Hoe virtual box activeren

Vragen over software en applicaties
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Hoe virtual box activeren

Berichtdoor Lucien » Vr 09 Nov 2018, 13:48

Ik heb Oracle Virtual Box op mijn laptop geïnstalleerd en wil nu (een legale) Windows 7 installeren. Heb Netwerk bridge adapter aangevinkt, de partitiegrootte vastgelegd, de dvd-speler met W7 aangesloten en op start gedrukt. Krijg dan de melding 'Error No bootable medium found. Proces halted'.
Er gebeurt dus niets. Heb ook gekeken naar de usb instellingen en snap daar niets van. Ik heb usb3 op mijn laptop, maar kan die optie (en andere opties) niet aanvinken.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Hoe virtual box activeren

Berichtdoor peer » Vr 09 Nov 2018, 15:21

Voor de usb-instellingen moet je het extension-pack installeren.

Als je direct na het starten op F12 drukt dan kun je vanaf cd-rom starten en dan moet het werken. Maar als er nog geen besturingssysteem aanwezig is dan kiest virtualbox automatisch de cd-rom. Dat dit bij jou niet goed gaat betekent waarschijnlijk dat de dvd niet goed gebrand is.

Je hoeft de iso van windows niet op dvd te branden en vervolgens de dvd starten. Je kan de iso direct aankoppelen
Klik ik vitualbox op settings -> storage en dan op het cd-ikoontje rechtsboven. Daar kun je de iso als "virtual optical disk"aankoppelen.
Daarna moet je de gewoon kunnen starten Als je direct na het starten op F12 drukt dan kun je vanaf cd-rom starten en dan moet het werken.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe virtual box activeren

Berichtdoor Lucien » Vr 09 Nov 2018, 22:52

Usb heb ik kunnen activeren met sudo usermod -aG vboxusers <username>. Ik heb de iso alleen op een dvd (via een externe usb DVD-writer/burner). Als ik na het starten F12 indruk, krijg ik een schermpje met daarop:

Detected harddisk
AHCI controller
1) hard disk
Other boot devices
f floppy
c cd-rom
l lan
b continue booting

Maar ik kan daar niets aanvinken of wat dan ook. Tik ik 1 of de f van Floppy dan verdwijnt alle tekst en heb ik weer die melding No bootable medium found. De DVD is ok. Met een andere dvd met W8.1 gebeurt hetzelfde.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Hoe virtual box activeren

Berichtdoor peer » Za 10 Nov 2018, 08:47

waarom kies je voor de floppy?? Je moet de cd-rom hebben.

Net even getest. Bij mij werkt als ik wil opstarten van een dvd.
Je moet echter eerst wel even in de Settings de dvd-speler koppelen
dus ga naar Settings -> Storage en selecteer daar de fysieke drive.
Bij mij is dat: "Host Drive ATAPI IHAS124 C (SR0)
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe virtual box activeren

Berichtdoor Lucien » Za 10 Nov 2018, 17:54

Stond allemaal goed. Maar het probleem is opgelost. Omdat ik in principe alles goed had staan en de juiste procedure had gevolgd, heb ik het vandaag nog een paar keer geprobeerd. Op enig moment toen ik F12 intikte verscheen er een wit schermpje over de eerder genoemde meldingen en daar heb ik gedachteloos op geklikt en vervolgens begon mijn dvd te draaien en werd W7 geïnstalleerd. Heel typisch. Nadat ik VBox had uitgeschakeld en later opnieuw opstartte, lukte openen van W niet meer. Ik ben vervolgens maar verder met Mint aan de slag gegaan en kreeg daar ineens een update voor VBox. Daarna opnieuw VBox en W7 opgestart en sindsdien werkt het goed. Wat ik niet begrijp: op de oracle site kun je VBox voor linux downloaden, maar er staat niet bij dat je ook het extension pack moet downloaden. Ook staat er niet dat usb pas is te activeren na vboxusers te activeren. Dat laatste vond ik elders op internet en niet bij oracle. Dat moet toch allemaal in 1 download kunnen! Wat ik nu nog wel als probleem ervaar is dat veel beeld onder en rechts buiten het Vbox-scherm valt waardoor ik info mis en bv ook knoppen op een website niet kan zien. Het bureaublad van W wordt wel 100% in het Vbox-scherm weergegeven.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe virtual box activeren

Berichtdoor Lucien » Zo 11 Nov 2018, 01:23

Ben uit het beeldscherm-probleem. Als je Guest additions installeert krijg je bij het opstarten een volledig scherm waarbij de taakbalk zichtbaar blijft. De ene keer is dat meteen zo na het Vbox schermpje, een andere keer krijg je eerst een kleiner scherm dat zich uitbreidt tot volledig scherm. Kijken of het zo blijft werken. Heb mijn Tomtom er al mee ge-update.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Hoe virtual box activeren

Berichtdoor peer » Zo 11 Nov 2018, 08:09

ja, virtualbox is voor ons helaasniet zo handig
1. installeer virtualbox
2. installeer extension pack
3. voeg gebruiker toe aan groep vboxusers
4, installeer in guest de virtualadditions (werkt soms gemakkellijk, soms moeilijk en soms ook niet)
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Hoe virtual box activeren

Berichtdoor Lucien » Zo 11 Nov 2018, 13:56

In ieder geval dank voor de support.

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten