Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor dirkjanl » Zo 21 Okt 2018, 10:51

Hallo,

Ik heb een 7 jaar oude laptop: Samsung NP300E7A-A01. HDD 500 GB en 4 GB RAM, i3 van 2,3 Ghz. Daar staat W7 op. Afgelopen weken heb ik daar LM19 Cinnamon naast gezet. Daar had ik beter mee kunnen wachten, want nu wil ik de HDD vervangen door een SSD (en 4GB ram toevoegen). Daartoe wil ik de HDD klonen naar de SSD. Op een andere PC met alleen W7 heb ik dat twee jaar geleden gedaan en dat verliep prima.
Maar, ik vraag me af of dat ook met LinuxMint 19 Cinnamon goed gaat. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik las in een post van 2016
viewtopic.php?f=5&t=2918&p=14879&hilit=KLONEN#p14879
dat Joan daar aangaf dat dat niet gaat lukken.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor peer » Zo 21 Okt 2018, 11:44

als de ssd net zo groot is of groter dan de hdd dan moet het volgens mij gewoon kunnen met clonezilla of redobackup.
Als de de ssd kleiner is dan de hdd dan wordt het lastiger. Met clonezilla kan het maar dan moet je wat trucjes toepassen. Weet helaas niet meer welke.

Ik geloof dat (weet weer niet zeker) HDCLone en Minitool Partitioner de mogelijkheid hebben clonen naar een kleinere disk. Je moet ze dan wel als iso downloaden.

het is al weer een tijd geleden dat ik dit gedaan heb, vandaar dat ik het niet zeker weet.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor peer » Zo 21 Okt 2018, 14:35

je kan met clonezilla een disk clonen naar een kleinere disk in de "advanced mode"
zie: https://clonezilla.org/clonezilla-live/ ... -param.php

Ik zou zeggen gewoon proberen. Zolang je de hdd niet wijzigt kan er eigenlijk niets misgaan.


Wat je ook kan doen is alles opnieuw installleren. Veel leuker.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor Arie » Zo 21 Okt 2018, 16:13

Wat je ook kan doen is alles opnieuw installleren. Veel leuker.
Behalve het windows gedeelte dan. Zelfs als je wsus gebruikt ben je uren bezig om de updates te installeren. Het downloaden kan je wel vanuit Linux doen.
http://download.wsusoffline.net/
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor DeBaas » Ma 22 Okt 2018, 00:23

Acronis heeft de nodige opties voor disk cloning.
Deze kan ook de partitie grootte dynamisch aanpassen.
Voor Linux partities dien je wel een van de uitgebreider versies te hebben, zoniet wordt voor Linux extfs partities alleen een 1 op 1 bit copie gedaan.
Nadeel, Acronis is NIET gratis.
Mijn laatste actie van een 1 op 1 kopieslag van een 500G HDD naar 500G SSD bevattende een W10 en Linuxmint OS was ongeveer 25 minuten.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor peer » Ma 22 Okt 2018, 08:14

als je clonezilla gaat gebruiken:
de partities op de hdd zijn te groot om op de ssd te passen. Je moet dan eerst met gparted de partities zo veel als mogelijk verkleinen en ehev opnieuw opstarten zodat je zeker weet dat alles nog werkt. Daarna kun je met clonezilla in advanced mode clonen (even google hoe precies) naar de ssd. Als clonezilla klaar is dan kun je de partities weer met gparted aanpassen aan de grootte van de ssd.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor dirkjanl » Ma 22 Okt 2018, 08:48

Bedankt allemaal voor de reacties. De SSD komt deze week binnen. Waarschijnlijk eind van de week ga ik er mee aan de slag. Je hoort hoe het is gegaan.
Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor Peterbeter » Wo 31 Okt 2018, 12:24

Ben benieuwd of de aktie van Dirkjan is gelukt want ik vind dit best een goed idee.
Ga binnenkort voor een inmiddels 10 jaar ¨oude¨ pc een SSD kopen en daarop Xubuntu plaatsen samen met een oude WinXP.
Op die manier krijgt die PC weer een verrassend goede snelheid...hoop ik.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor dirkjanl » Wo 31 Okt 2018, 14:49

Ja, ik dacht daar ook zojuist aan.
Wat ik gedaan heb. In het dorp zit een computerzaak. Daar heb ik de 500GB SSD besteld. En hij heeft een kloon apparaatje. Hij heeft de disks naast elkaar in het apparaat gestopt en op klonen gedrukt (of wat hij er ook voor moest doen). Ook hij benadrukte dat de originele schijf gelijk of groter moet zijn dan de ontvangende schijf. Het RAM geheugen is ook verdubbeld.
Na bijna twee uur was het klonen gedaan en werd het spannend. De SSD in de laptop (RAM hadden we al gedaan) en opstarten. Eerst W7. Prima.
Toen LinuxMint 19 Cinnamon. Ook prima!

Ik heb het zelf dus niet aangedurfd om zelf te gaan klonen. Het klonen kostte me uiteindelijk € 12 euro. Daar wilde ik geen risico voor lopen.

De dag erna heb ik mijn oude laptop uit 2007 ook opgewaardeerd (32 bits). SSD er in en van 1 GB RAM naar 3 GB. Dara draait nu ook LM19 Xfce op. Prachtig, heb ik een extra laptop om mee te 'spelen'.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor peer » Wo 31 Okt 2018, 15:46

Mooi dat het werkt:

"Ook hij benadrukte dat de originele schijf gelijk of groter moet zijn dan de ontvangende schijf."
Ik denk dat je het hier precies andersom bedoeld
klonen is niet moeilijk als de doelschijf (ontvangende schijf) groter is of gelijk aan de donorschijf.
Het wordt lastig als de doelschijf kleiner is dan de donorschijf. Dan lukt het alleen als de hoeveel data op de donorschijf kleiner is dan de doelschijf. En dan moet het kloonproces niet alleen klonen maar ook de grootte aanpassen.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor dirkjanl » Wo 31 Okt 2018, 17:37

Yep, helemaal gelijk. "Haastige spoed is zelden goed."
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor aartje » Wo 31 Okt 2018, 20:59


Ga binnenkort voor een inmiddels 10 jaar ¨oude¨ pc een SSD kopen en daarop Xubuntu plaatsen samen met een oude WinXP.
Op die manier krijgt die PC weer een verrassend goede snelheid...hoop ik.
Alleen ondersteunt Windows XP geen SSD's ivm trim volgens mij.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor Peterbeter » Do 01 Nov 2018, 21:24

@ aartje: daar kun je wel eens gelijk in hebben. Laat ik die oude winXP dus lekker doorslapen op de oude HDD en Xubuntu op de SSD.
Voor de prijs hoef je het niet meer te laten. Moet alleen even uitvogelen of de verbindingskabels van de HDD ook passen op de SSD.
Voor het correct aansluiten en de gewenste kabeltjes zie ook: https://www.computeridee.nl/workshop/ho ... wt-nou-zo/
De rest van het verhaal gaat over WIndows.
Groen is er in vele soorten
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor dirkjanl » Do 01 Nov 2018, 21:58

Mijn Getac rugged notebook uit 2007 was ook een Windows XP machine en daar past de SSD probleemloos in. Het enige is dat het een 32 bits laptop is. En dan kun je er niet alles meer mee. Zo moet ik Shutter (gebruik ik veel, zeker de 'bewerk' modus) nog goed aan het werk krijgen.

Groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Klonen van HDD naar SSD met W7 en LinuxMint19

Berichtdoor Peterbeter » Do 01 Nov 2018, 23:03

Mijn HP notebook type model 81f1 kan 64 bit aan en ik heb al gezien dat de ssd aansluitingen precies dezelfde zijn als voor de ssd. DD eruit en SSD erin.
Omdat ik pas recent Windows 10 heb afgegooid en er nu met Mint 19 Cinnamon draai, wil ik op de ssd gewoon MInt opnieuw installeren.
De winst aan snelheid op deze laptop zal waarschijnlijk aanzienlijk zijn.
Groen is er in vele soorten

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten