Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Vragen over software en applicaties
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Berichtdoor JanKol » Zo 26 Aug 2018, 13:13

Recent Mint 19 geïnstalleerd. Bijna alles werkt prima en de "oude" data en programma's terugzetten met behulp van "Reservekopie maken" ging ook weer vlot. Helaas werkt Shutter niet meer, soms wel maar meestal niet. Dat zou te maken hebben met "Bionic". Kan ik daar iets aan doen, want Shutter is een perfect schermafdrukprogramma en net een beetje beter dan het ingebouwde programma om schermafdrukken te maken.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Berichtdoor Joan » Zo 26 Aug 2018, 16:56

Welke Mint heb je geïnstalleerd (Cinnamon, Mate, Xfce)?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Berichtdoor mutse » Zo 26 Aug 2018, 18:52

@ JanKol,

Lees eens het volgende :
viewtopic.php?f=20&p=20766#p20766

of ga naar: https://baudrez.be/printscreen-tooltje- ... ts-mint19/
(= het blog van Alain Baudrez.)

Alain heeft een handleiding uitgeschreven voor het probleem met het Shuttertooltje ( voor Ubuntu 18.04 én voor Mint 19 ).
Pas de handelingen strikt toe. Je zal dan géén probleem meer hebben met het printscreen tooltje Shutter.
Ik heb het ook voor gehad, en na het toepassen van de beschrijving/stappenplan, beschreven door Alain, was het probleem van de baan.
Succes.

Groet,
mutse.

Reden = vermoedelijk zijn bepaalde libs en dependenties verouderd en worden deze niet meer/ of, slecht bijgewerkt (dit lukte wel nog in Mint 18) of de maker doet het niet meer ...
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Berichtdoor JanKol » Zo 26 Aug 2018, 22:37

Joan, ik gebruik Cinnamon.
En Mutse, ik heb gedaan wat je schreef, ofwel de stappen die Alain Baudrez aangeeft uitgevoerd, maar dat lost mijn probleem niet op helaas. Ik heb nl. geen probleem met alleen dat Bewerkingstooltje maar met Shutter als geheel
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Berichtdoor Joan » Ma 27 Aug 2018, 01:48

Shutter zit ook in Programmabeheer van Mint 19. Probeer dat eens.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Berichtdoor JanKol » Ma 27 Aug 2018, 21:46

Dank je Joan. In eerste instantie had ik de Shutter uit Programmabeheer geïnstalleerd; althans dat denk ik want na de installatie van Mint 19 heb ik alle programma's via "Reservekopie maken" geïnstalleerd. Toen dat niet werkte heb ik het programma verwijderd en ook nog eens geprobeerd via Launchpad maar dat is voor zover ik kan nagaan dezelfde versie.
Wel zie ik, als ik Shutter wil installeren (soms!), een waarschuwing dat Shutter Bionic niet ondersteunt of dat Bionic Shutter niet ondersteunt.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Berichtdoor Joan » Di 28 Aug 2018, 00:00

Had je die reservekopie ook vooraf met "Reservekopie maken" gemaakt ?
Op de wiki staat een beschrijving hoe "Reservekopie maken" werkt en hoe je zelf een lijst kan maken. https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... servekopie
Via Launchpad weet je nooit of het helemaal goed werkt op jouw systeem.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JanKol
Senior
Senior
Berichten: 129
Lid geworden op: Do 24 Aug 2017, 23:04

Re: Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Berichtdoor JanKol » Di 28 Aug 2018, 21:23

De kopieën van de data en van de geïnstalleerde programma's had ik gemaakt met "Reserve kopie" toen ik Mint 18.3 verving door Mint 19. Overigens gebruik ik reservekopie vaak, want als een Mint distributie bij wijze van uitzondering wat moeilijk doet of traag wordt vervang ik Mint een zet alles terug met Reservekopie. Overigens heb ik van Reservekopie altijd vrij verse kopieën om bij een eventuele crash zo min mogelijk kwijt te zijn.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Berichtdoor Joan » Di 28 Aug 2018, 22:06

Hoedt er rekening mee dat "Reservekopie maken" alleen de programma's toont die met Programmabeheer zijn geïnstalleerd. Als je de reservekopie terug installeert toont "Reservekopie" de programma's niet meer.
Houdt de oude lijst dus goed apart en vul die eventueel aan zoals op de wiki staat beschreven.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Shutter werkt slecht/niet met Mint 19

Berichtdoor EvanC » Di 28 Aug 2018, 23:30

Shutter in Ubuntu 18.04 mist de Editor functie (Bewerken).
Het installeren van deze drie pakketjes lost dat op.
Ik neem aan dat voor Mint 19 hetzelfde geldt:

Afbeelding
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten