Externe audio interface op Mint 19

Audio, Muziek, ...
SimonK
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 11 Aug 2018, 16:13
Locatie: Den Haag
Contact:

Externe audio interface op Mint 19

Berichtdoor SimonK » Za 08 Sep 2018, 13:46

Hallo, ik heb een Allen & Heath mixer Z10 met een USB audio interface die ik graag wil aansluiten op Mint 19 cinnamon. Het werkt nu op Windows 10. Ik wil al een tijdje overstappen naar Linux en ben terecht gekomen bij Mint 19 cinnamon en bevalt prima, maar loop tegen deze problemen aan. Misschien is er iemand op het forum die daar mer van weet en mij wat tips kan geven. Ben nu aan het experimenteren met een laptop me Mint 19 cinnamon maar kom er even niet uit. Hoop op een reactie.
Groet Simon.
SimonK
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 11 Aug 2018, 16:13
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Externe audio interface op Mint 19

Berichtdoor SimonK » Za 08 Sep 2018, 16:11

Even als bijlage, het gaat denkelijk om de ASIOall driver te installeren. Maar die is er niet voor Linux Mint. Ik vind wel een WineAsio driver, maar de engelse tekst daarbij is voor mij te moeilijk. Ik vind de USB interface van de mixer niet terug in de systeem instellingen en kan deze dus ook niet kiezen in Audacity. Een stevig probleem, zeker voor een beginner.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Externe audio interface op Mint 19

Berichtdoor dirkjanl » Za 08 Sep 2018, 19:46

Niet om je hier weg te jagen, zeker niet. Maar er is een forum voor mensen die veel met muziek op een Linux PC doen. https://linuxmusicians.com/. Het is wel in het Engels, dat dan wel weer wel.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Externe audio interface op Mint 19

Berichtdoor peer » Zo 09 Sep 2018, 10:55

niet alle usb audio interfaces werken in linux. Ik vraag me af of jouw mixer met audio interface ondersteund wordt in linux. Sommige interfaces werken out of the box zoals bv. focusrite (heb ik). Er zijn er een aantal die moeilijk of slechts gedeeltelijk aan de gang te krijgen zijn in linux en er zijn er ook die het gewoon niet doen in linux.

Je hebt de meeste kans als je een linux os installeert dat speciaal gericht is op audio bv. avlinux. Dat is sowieso aan te raden om latency (geluidsvertraging) te voorkomen. Avlinux kan je ook starten als live-cd.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
SimonK
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 11 Aug 2018, 16:13
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Externe audio interface op Mint 19

Berichtdoor SimonK » Zo 09 Sep 2018, 16:32

Hai, dank voor de reacties, maar helaas nog niet geholpen. Ik las op een forum van het mengpaneel dat iemand het gelukt is om de interface werkend te krijgen. Hier uit engels vertaald met Google:

Allen en Heath ZED10 werkt als een opname-interface
Ik heb de ZED10 getest. Ik gebruik ubuntu 10.10 en Ardor 2.8.11
Je maakt gewoon een hotplug en gaat naar geluidsinstellingen, het wordt weergegeven als een PCM2900 analoog apparaat. Dus onder Systeem> Voorkeuren> Geluid op het tabblad Hardware ziet u deze beschrijving. Het is volledig duplex en u kunt het selecteren voor de uitvoer of invoer van uw systeem.
Zorg ervoor dat Jack het als invoerapparaat selecteert. Mijn setup was ingesteld op hw: 0 wat mijn interne geluidskaart is. Als je net als ik bent, moet je hw: 1 selecteren dat in mijn systeem de tweede geluidskaart of de ZED10FX is.
De ZED-serie is met een USB-ingangsuitgang alleen een mono- of stereo in / uit-apparaat. Precies zo bewust voor het geval je meer wilde doen dan stereo-opname of 2 tracks.

Maar de kennis ontbreekt nog, wat is een hotplug en hoe maak ik die.
Simon.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Externe audio interface op Mint 19

Berichtdoor peer » Ma 10 Sep 2018, 10:36

ik ben bang dat ik je ook niet kan helpen. Ik heb lang geleden veel met audio gewerkt en ben er nu eigenlijk helemaal uit.

Met een hotplug wordt hier denk ik bedoeld dat je de usb-stekker van de audio interface moet inpluggen terwijl linux draait. Dan zou je bij de geluidsinstellingen de mixer moeten kunne terugvinden (weet niet waar die bij mint cinnamon zitten) .

Met het commando lsusb in de terminal moet je kunnen zien of de mixer gevonden wordt door linux.

In de audio wereld van linux wordt gewerkt met Jack. Dat is software die het mogelijk maakt om verschillende audiocomponenten en software met elkaar te koppelen. Voor een beginner best lastig om dit allemaal te configureren.
Simpel voorbeeld:
Normaal gesproken koppel je je electrische gitaar via verschillende effecten aan je versterker. Die koppelingen maak je met kabels. Op de computer kun je hetzelfde softwarematig doen.Op mijn pc heb ik o.a. guitarix (softwarematige gitaarversterker met effecten), rakarrack (alleen guitareffecten). De koppelingen tussen de audio interface en guitarix en rakarrack leg ik dan met Jack (soort kabels dus).

Kijk eerst of je met lsusb de audiomixer kunt vinden.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
SimonK
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 11 Aug 2018, 16:13
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Externe audio interface op Mint 19

Berichtdoor SimonK » Ma 10 Sep 2018, 15:06

Dank voor de reacties. Ik heb ook gelezen dat Linux met Jack werkt, ga me u eerst maar eens inlezen in deze voor mij moeilijke materie. Kom hier zeker op terug, ik ben denkelijk niet de enige die met dit probleem zit. Nogmaals bedankt voor de reacties. Simon.

Terug naar “Audio”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten