2017, 11:04

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor vega » Za 14 Jul 2018, 23:25

Gelukt DirkjanI, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, van vertraging niets gemerkt. Ik had al in Schijven gekeken, stond mij iets van bij.
Mint18.3 Xfce 32-bit
Gebruikersavatar
vega
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 18 Aug 2017, 11:04

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor vega » Ma 16 Jul 2018, 15:04

Ik had te vroeg gejuigd. Ik kan niets in deze partitie verplaatsen omdat ik geen toegang heb (eigenaar: root). Ook staat de partitie nu in /mnt. Waarschijnlijk door admin te gebruiken ( xed admin:///etc/fstab ) is één en ander misgegaan.
vraag1 : welke terminalopdracht moet ik geven om maprechten partitie te wijzigen?
vraag2 : ik had om partitie permanent aan te koppelen xed admin:///etc/fstab gebruikt welke voor Mint19 geldt https://sites.google.com/site/computert ... anent-aan-. Welke opdrachtregel geldt voor Mint18 ?

Wat ik in het eerste bericht aanhaalde wat betreft 5% in gebruik (Ext4)partitie: https://sites.google.com/site/computert ... T3-of-EXT2
Mint18.3 Xfce 32-bit
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor Maik » Ma 16 Jul 2018, 16:20

Net als in een ander topic als tip gegeven, gebruik het web archief Wayback Machine. Hier heb je de handleiding die je zoekt voor Mint 18.X:
https://web.archive.org/web/20161125225 ... anent-aan-

Ik heb voor je de tekst van het stappenplan voor Mint 18.X ook even hieronder tussen code tags geplakt dan is het voor in de toekomst wat makkelijker terug te vinden:

Code: Selecteer alles

Hoe koppel ik een partitie permanent aan?
13. Via een muisklik in de zijbalk van uw bestandbeheerder, kunt u een partitie tijdelijk aankoppelen. Soms is het handig om dat permanent te doen, bijvoorbeeld wanneer u een aparte partitie hebt voor foto's.

Een voorbeeld is het makkelijkste:

Stel, u hebt een harde schijf met een aparte partitie op sda7, waarop uw vakantiefoto's staan. U doet dan dit (pas het voorbeeld uiteraard aan uw eigen situatie aan):

a. Zorg er allereerst voor, dat u zowel gksu als leafpad hebt geïnstalleerd. Wat u gaat doen kan ook met andere hulpprogramma's, maar in deze handleiding gebruik ik die twee hulpprogramma's. U doet dit als volgt:

Open een terminalvenster.
(Een terminalvenster opent u zo: *Klik*)

tik in (kopieer en plak):
sudo apt-get install gksu leafpad

Druk op Enter. Tik desgevraagd uw wachtwoord in; dit blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

b. Koppel vervolgens de foto-partitie sda7 tijdelijk aan, door de bekende muisklik in de zijbalk van uw bestandbeheerder.

c. Kijk nu, hoe de tijdelijk aangekoppelde schijf precies is aangekoppeld in het bestand mtab. Kopieer en plak daarvoor in de terminal:

leafpad /etc/mtab

Druk op Enter.

Nu opent kladblokje Leafpad zich, met de inhoud van mtab.

Maak Leafpad schermvullend, zodat ook de lange regels in mtab als één regel in beeld verschijnen.

Zoek de regel die betrekking heeft op sda7: dat zal vermoedelijk de onderste regel zijn. Die regel luidt bijvoorbeeld (dit is één regel):
/dev/sda7 /media/pjotr/17b026b7-5003-82f7-8c16-fbec9a4dcf36 ext4 rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks2 0 0

d. Laat het Leafpad-schermpje open staan (sluit het niet), en open een tweede terminalvenster. In dat tweede terminalvenster kopieert en plakt u de volgende opdrachtregel:
gksudo leafpad /etc/fstab

Druk op Enter.

e. Nu opent zich de inhoud van het tekstbestand fstab. Kopieer en plak daarin de sda7-regel die u daarnet hebt gevonden in mtab. Plak 'm helemaal onderaan.

Sla het gewijzigde bestand fstab op.

f. Herstart uw computer: uw foto-partitie sda7 is nu permanent aangekoppeld.

g. Maak er nu een snelkoppeling voor, op uw bureaublad, zodat u er voortaan makkelijk bij kunt:

Bestandbeheerder: klik door naar Bestandssysteem - media - uw_gebruikersnaam - rechtsklik op het mapje van de aangekoppelde partitie (met als naam een onbegrijpelijke reeks van getallen en letters) - Stuur naar - Bureaublad (snelkoppeling maken).

h. Nu hebt u een snelkoppeling op uw bureaublad. Via een rechtsklik met de muis - Hernoemen, kunt u die snelkoppeling vervolgens een andere naam geven dan de onbegrijpelijke cijfer- en letterreeks. Noem 'm bijvoorbeeld Foto's.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt. :)
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
vega
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 18 Aug 2017, 11:04

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor vega » Ma 16 Jul 2018, 18:07

Handig, Wayback machine ! Partitie blijvend gekoppeld is gelukt. Nu nog de root-rechten wijzigen zodat ik deze ook daadwerkelijk kan gebruiken.
Maak ik een nieuwe topic voor. Bedankt Maik.
Mint18.3 Xfce 32-bit
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor Maik » Ma 16 Jul 2018, 18:09

Geen dank, dat is graag gedaan. :-)
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
vega
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 18 Aug 2017, 11:04

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor vega » Ma 16 Jul 2018, 18:35

Partitie staat nu zowel in de map /media als (al eerder) in /mnt . Ik weet niet of dat een probleem is ?
Mint18.3 Xfce 32-bit
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Partitie permanent aankoppelen lukt niet

Berichtdoor Joan » Di 17 Jul 2018, 22:08

Waarom moeilijk doen met de terminnal.
Open de bestandbeheerder.
Klik op bestandsysteem.
Klik met rechts op een map en kies "Open als beheerder"
Je kan dan als root (systeem gebruiker) alles aanpassen, dus ook fstab.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten