Rechten bij Tutorials / Howto's

Klets over Linux Mint Nederland en Vlaanderen
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor EvanC » Vr 26 Okt 2018, 16:07

Bij dit subforum hebben topic starters geen rechten om de tutorials en howto's up-to-date te houden.
Slechts door nieuwe posts kan dat aangevuld worden.
Software versies - en linkjes daar naar toe - veranderen uiteraard. Afbeeldingen dienen aangepast te worden, etc.
Wellicht kan er overwogen worden om dat recht toe te kennen.
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 28 Okt 2018, 10:57

Ik begrijp je niet goed. In dat subforum zijn er geen speciale rechten gezet. Wat kan je precies niet doen?
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor EvanC » Zo 28 Okt 2018, 15:45

Een tutotorial topic-starter heeft niet het recht om later in zijn geplaatste posts veranderingen aan te brengen om het topic actueel te houden.
Dat kan alleen door nieuwe posts te plaatsen - wat het topic dus onnodig lang maakt - met in feite dezelfde informatie, maar dan geüpdate.

Dit topic bijvoorbeeld heb ik bij het Ubuntu forum ook geplaatst.
Daar heb ik het recht om de tutorial te kunnen wijzigen / aanpassen / up-to-date te houden. Hier kan dat niet omdat men het recht niet heeft.
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 30 Okt 2018, 18:45

Ik heb geprobeerd met een nieuw account aan te maken. Een nieuw onderwerp gestart in "tutorials - how to". Daarna heb ik mijn post geediteerd en gewijzigd. Dat werkt. Daarna heb ik mijn post verwijderd. Dat werkte ook.

Heb ik de test niet goed gedaan?
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor EvanC » Di 30 Okt 2018, 19:42

Een account - zonder moderator rechten - heeft in een tutorial-topic als topic-starter maar een aantal minuten de tijd om een post te updaten.
Zie in de afbeelding rechtsboven mijn mogelijkheden en zie dat ik daar niets meer kan veranderen. Wat nog wel kan is Meld dit bericht en Reageer met citaat
Gevolg is dat ik het topic niet up-to-date kan houden als er wijzigingen noodzakelijk zijn.

Afbeelding
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor Arie » Di 30 Okt 2018, 20:46

Als er updates op je topic zijn, gewoon in een reply zetten. Heeft bovendien als voordeel dat het dan bij "nieuwe berichten" staat.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor EvanC » Di 30 Okt 2018, 22:17

Als er updates op je topic zijn, gewoon in een reply zetten. Heeft bovendien als voordeel dat het dan bij "nieuwe berichten" staat.
Buiten dat Tutorials / Howto's helemaal niet bij Actieve onderwerpen terecht komen, zouden replies het topic na verloop van jaren alleen maar onnodig onoverzichtelijk maken.
Immers, pas na scrollen tot de laatste post wordt de meest actuele status gevonden.
Het recht voor topic starters aanpassen lost dat op.
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 31 Okt 2018, 10:30

Een voordeel van een reply is uiteraard dat het onderwerp terug naar boven komt en aangegeven wordt als ongelezen. Dus voor iedereen duidelijk dat er daar iets nieuw staat.

Na verloop van jaren staat het onderwerp zo wie zo onderaan.

Dus beide systemen hebben hun voor en nadelen.

Ik dacht dat het editeren van eigen post voor ieder subforum een algemene instelling is. Ik wist niet dat er een timeout op stond. Ik bespreek dit verder met de andere moderators.
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor Arie » Wo 31 Okt 2018, 19:24

Er kan een time out op gezet worden, ligt aan de forum software. Bij sommige fora heb je maar 15 minuten de tijd om je post te wijzigen, bij andere fora kan het soms onbeperkt.
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 02 Nov 2018, 21:19

Heb even overlegd. De standaard hier is 90 minuten. Als een auteur van een artikel (in de Howto / Tutorials) het oorspronkelijke bericht wil wijzigen, kan hij gewoon een reply erop met het nieuwe artikel. Hij kan dit bericht dan melden aan de moderators met de vraag om het oorspronkelijke bericht te wissen.

Als er natuurlijk al reply's op dat eerste bericht geweest zijn is het wissen misschien niet verstandig. Dan kan het verstandiger zijn van de reply te laten en het oorspronkelijke niet te wissen.

Als het echt over een noodgeval is kan een moderator ook de tekst van het oorspronkelijke artikel wijzigen op vraag van de auteur.

Voila alles is weer opgelost en iedereen heeft zijn zin ;-)
Gebruikersavatar
EvanC
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 92
Lid geworden op: Zo 25 Sep 2016, 19:02

Re: Rechten bij Tutorials / Howto's

Berichtdoor EvanC » Vr 02 Nov 2018, 21:44

Het is een halve oplossing die moderators extra werk oplevert.
Afbeeldingen met imgbb kunnen niet gedupliceerd worden. Hoe het met linkjes in BBCode gaat durf ik niet te voorspellen.
Dell XPS 13: Fedora 39 Cinnamon + GNOME Boxes

Terug naar “Linux Mint NL”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten