Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
koosk
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 01 Dec 2011, 17:44

Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor koosk » Za 15 Sep 2018, 17:12

Na de Windows Boot Manager in de Boot Option Priorities van het UEFI/BIOS naar beneden te hebben verplaatst, verloopt de opstart middels het USB-staafje (indien aangekoppeld in het boot-lijstje als "Linus Lite (Generic USB Storage)" vermeld) in eerste instantie normaal tot en met het verschijnen van het grub-menu. Na Enter-en om Mint op te starten is er een seconde of vijf activiteit (knipperend ledje USB-staafje) waarna die stopt (blijvend zwart scherm, inactief USB-staafje). Na lange tijd verschijnt het volgende op het scherm:
Afbeelding
Installatiepogingen zijn gedaan met een FAT32 geformatteerd 32GB USB 3 staafje, en linuxmint-19-cinnamon-64bit.iso, linuxmint-19-cinnamon-64bit-v2.iso, alsook ubuntu-18.04.1-desktop-amd64.iso (met Mint USB Stick Formatter en USB Image Writer, alsmede Windows-versie UNetbootin). Ik heb alle mogelijke UEFI opties geprobeerd, zoals Secure Boot aan en uit en CSM aan en uit, evenals Pjotr's computertips, en de procedure herhaald met i.p.v. het USB-staafje een externe USB 2 HDD. Mijn oude Lenovo Thinkpad 520 heeft geen problemen met het opstarten/installeren middels hetzelfde staafje.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor DeBaas » Za 15 Sep 2018, 18:04

Hoe is dit opstartmedium aangemaakt?
probeer https://etcher.io/
Start daarna de nieuw aangemaakte linuxmint-19-cinnamon-64bit-v2.iso USB op in UEFI USB modus, niet met Linus Lite (Generic USB Storage). Secureboot zou aan en CSM zou uit mogen blijven staan, maar Secureboot heb ik (persoonlijk) liever uit.
Een andere oplossing zou de verbeterde BIOS (2.07 16.05.2018) op https://www.medion.com/nl/service/start ... 4624&gid=1 onder stuurprogramma, kunnen zijn.
koosk
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Do 01 Dec 2011, 17:44

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor koosk » Za 15 Sep 2018, 22:00

Inmiddels is het aangemaakt met Mintstick (Mint 19 Cinnamon), UNetbootin (Windows 10) en Etcher op beide platforms. De boot optie "Linpus Lite (Generic USB Storage)" (ik was de p van Linpus vergeten) verschijnt automatisch bij aangekoppelde Mint of Ubuntu stick, andere USB bootopties zijn er niet in BIOS versie 207.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor Joan » Za 15 Sep 2018, 22:58

Etcher is niet echt een programma dat optimaal gebruik maakt van de Linux Mint mogelijkheden. Het is een programma dat ontwikkeld is in de ARM omgeving om algemene laders aan te maken die op elk systeem kunnen draaien. Hierdoor zijn soms extra aanpassingen nodig om de distributie of het programma te kunnen gebruiken in
het aanwezige systeem. Voor meer uitleg kun je ook kijken op de LMNL hoofdsite bij Pinebook https://www.linuxmintnl.nl/?s=pine

Gebruik beter een normaal programma om een opstart usb te maken, er zijn er genoeg en voor elk systeem beschikbaar.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor Peterbeter » Zo 16 Sep 2018, 00:34

Een eenvoudige en betrouwbare methode voor elke Linux is installatie aanmaken via UNetbootin. Die je volgens je bericht inmiddels al hebt aangemaakt.
Voor meer informatie zie : https://unetbootin.github.io/
Mocht je al Ubuntu op je systeem hebben dan kun je nog eenvoudiger een opstartdisk maken via het systeem-keuzemenu.
Je verhaal over bootopties is mij echt niet duidelijk.
Nadat de opstartdisk als eerste bootoptie is ingesteld, kom je (na opnieuw opstarten van de PC) meteen in het opstartmenu van de Linuxversie die je wil installeren.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor Joan » Zo 16 Sep 2018, 03:52

Die bootaanpassingen zijn nodig omdat Etcher die niet standaard in zich heeft en voor elk systeem anders zijn. Daarom is het gebruik van Etcher geen eenvoudige manier om een Linux distro op een opstartusbstick te zetten.
Als Etcher in een systeem wordt gebruikt en daarmee een zelfde soort distributie op usb wordt gezet, kan Etcher de bootgegevens uit het systeem proberen te lezen waarna het mogelijk is dat de usbstick wel start.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor Joan » Zo 16 Sep 2018, 04:08

Probeer eens een 32bit versie van Linux Mint, die zijn alleen voor pc's met het oudere bios. De 64bit versies zijn ontwikkeld voor het nieuwere UEFI, al kunnen ze ook met een bios werken.
Voor de snelheid en programma uitrusting hoef je het niet te laten, want het werkt net zo goed en uitgebreid.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor DeBaas » Zo 16 Sep 2018, 21:06

@Joan
"Gebruik beter een normaal programma om een opstart usb te maken¨
OK, Download de Mint Cinnamon iso naar Downloads
Open een terminal, Ctrl+T
# Zoek met
sudo fdisk -l
# welke je USB device is en vul deze in bij X
cd ~/Downloads
sudo dd bs=4M if=linuxmint-19-cinnamon-64bit-v2.iso of=/dev/sdX status=progress && sync

En zo krijg je een een op een kopie van de iso, voor zover ik weet doen Etcher, Mint Mintstick, Ubuntu Startup Disk Creator en Mandriva Seed hetzelfde.
Niet zo met Unetbootin of Multisystem deze creëren hun eigen opstartsysteem.
Indien je in een Multisystem USB bootia32.efi toevoegt aan EFI/BOOT doet deze het ook op een machine met 32bit UEFI, wel even secureboot uitschakelen.

(Google bootia32.efi)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor Joan » Ma 17 Sep 2018, 02:54

"voor zover ik weet doen Etcher, Mint Mintstick, Ubuntu Startup Disk Creator en Mandriva Seed hetzelfde."
Niet helemaal DeBaas !
Voor zover mijn ervaring zet Etcher ook geen grub bij de distributie.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor peer » Ma 17 Sep 2018, 07:56

Voor mij zijn de verschillen tussen de verschillende programma's niet duidelijk. Ik gebruik meestal dd om iso's op een usb-stick te zetten. Tegenwoordig gebruik ik steeds vaker Etcher. Vroeger gebruikte ik unetbootin maar daar had ik toch regelmatig problemen mee.

Ik ben wel benieuwd naar wat de verschillen precies zijn tussen de usb-writers. Heeft iemand daar een overzicht van of een link naar een infosite????
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor DeBaas » Ma 17 Sep 2018, 11:16

"Vroeger" was een Linux iso niet geschikt om van een USB op te starten.
o.a. UnetBootin en vele andere USB creators maakten een eigen bootable opstart met behulp van de toen beschikbare Linux opstartmogelijkheden. Tegenwoordig zijn de meeste Linux distros hybride ofwel bij een 1 op 1 kopie werken ze zowel van CD/DVD als USB. De bootable optie kan voor 64bit distro's ook de EFI partitie zijn.

Voorbeeld USB gemaakt met Etcher

Code: Selecteer alles

Apparaat Op. Begin Einde Sectoren Grootte ID Type
/dev/sdh1 * 0 3793663 3793664 1,8G 0
/dev/sdh2 3782852 3787523 4672 2,3M ef EFI (FAT-12/16/32)
Gemaakt met
dd bs=4M if=linuxmint-19-cinnamon-64bit-v2.iso of=/dev/sdh status=progress && sync

Code: Selecteer alles

Apparaat Op. Begin Einde Sectoren Grootte ID Type
/dev/sdh1 * 0 3793663 3793664 1,8G 0
/dev/sdh2 3782852 3787523 4672 2,3M ef EFI (FAT-12/16/32)
De 1.8G partitie is in het voor CD/DVD gebruikelijke bestandsysteem.
De 2.3M partitie is in FAT en staat ook zo op CD/DVD

(ojee beide images zijn gelijk, sorry Joan)
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor peer » Ma 17 Sep 2018, 15:04

niet hybride iso's kun je toch met een commando hybride maken:

isohybrid os.iso
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor Joan » Ma 17 Sep 2018, 15:20

@Debaas
Dan is Etcher ook meer volwassen geworden nadat ik het de laatste keer heb gebruikt. Fijn om te weten.
De veranderingen zijn voor mij niet meer bij te houden. ::)
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor DeBaas » Ma 17 Sep 2018, 19:58

@Joan
"De veranderingen zijn voor mij niet meer bij te houden"
Daar heb ik zo af en toe ook last van ;)
@peer
"niet hybride iso's kun je toch met een commando hybride maken¨
Dat klopt,..... als de bootstruktuur en kernel op de iso dat aankan, dat was vaak niet zo.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Opstarten van Live-USB-staafje faalt. Laptop Medion S6425 - MD 61072

Berichtdoor VuurVosje » Ma 17 Sep 2018, 21:33

Using UNetbootin
UNetbootin can be used on any Linux distribution or Windows to copy your iso to a USB device. However, Unetbootin overwrites syslinux.cfg, so it creates a USB device that does not boot properly. For this reason, Unetbootin is not recommended -- please use dd or one of the other methods discussed in this topic.
Warning: UNetbootin writes over the default syslinux.cfg; this must be restored before the USB device will boot properly.
Warning:
Not all ISO are isohybrid ! However you can create isohybrid ISO.
If you use very old hardware and rare, may not support isohybrid.
Isohybrid created for UEFI should work with "Legacy mode", without support UEFI not will work on UEFI.
Before use USB stick check Bios/UEFI settings, USB should start first.
If isohybrid not working for you with uefi, try create isohybrid for own use without this option.
https://wiki.archlinux.org/index.php/US ... UNetbootin
https://wiki.archlinux.org/index.php/US ... tion_media
https://wiki.manjaro.org/index.php?titl ... n_ISO_File


'Schijven' in LM werkt prima voor het maken van USB sticks.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten