18.3 Mate upgraden naar 19?

Vragen over software en applicaties
frits

18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Ma 24 Sep 2018, 08:01

Ben een tijdje geleden begonnen met 18 Cinnamon in dualboot met Win 10.

Later in Cinnamon Mate toegevoegd en nog later ook KDE. Het laatste vanwege de mogelijkheid voor de Netbookdesktop keuze mogelijkheid. Echter gebruik ik eigenlijk hoofdzakelijk Mate met destijds Docky toegevoegd. Draait prima op mijn Asus Vivobook.

Nu vraag ik mij af of een overstap naar alleen Mate 19 (in dualboot met Win 10) een verbetering geeft. Daar zit nu een dock standaard in. Heb geen moeite met het uitvoeren van een installatie. Heb ook gelezen dat je kunt upgraden vanuit 18.3, maar met al mijn toegevoegde desktops zou dit wel eens problemen kunnen opleveren.

Is een fresh install van Mint Mate 19 een echte verbetering t.o.v. mijn huidige 18.3? Zo ja, op welke punten?
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor nomko » Ma 24 Sep 2018, 08:54

Nu vraag ik mij af of een overstap naar alleen Mate 19 (in dualboot met Win 10) een verbetering geeft. Daar zit nu een dock standaard in. Heb geen moeite met het uitvoeren van een installatie.
Dit zal zeker een verbetering geven. Het is sowieso raadzamer om altijd te werken met de laatste versie Mint die ter beschikking staat via de officiële Mint (download) kanaal. Alleen al vanwege het feit dat je dan zult werken met een besturingssysteem die volledig up-to-date is en juist minder fouten/bugs bevat dan voorgaande versies en daardoor dus weer een stuk veiliger is.
Heb ook gelezen dat je kunt upgraden vanuit 18.3, maar met al mijn toegevoegde desktops zou dit wel eens problemen kunnen opleveren.
Dus jij hebt 1x Mint geïnstalleerd en achteraf allerlei desktop omgevingen geïnstalleerd binnen dezelfde installatie? begrijp ik dat goed? dan ga je inderdaad problemen krijgen! Temeer ook omdat Mint geen KDE desktop omgeving meer heeft, dus die zal dan ook niet meer ondersteunt worden vanaf Mint 19. Dit betekend voor jou dat, als je een upgrade uitvoert vanuit de Update Manager, dat je dan achterblijft met een installatie die door KDE kreupel geslagen wordt omdat dit niet bijgewerkt wordt. Het is igenlijk ook helemaal niet aan te bevelen om binnen 1 installatie meerdere desktop omgevingen te installeren daar je dan nog wel eens te maken kan hebben met bestandsconflicten, conflicten in bibliotheekbestanden, binnen de diverse desktop omgevingen zooi installeert die je totaal niet nodig hebt binnen een desktopomgeving, als voorbeeld KDE applicaties: installeer maar eens K3B binnen een Cinnamon installatie en kijk maar eens wat voor crap je erbij mee installeert die je a) binnen Cinnamon absoluut niet nodig hebt, b) binnen Cinnamon absoluut niet wilt hebben en c)welke KDE services dan meedraaien op de achtergrond die je en niet nodig hebt en weer een belasting vormen op jouw systeembronnen/RAM.

Dus hou het bij 1 desktop binnen 1 installatie en wil je experimenteren met andere desktopomgevingen, doe dat dan veilig binnen een Virtual Box omgeving of installeer Mint met die bewuste desktop naast jouw feitelijke installatie (dus als Mint+Mate jouw hoofdwerkomgeving is, installeer dan bv. Mint+Xfce er naast op een aparte partitie). Groot voordeel van werken binnen een Virtual Box omgeving is, dat je dan jouw hoofdwerkomgeving niet aantast/corrupt maakt/vervuilt. En als j er zat van bent is die VB werkomgeving ook zo weer verwijderd zonder enige kopzorgen of hoofdpijn.
Is een fresh install van Mint Mate 19 een echte verbetering t.o.v. mijn huidige 18.3? Zo ja, op welke punten?
in 1 woord: JA!
Het grootste voordeel zit em erin dat je dan geen vervuiling krijgt of bestandsversie conflicten. Ook zullen oude configuratiebestanden niet meegenomen worden in de nieuwe Mint versie om dan binnen programma's allerlei ellende veroorzaken juist ook weer om conflicten tussen bestandsversies. Doorgewinterde Linux gebruikers zullen da ook iedereen een verse/schone/maagdelijke installatie aanraden puur om ellende met een oudere versie te voorkomen. Het verschil onder de motorkap tussen Mint 18 en Mint 19 is te groot om een upgrade vanuit de Update Manager te doen al zullen er velen zijn die zeggen dat dit goed zal werken en het zal ook vast wel goed werken, maar het is niet aan te bevelen. En het installeren van een nieuwe/schone versie van Mint duurt ook niet zo verschrikkelijk lang en het zal jou meer plezier doen dan verdriet (om het ff zo te stellen). Zelf doe ik altijd een schone/verse/maagdelijke installatie van Mint en heb daar nog nooit ellende mee gehad.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor Peterbeter » Ma 24 Sep 2018, 11:30

@ Frits: Verse install altijd beter dan opwaarderen.
Hangt ook van je PC/laptop configuratie af; msschien dit ook even lezen: https://sites.google.com/site/computertip/2
Groen is er in vele soorten
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Ma 24 Sep 2018, 12:00

Dank voor de reacties. Ik ga nu eerst de laatste versie van Mint Mate even downloaden en vervolgens testen als Live USB.
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Ma 24 Sep 2018, 15:34

Live USB werkt perfect. Besloten voor een installatie. Vanuit de Live USB Gparted gestart en de Swap en de Ext4 verwijderd, zodat daarvoor in de plaats een unallocated ruimte overblijft. Zo werk ik altijd. Echter....... bij het opstarten van de installatie ziet de schijfindeler niet dat er ook nog Win op staat.

Eerst de laptop maar uitgezet en geheel opnieuw opgestart met keuze voor de Live USB. Bij opstarten installatie weer dezelfde situatie. Ziet Windows niet. Wel keuze om het zelf te gaan regelen, maar daar ben ik niet zo goed in. De keuzes daar zijn mij niet duidelijk. Ik weet wel waar ik de installatie hebben wil: Unallocated space, maar de keuzes bevestigen mij niet of dat ook echt gebeurd.

Als het moet gaat Win eraf, want ik gebruik de laptop hoofdzakelijk met Mint. Maar een dualboot moet toch gewoon kunnen, zoals het altijd zonder problemen ging? Komt mogelijk door Win na update nummer zoveel?
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor mutse » Ma 24 Sep 2018, 16:00


Als het moet gaat Win eraf, want ik gebruik de laptop hoofdzakelijk met Mint. Maar een dualboot moet toch gewoon kunnen, zoals het altijd zonder problemen ging? Komt mogelijk door Win na update nummer zoveel?
@ frits,

Doen zoals je hierboven beschrijft. Indien je Windows toch niet meer gebruikt, doe Windows er dan maar af.
LinuxMint zijn gang laten gaan tijdens de installatie. (makkelijker dan dat kan het niet).
Een dualboot Windows --Linux, is volgens mij, persoonlijk, vragen om moeilijkheden. (zoals je her en der leest -- op verschillende fora, is er miserie met Linux in dualboot met W10)
Aan jou de vrijheid van keuze. (heb je Windows nog nodig: gebruik het dan in een virtuele omgeving (Virtualbox) om het te draaien/te gebruiken)

Succes.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Ma 24 Sep 2018, 16:17

Ok. Had nog niet meegekregen dat de dualboot nu een actueel probleem geworden is. Heeft dit te maken met actuele updates van Win?
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor mutse » Ma 24 Sep 2018, 16:26

Ja. En, het wordt er niet makkelijker op in de toekomst -- vooral met merkcomputers die een voorgeïnstalleerd systeem van Windows10 hebben.
Compatibele ' Linux-gestuurd besturingssysteem' machines kan je maar met mondjesmaat vinden ( je hebt er wel, maar de winkels die ze verkopen zijn dun gezaaid) -- er bestaat wel al een Ubuntushop (machines met een voorgeïnstalleerd 'Linux-gestuurd besturingssysteem').

[Buiten Topic]
(Ter informatie:
https://ubuntushop.be/
én: http://www.linuxcomputers.be/ )
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor Pjotr » Ma 24 Sep 2018, 17:50

Ok. Had nog niet meegekregen dat de dualboot nu een actueel probleem geworden is. Heeft dit te maken met actuele updates van Win?
Nou ja, het enige probleem is dat Windows bij sommige updates z'n eigen opstartlader over Grub heengooit, waardoor je alleen nog maar Windows kunt opstarten (althans totdat je Grub weer hebt hersteld). :D
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Ma 24 Sep 2018, 18:32

Ok, maar dat probleem heb / had ik dus niet. Mint is er nu af en na opstarten zonder Live USB komt er nu een grub regel en als ik daarna EXIT intyp start Win gewoon op. Denk dat ik Win er maar afgooi, tenzij iemand nog een idee heeft hoe de dualboot toch nog te realiseren is.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor VuurVosje » Di 25 Sep 2018, 00:56

Nou, nou ik vind dat er wel erg dramatisch gedaan wordt over een dual boot met Win. ::)
Zo erg is het nu allemaal ook weer niet; het lukt hele volksstammen om een dual boot te installeren dus moet het ons ook lukken. ;)


Weet je zeker dat je Win nooit meer zult gebruiken, of heb je te weinig ruimte? Installeer dan alleen Linux.
Heb je genoeg ruimte op je HDD/SSD en heb je HW die Win nodig heeft (bv BIOS updates, een Chinese action cam, etc)? Maak dan een dual boot.

USB via Win in Virtualbox is lastig...


Overigens is dual boot met Win7/8 tot 2020/23 ook een optie.
Laatst gewijzigd door VuurVosje op Di 25 Sep 2018, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Philippe

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor Philippe » Di 25 Sep 2018, 01:29

Zo erg is het nu allemaal ook weer niet; het lukt hele volksstammen om een dual boot te installeren dus moet het ons ook lukken. ;)
vind uw pleidooi voor Microsoft Windows en dual-boot een beetje demagogisch , maar wetenschappelijk stevig onderbouwd moet ik zeggen !

by the way , wie zijn deze " volksstammen " en wie zijn " ons " ?
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor VuurVosje » Di 25 Sep 2018, 09:23

Op zich ben ik een voorstander van Linux 'only', maar er zijn nu eenmaal mensen die ook af en toe Win nog nodig hebben.
Dan is het wel erg makkelijk gezegd: 'gooi Win er maar af'.
Meestal is het een probleem met Grub en is de oplossing Grub herstellen/repareren.
[quote=" ....
wat heeft dit te maken met de bekende reële " dual-boot " problemen
De problemen doen zich voor met Win 10 volgens bovenstaande posts.
En als ik mijn 'n=1 anekdotische bewijsvoeringsduit' in het zakje mag doen: ik heb nog nooit problemen gehad met Win 7 dual boot... ;)

Zoals je hier kunt lezen krijgen Win 7/8 nog tot 2020/2023 Beveiligingsupdates.
Prima te gebruiken voor iemand die af en toe nog Win nodig heeft in een dual boot; wel veilig, maar niet meer de laatste features.


Maar wellicht kun je 'de bekende problemen' inhoudelijk specificeren en toelichten?
Dan kan ik je beter helpen bij het vinden van een oplossing.
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Di 25 Sep 2018, 14:54

Ik heb de combi win en Mint 19 ook nog goed werkend op een oude Lenovo. Daarom heb ik de Asus maar voorzien van Mint only :).

Problem solved.
frits

Re: 18.3 Mate upgraden naar 19?

Berichtdoor frits » Di 25 Sep 2018, 15:00

Ik meende dat een Dock nu standaard in Mint Mate zat. Werk daar graag mee. Kan niet vinden waar ik dit kan activeren.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten