LMDE 3 is vrijgegeven

Nieuws van Linuxmint.com
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

LMDE 3 is vrijgegeven

Berichtdoor Maik » Vr 31 Aug 2018, 18:00

De Linux Mint Debian Editie LMDE 3 is vrijgegeven. Hier de aankondiging: https://blog.linuxmint.com/?p=3633
En de instructies om van LMDE 2 op te waarderen naar LMDE 3 vindt men in deze blogpost: https://blog.linuxmint.com/?p=3635
Directe link naar de opwaardeer instructies: https://community.linuxmint.com/tutorial/view/2419
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: LMDE 3 is vrijgegeven

Berichtdoor Peterbeter » Vr 31 Aug 2018, 22:59

Van jaren terug weet ik dat Debian heel solide was, maar vooral geschikt voor mensen met meer dan gemiddelde technische achtergrond (in Linux).
Ben wel benieuwd wat deze Mint variant te bieden heeft wat Mint niet heeft of kan.
Is dat hier mogelijk kort samen te vatten ?
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: LMDE 3 is vrijgegeven

Berichtdoor EvanC » Za 01 Sep 2018, 02:18

Tweemaal liet LMDE 3 me in VMware in de steek nadat ik het naar mijn hand had gezet.

Het eerste screenshot laat zien hoever ik was:
Afbeelding

En hier zie je wat er na een herstart gebeurde:
Afbeelding
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: LMDE 3 is vrijgegeven

Berichtdoor Maik » Za 01 Sep 2018, 11:36

Dat had je kunnen posten in het LMDE forum gedeelte waar er een plekje voor is. viewforum.php?f=52

Dit topic gedeelte is bedoeld voor nieuws niet voor troubleshooting. ;)
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: LMDE 3 is vrijgegeven

Berichtdoor Maik » Za 01 Sep 2018, 12:04

Van jaren terug weet ik dat Debian heel solide was, maar vooral geschikt voor mensen met meer dan gemiddelde technische achtergrond (in Linux).
Ben wel benieuwd wat deze Mint variant te bieden heeft wat Mint niet heeft of kan.
Is dat hier mogelijk kort samen te vatten ?
Eigenlijk wordt het in de bekendmaking al uitgelegd. Hier de (google translate) vertaling van het begin van de blogpost:
LMDE is een Linux Mint-project en het staat voor "Linux Mint Debian Edition". Het belangrijkste doel is dat het Linux Mint-team ziet hoe haalbaar onze distributie zou zijn en hoeveel werk nodig zou zijn als Ubuntu ooit zou verdwijnen. LMDE streeft ernaar zo vergelijkbaar mogelijk te zijn met Linux Mint, maar zonder Ubuntu te gebruiken. De pakketbasis wordt in plaats daarvan door Debian geleverd.

Er zijn geen puntreleases in LMDE. Anders dan bugfixes en beveiligingsfixes Debian-basispakketten blijven hetzelfde, maar Mint- en desktopcomponenten worden continu bijgewerkt. Als je klaar bent, komen nieuw ontwikkelde functies rechtstreeks in LMDE terecht, terwijl ze worden geënsceneerd voor opname in de volgende aankomende Linux Mint-puntrelease.
In principe is Mint LMDE kwa uiterlijk en functionaliteit hetzelfde als de op ubuntu gebaseerde hoofd editie. Wat nadelen zijn dat LMDE tegewoordig alleen nog maar een 32bit en 64bit versie uitbrengt met de Cinnamon desktop, voorheen was dat nog samen een MATE desktop versie en nog wat langer geleden een Xfce versie. De laatste twee zijn dus afgeschaft, waarschijnlijk door te weinig ontwikkelaars, tijd en, dacht ik, omdat Clem de focus wil leggen op de Cinnamon desktop. Ook de pakketbasis, Debian, is wat ouder dan die van Mint 19 en je kan geen PPA's toevoegen zoals dat wel mogelijk is bij Ubuntu en de daarop gebaseerde Mint varianten.
Zo bevat LMDE Firefox 60 ESR, LibreOffice 5 etc.. Dit kan sommige gebruikers, die altijd het nieuwere willen hebben, ervan weerhouden LMDE of Debian te gebruiken.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: LMDE 3 is vrijgegeven

Berichtdoor EvanC » Za 01 Sep 2018, 14:49

Dat had je kunnen posten in het LMDE forum gedeelte waar er een plekje voor is.
Het ongepolijste uiterlijk van Debian weerhoudt me meestal om het voor langere tijd te gebruiken.
Bovendien moest ik Cinnamon weer in software rendering mode instellen.
Dit nieuwe notebook heeft een Intel UHD Graphics 620 GPU waarbij ik dat niet verwacht had.
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: LMDE 3 is vrijgegeven

Berichtdoor Peterbeter » Zo 02 Sep 2018, 10:53

Bedankt EvanC en Maik voor jullie informatie.
Leuk spul voor ontwikkelaars en pioniers denk ik.
Voor mij nog niet geschikt voor dagelijks gebruik gezien de beperkingen met PPA´s
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: LMDE 3 is vrijgegeven

Berichtdoor Maik » Zo 02 Sep 2018, 11:33

Net als Debian stable, waar LMDE tegenwoordig op gebaseerd is, is het geschikt voor het dagelijkse gebruik. Ook op Ubuntu werden en worden PPA's in principe afgeraden omdat het allemaal buiten de officiële pakketbronnen om gaat, er geen officiële ondersteuning voor te vinden is en de programma's van PPA's niet grondig getest worden en dus in sommige gevallen zelfs problemen kunnen veroorzaken.

Hier wat meer uitleg op Pjotr's site:
https://sites.google.com/site/computert ... -bestanden

Sommige mensen gebruiken PPA's alleen om een wat nieuwere uitgave van een programma te verkrijgen maar dan zeg ik op mijn beurt over te stappen op Fedora of een Rolling Release distributie. Daarbij komt ook dat nieuwer niet in houd dat het altijd beter is, waarvan sommigen vreemd genoeg denken van wel. Nieuwe uitgaven van programma's brengen ook nieuwe fouten met zich mee, zoals bijvoorbeeld bij de nieuwe Gimp uitgave.

Veiligheid en stabiliteit gaat voorop. :-)
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: LMDE 3 is vrijgegeven

Berichtdoor Peterbeter » Wo 05 Sep 2018, 23:40

Ik ken de risico´s van toevoegen van PPA´s en ben daar ook heel terughoudend in; maar soms heb je bijna geen andere keuze.
ik beperk me tot op Launchpad vermelde PPA´s: https://launchpad.net/ubuntu/+ppas

Pjotr´s site ken en gebruik ik al ruim 10 jaar; dat is even lang als ik Ubuntu gebruik.
Fantastische site en gelukkig neemt hij geen loopje neemt met risicovolle zaken.

Veiligheid en stabiliteit gaat voorop. :-) Zeker.
Groen is er in vele soorten

Terug naar “Linux Mint Nieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten