Autenticeren lukt niet

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Autenticeren lukt niet

Berichtdoor Icarus » Zo 08 Jul 2018, 17:38

Om bepaalde handelingen uit te voeren in Linux Mint 19 Xfce met ik mij "authenticeren" door een wachtwoord in te voeren. ( bijvoorbeeld: Stuurprogrammabeheer, Bijwerkbeheer, . . . ). Mijn vraag: welk wachtwoord moet ik invoeren? Bij de installatie van Mint heb ik bij mijn weten maar één wachtwoord aangemaakt maar met dat wachtwoord lukt het niet. Telkens komt de mededeling 'Authenticatie mislukt, probeer het opnieuw". Hetzelfde probleem heb ik als ik mijn laptop in "Pauzestrand" heb geplaatst. Om hem opnieuw te activeren wordt weer een wachtwoord gevraagd. Hetzelfde probleem: met het wachtwoord aangemaakt bij de installatie lukt het niet en er komt: Ongeldig wachtwoord, probeer het opnieuw. Wie weet raad?
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Autenticeren lukt niet

Berichtdoor mutse » Zo 08 Jul 2018, 23:09

Dat het "authenticeren" niet wil lukken kan aan een aantal factoren liggen:

- wachtwoord is hoofdlettergevoelig;
- numlock aan?;
- toetsenbordindeling correct ingesteld ...

Ik had dat probleem ook na een volledig nieuwe installatie... en na meerdere pogingen lukte dit dan toch. Nu doet dat probleem zich niet meer voor bij mij.

Als je er echt niet meer uit raakt of niet meer kan inloggen dan zou je best een herinstallatie uitvoeren en uw paswoord opschrijven, de toetsenbordinstelling opschrijven, ...
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Leon

Re: Autenticeren lukt niet

Berichtdoor Leon » Ma 09 Jul 2018, 07:02

Herinstallatie is niet nodig
Terminal opstarten en dan

Code: Selecteer alles

passwd gebruikersnaam
Je kan dan je password wijzigen
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Autenticeren lukt niet

Berichtdoor Icarus » Zo 15 Jul 2018, 18:24

Raar, raar, raar ! Als ik de terminal open en er invul: passwd mijn gebruikersnaam dan verschijnt het volgende:

wachtwoord aan het wijzigen voor . . . mijn gebruikersnaam
(huidig) UNIX-wachtwoord: en een wit blokje

Maar op geen enkele manier kan ik daar noch een letter, noch een cijfer aan toevoegen ! ! ! !
Als ik wacht voor verdere reactie dan gaat mijn laptop in rusttoestand en om hem weer wakker te krijgen moet ik mijn wachtwoord invullen . . . . en weer neemt hij dat niet want . . . . ongeldig paswoord ! Ik zit dus in een vicieuze cirkel!
Hoe kan dat ?
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Autenticeren lukt niet

Berichtdoor Maik » Zo 15 Jul 2018, 18:45

Het is niet de eerste keer dat je dit overkomt: viewtopic.php?f=5&t=3773&p=20444#p20392
Dus geen idee wat er allemaal gaande is of wat je hebt gedaan dat je steeds met het wachtwoord probleem te kampen krijgt. Maar ik zou nogmaals een herinstallatie uitvoeren, je toetsenbord instelling goed controleren tijdens het installatie proces of je de juiste gekozen hebt en een notitie maken van je wachtwoord. ;)
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Autenticeren lukt niet

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 16 Jul 2018, 07:34

Ik had eens bij een Mint (maar ik weet niet meer welke versie) installatie een wachtwoord aangemaakt waar sommige toetsen verschillend waren tussen qwerty en azerty. Na installatie moest ik steeds het wachtwoord intikken alsof het een qwerty toetsenbord was. Misschien is dat het probleem?
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Authenticeren lukt niet

Berichtdoor Icarus » Ma 16 Jul 2018, 22:29

Ik heb weer het grote middel toegepast: ik heb Mint 19 opnieuw geïnstalleerd en tot nu toe lukt het authenticeren. Ik had inderdaad enige tijd geleden hetzelfde probleem (zie bovenstaande viewtopic!) en na de nieuwe installatie lukte het authenticeren dan die eerste keren wel en de volgende weer niet. Vandaar mijn nieuwe vraag in een nieuw topic!
Aan het verkeerd invoeren van het wachtwoord kan het zeker niet gelegen zijn: ik noteer zorgvuldig elk wachtwoord dat ik aanmaak.
Wat het installeren van het toetsenbord betreft: ik installeerde nu Belgisch - Belgisch. (De vorige keer een ander Belgisch . . . . . .) In beide gevallen gaf de controle hetzelfde resultaat . . . . . . Moest dat nu weer niet lukken moet ik misschien het toetsenbord veranderen en kan dat zonder nieuwe installatie maar zo ver zijn we hopelijk (nog) niet. Mag ik jullie op de hoogte houden? En desnoods opnieuw raad vragen? Alvast bedankt.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten