PDF-formulieren invullen met de computer

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor KeesS » Ma 13 Aug 2018, 15:24

OS = LinuxMint 18.1 cinnamon 64 bit

Hoe kan ik een PDF-formulier (12 pagina's) invullen met mijn PC?
Bestaat hiervoor een programma in LinuxMint of Ubuntu?
(het betreft een aanvraagformulier voor personen alarmering)
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor Joan » Ma 13 Aug 2018, 15:30

Het pdf kan alleen worden ingevuld als het daarvoor is gemaakt.
De meeste pdf formulieren kunnen niet worden bewerkt. Het moet dan worden geprint, waarna het kan worden ingevuld en gescand.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Leon

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor Leon » Ma 13 Aug 2018, 15:32

Kan met Master PDF, zorg wel dat je een oudere versie vind, want in de nieuwste zit een watermerk bij de gratis versie.
https://code-industry.net/free-pdf-editor/

@Joan fatsoenlijke organisaties leveren PDF formulieren die je met en PDF editor kan invullen
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor KeesS » Wo 15 Aug 2018, 01:05

@Joan en Leon,
dank voor Uw reactie.
de door Leon gestelde website 'https://code-industry.net/free-pdf-editor/' is geheel in het Engels
en mijn kennis daarvan is onvoldoende om 'Master PDF' buiten synaptic om te installeren

In Synaptic Pakketbeheer zocht en vond ik 'Master PDF'.
Er staan daar 3 pakketten, nl:
* Fragmaster
* Gourmet
* Texlive-latex-extra

Welke van deze 3 pakketten dien ik te installeren, of moet ik ze allemaal installeren?
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 17 Aug 2018, 07:55

Je kan Master PDF editor gewoon installeren via Softwarebeheer. Niet nodig van het pakektbeheer te gebruiken (heb ik trouwens nog nooit gedaan).
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor KeesS » Vr 17 Aug 2018, 13:27

Je kan Master PDF editor gewoon installeren via Softwarebeheer. Niet nodig van het pakektbeheer te gebruiken (heb ik trouwens nog nooit gedaan).
dank Wilfried,
het is me gelukt; Master PDF is geïnstalleerd. Nu eens zien of ik het formulier netjes kan invullen.
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor Peterbeter » Do 30 Aug 2018, 22:25

Keess, ik herken je van de Ubuntu site waar je jezelf een paar jaar terug ook hebt voorgesteld. Ik vond je toen op jouw leeftijd al heel erg moedig en volhardend. Blij te zien dat je nog steeds een Linux gebruiker bent.

Master PDF editor 3 gebruik ik hier ook af en toe, maar mijn advies aan jou: doe er voorzichtig mee. Het ding heeft zo zijn kuren.
Je kunt hem redelijk instellen op Nederlands.
Hij vraagt bij elke opstart of je de nieuwste versie wil: NIET doen dus.
In het algemeen kun je beter van een in te vullen PDF bestand een uitdraai maken en die handmatig invullen en vervolgens inscannen; dan opslaan als pdf en dat versturen. De handmatig ingevulde kopie kun je voor je eigen archief gebruiken.
Succes.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor peer » Vr 31 Aug 2018, 08:07

de laatste versies van master pdf editor (MPF) geven een watermerk in het document dat niet (of heel moeilijk) te verwijderen is.
Master pdf editor versie 4.0.10 is (dacht ik) de laatste versie die nog geheel gratis te verwerken is.
Met wat zoeken op het web is het bestand master-pdf-editor-4.0.10_qt5.amd64.tar.gz wel te vinden (alleen uitpakken en in de directory master-pdf-editor-4 het bestand masterpdfeditor4 starten).

Een paar weken terug heb ik met MPF geprobeerd om een formulier "Model Opgaaf gegevens voor de loonheffingen" van de belastingdienst in te vullen. Dit lukte slechts gedeeltelijk want ik kon de datum niet invullen.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor aartje » Vr 31 Aug 2018, 09:02

In het algemeen kun je beter van een in te vullen PDF bestand een uitdraai maken en die handmatig invullen en vervolgens inscannen; dan opslaan als pdf en dat versturen. De handmatig ingevulde kopie kun je voor je eigen archief gebruiken.
Succes.
Hier ben ik het geheel mee eens. Het PDF-formaat is alleen maar in het leven geroepen om juist te kunnen printen op ieder
soort computer-systeem en zeker niet om het te wijzigen. Je genereert vanuit een editor, wordprocessor of wat dan ook een pdf-bestand
om een printbaar bestand te krijgen die overal hetzelfde is. Het kan soms wel mogelijk zijn om , bv met Master pdf-editor, zo'n bestand te
wijzigen of tekst in te vullen, maar daar is dat pdf-formaat nooit voor bedoeld. Het enige juiste is om het bestand te printen, in te vullen,
te scannen en dan te mailen.
Je kan het natuurlijk ook op de ouderwetse manier, printen, invullen, in een envelop, postzegel er op en te "posten" :)
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor peer » Vr 31 Aug 2018, 11:38

niet helemaal mee eens. Het overal kunnen printen was niet het doel van pdf maar een zeer welkom voordeel van de document standaard. Het doel was het uitwisselen van electronische documenten mogelijk maken.

Op de wiki staat:
"Het Portable Document Format, of kortweg pdf[1], is sinds ongeveer 1993 een de facto standaard voor de uitwisseling van elektronische documenten en formulieren die in hun oorspronkelijke vorm gereproduceerd moeten kunnen worden."

Maar inmiddels bestaan er ook de digitaal invulbare pdf formulieren. De software hiervoor is echter nog niet zo goed ontwikkeld dat dit feilloos werkt, zeker niet binnen linux. Dus het uitprinten, handmatig invullen en weer inscannen is een heel goede manier om formulieren in te vullen. Heb je gelijk een hard copy.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor KeesS » Vr 19 Okt 2018, 01:53

Keess, ik herken je van de Ubuntu site waar je jezelf een paar jaar terug ook hebt voorgesteld. Ik vond je toen op jouw leeftijd al heel erg moedig en volhardend. Blij te zien dat je nog steeds een Linux gebruiker bent.
Dank voor het compliment! Volhardend ben ik nog steeds, al wordt het met het klimmen der jaren wat moeilijker; ik vind Linux nog steeds leuk. ;)
Master PDF editor 3 gebruik ik hier ook af en toe, maar mijn advies aan jou: doe er voorzichtig mee.
In het algemeen kun je beter van een in te vullen PDF bestand een uitdraai maken en die handmatig invullen en vervolgens inscannen; dan opslaan als pdf en dat versturen. De handmatig ingevulde kopie kun je voor je eigen archief gebruiken.
Succes.
Een door mij handmatig ingevuld formulier is nog erger dan spijkerschrit, ofwel door niemand leesbaar. Dat is de reden om Master PDF te gebruiken. Dat er in de gratis versie een watermerk mee gaat neem ik voor lief. De ontvangers van het ingestuurde formulier moeten er ook maar genoegen mee nemen.
VrGr. KeesS.
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: PDF-formulieren invullen met de computer

Berichtdoor Joan » Vr 19 Okt 2018, 02:08

ik zit laats in LibreOffice Writer te werken en merk dat ik verschillende .pdf bestanden kan invullen.
Open Writer
Klik op het .pdf bestand en klik "Open"
Het selecteren van de in te vullen locatie kan op de in Linux Mint gebruikelijke manieren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten