Grubmenu verandert in volgorde na update.

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor nemo » Wo 21 Nov 2018, 21:15

Na update in Xubuntu16.04.5 van GRand Unified Bootloader (bij dual-boot LM19 Xfce/Xubuntu16.04.5) is Xubuntu bovenaan grubmenu komen staan
en deze start nu automatisch op. Dit: https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst en deze (BIOS) https://sites.google.com/site/computertip/grub
geprobeert als ook (i.p.v sudo update-grub) sudo update-grub2.
Xubuntu blijft bovenaanstaan en start als eerste op.
Weet iemand hoe ik LM19 Xfce weer bovenaan het grubmenu krijg ?
Bij voorbaat dank.
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor dirkjanl » Wo 21 Nov 2018, 22:09

Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
pederoco
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 5
Lid geworden op: Vr 24 Aug 2018, 14:21

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor pederoco » Wo 21 Nov 2018, 22:42

Linux Mint opstarten en dan in de terminal de volgende commando's geven:
sudo grub-install /dev/sdX waarvan X de partitie is waar Linux op is geïnstalleerd. Dus voorbeeld:

Code: Selecteer alles

sudo grub-install /dev/sda
En daarna:

Code: Selecteer alles

sudo update-grub
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor emvedeesje » Do 22 Nov 2018, 09:07

Na update in Xubuntu16.04.5 van GRand Unified Bootloader (bij dual-boot LM19 Xfce/Xubuntu16.04.5) is Xubuntu bovenaan grubmenu komen staan
en deze start nu automatisch op. Dit: https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst en deze (BIOS) https://sites.google.com/site/computertip/grub
geprobeert als ook (i.p.v sudo update-grub) sudo update-grub2.
Xubuntu blijft bovenaanstaan en start als eerste op.
Weet iemand hoe ik LM19 Xfce weer bovenaan het grubmenu krijg ?
Bij voorbaat dank.
Als in een OS tijdens een update nieuwe kernel(s) geïnstalleerd worden, krugt grub automatisch een ook een update en zal deze OS de actieve opstartlader bevatten.

Het volstaat dan de tip van pederoco in je favoriete OS toe te passen.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor nemo » Do 22 Nov 2018, 14:58

Het grubmenu is inmiddels chaotisch geworden: wanneer ik op "geavanceerde opties voor LM19" klik zie ik onder de aanwezige kernels dat er bij is gekomen de lijst die je gaat zien wanneer je op geavanceerde opties voor Xubuntu 16.04.5 klikt. Ook zie je hier staan: "Ubuntu (op /dev/sda1) (op /dev/sda3).
Wanneer ik in het grubmenu voot LM19 kies start deze wel op.
Mijn eerste actie om LM19 weer bovenaan het grubmenu te krijgen was https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst : dus GRUB_DEFAULT=4 .
Maar deze deed het niet. Daarna, zoals ik eerder aangaf deze:https://sites.google.com/site/computertip/grub , zonder succes.
En toen: sudo grub-install /dev/sda3 (LM staat op 3) op advies van pederocco maar deze gaf 2 waarschuwingen en een "fout: zal niet verder gaan met bloklijsten".
Daarna heb ik GRUB_DEFAULT=0 teruggezet/hersteld om compilicaties met verdere commands te vermijden.
Vandaag weer de tip van pederocco uitgevoerd maar nu gaf deze aan: "kan geen GRUB-schijf vinden voor dev/sda3".
En later zag ik wat betreft het chaotisch "geavanceerde opties voor LM19" zoals boven beschreven.
Nu wilde ik met Timeshift momentopname terugzetten in de hoop dat het grubmenu weer goed staat doch:
Ik zie in het venster "Momentopname terugzetten" ook staan "Opties voor opstartlader" (als je deze aanklik) "(Her)installeer Grub2 op:".
En dan kan je kiezen voor sda of specifiek een partitie waarbij ik nijg om deze op sda3(=LM19-partitie) te installeren. Dáárbij kan je kiezen voor: "initramfs bijwerken"
en (aangevinkt) "Grubmenu bijwerken".
Wellicht moet ook deze situatie worden meegewogen: zowel LM19 Xfce en Xubuntu16.04.5 hebben dezelfde systeemkern, (want bij installatie van Xubuntu16.04.5
wordt de serie 4.15 geïnstalleerd) en misschien dat dit verwarrend is voor het grubmenu.
Poeh, dus voor ik verder ga met (bijvoorbeeld) terugzetten van momentopname: hoe stel ik "Opties voor opstartlader" in ?
(N.B. Tijdens installatie van LM19 twijfelde ik al of ik opstartlader op sda moest installeren of specifiek op sda3=LM-partitie (topic aan gewijd).)
Respect voor wie zich door deze info weet te ploegen ! En ook nog de oplossing weet !!
Tenzij een handiger voorstel is de vraag: Hoe stel ik in Momentopname de "Opties voor opstartlader" in ?
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor nemo » Do 22 Nov 2018, 15:39

[quote
Als in een OS tijdens een update nieuwe kernel(s) geïnstalleerd worden, krugt grub automatisch een ook een update en zal deze OS de actieve opstartlader bevatten.

Het volstaat dan de tip van pederoco in je favoriete OS toe te passen.

groeten van Michael
[/quote]

Ik had geen nieuwe kernel geïnstalleerd in Xubuntu (systeemkern is vastgezet) maar enkele updates voor het Grub (Grand Unified Bootloader).
Maar ik ga nu in LM19 Xfce de nieuwe systeemkern installeren: "Als in een OS tijdens een update nieuwe kernel(s) geïnstalleerd worden, krugt grub automatisch een ook een update en zal deze OS de actieve opstartlader bevatten."
Kijken of dit lukt.
Laatst gewijzigd door nemo op Do 22 Nov 2018, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor nemo » Do 22 Nov 2018, 16:10

De laatste systeemkern in LM19 Xfce geïnstalleerd maar is afwezig in het grubmenu en is niet actief, ook niet na meerdere keren opstarten van systeem.
LM19 blijft dan ook onderaan staan in grubmenu. Ik kan dus zelfs geen nieuwe systeemkern activeren.
Pauze voor mij. Vraag: Hoe stel ik in Momentopname de "Opties voor opstartlader" in ?
Bij voorbaat dank.
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor emvedeesje » Do 22 Nov 2018, 17:50

Het grubmenu is inmiddels chaotisch geworden: wanneer ik op "geavanceerde opties voor LM19" klik zie ik onder de aanwezige kernels dat er bij is gekomen de lijst die je gaat zien wanneer je op geavanceerde opties voor Xubuntu 16.04.5 klikt. Ook zie je hier staan: "Ubuntu (op /dev/sda1) (op /dev/sda3).
Wanneer ik in het grubmenu voot LM19 kies start deze wel op.
Mijn eerste actie om LM19 weer bovenaan het grubmenu te krijgen was https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst : dus GRUB_DEFAULT=4 .
Maar deze deed het niet. Daarna, zoals ik eerder aangaf deze:https://sites.google.com/site/computertip/grub , zonder succes.
En toen: sudo grub-install /dev/sda3 (LM staat op 3) op advies van pederocco maar deze gaf 2 waarschuwingen en een "fout: zal niet verder gaan met bloklijsten".
Daarna heb ik GRUB_DEFAULT=0 teruggezet/hersteld om compilicaties met verdere commands te vermijden.
Vandaag weer de tip van pederocco uitgevoerd maar nu gaf deze aan: "kan geen GRUB-schijf vinden voor dev/sda3".
En later zag ik wat betreft het chaotisch "geavanceerde opties voor LM19" zoals boven beschreven.
Nu wilde ik met Timeshift momentopname terugzetten in de hoop dat het grubmenu weer goed staat doch:
Ik zie in het venster "Momentopname terugzetten" ook staan "Opties voor opstartlader" (als je deze aanklik) "(Her)installeer Grub2 op:".
En dan kan je kiezen voor sda of specifiek een partitie waarbij ik nijg om deze op sda3(=LM19-partitie) te installeren. Dáárbij kan je kiezen voor: "initramfs bijwerken"
en (aangevinkt) "Grubmenu bijwerken".
Wellicht moet ook deze situatie worden meegewogen: zowel LM19 Xfce en Xubuntu16.04.5 hebben dezelfde systeemkern, (want bij installatie van Xubuntu16.04.5
wordt de serie 4.15 geïnstalleerd) en misschien dat dit verwarrend is voor het grubmenu.
Poeh, dus voor ik verder ga met (bijvoorbeeld) terugzetten van momentopname: hoe stel ik "Opties voor opstartlader" in ?
(N.B. Tijdens installatie van LM19 twijfelde ik al of ik opstartlader op sda moest installeren of specifiek op sda3=LM-partitie (topic aan gewijd).)
Respect voor wie zich door deze info weet te ploegen ! En ook nog de oplossing weet !!
Tenzij een handiger voorstel is de vraag: Hoe stel ik in Momentopname de "Opties voor opstartlader" in ?
Verwar niet: je bent wel de grub aan het wijzigen geweest in je Mint-19, doch dat gaf geen effect omdat het niet de actieve grub is.
Elke geïnstalleerde distro heeft een eigen grub, doch er is maar 1 grub actief: deze waarmee de computer opstart.

1- Waar staat de active grub?
Je start je computer. De active grub staat in de distro welke op de eerste lijn bovenaan in het menu staat.
Uit wat ik begreep staat die dus op je Xubuntu.
2- Wat te doen om de actieve grub op een andere distro te krijgen?
Start je computer en kies vb. in jouw geval Mint-19
Open de terminal en geef volgend commando als sda de schijf is welke in het BIOS ingesteld staat als eerste:

Code: Selecteer alles

sudo grub-install /dev/sda
vervolgens command:

Code: Selecteer alles

sudo update-grub
Herstart de computer en nu zal je Mint-19 bovenaan staan omdat deze nu de actieve grub bevat.

3- de verwarrende foute grub-menupunten: "Ubuntu (op /dev/sda1) (op /dev/sda3)"
Dat is volgens mij een zware bug in update-grub.
Ik heb dat hier ook al voor gehad en nog veel erger: "Linux Mint 19 Tara (19) (op /dev/sdb3) (op /dev/sdb2) (op /dev/sdb3)"
Ik denk dat het iets te zien heeft met meerdere distro's met dezelfde naam, verspreid over vb. sda en sdb.
Heb het ook al voor gehad met distro's op slechts sda alleen.
Daarbij werden Xubuntu en Ubuntu als 1 beschouwd (zelfde familie).
Het vergt engelengeduld om al die grub's weer met de hand in orde te krijgen...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor nemo » Do 22 Nov 2018, 20:34

"Verwar niet: je bent wel de grub aan het wijzigen geweest in je Mint-19, doch dat gaf geen effect omdat het niet de actieve grub is."
Oh ja, natuurlijk !

Volgende opmerking:
"Open de terminal en geef volgend commando als sda de schijf is welke in het BIOS ingesteld staat als eerste:
Code: Selecteer alles
sudo grub-install /dev/sda "
De aanwijzing die pederocco gaf:
" sudo grub-install /dev/sdX waarvan X de partitie is waar Linux op is geïnstalleerd. Dus voorbeeld:
Code: Selecteer alles
sudo grub-install /dev/sda "
Ik dacht dat met X de LM19-partitie bedoelt werd = sda3 maar blijkbaar wordt met "partitie" bedoelt de schijf = sda !

Deze opmerking:
"Dat is volgens mij een zware bug in update-grub."
Ik gaf al eerder aan dat LM19 Xfce en Xubuntu16.04.5 toevallig exact dezelfde systeemkern hebben waardoor wellicht tijdens de Grub-update
dit voor verwarring heeft gezorgd.
Ik ga nu aan de gang met de terminalcommands die je hierboven aangeeft: sudo grub-install /dev/sda
vervolgens command:
sudo update-grub

Bedankt Michael.
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor nemo » Do 22 Nov 2018, 22:02

Ja, met deze commando's staat LM19Xfce weer bovenaan het grubmenu en start automatisch op.
De nieuwe systeemkern die ik eerder had geïnstalleerd is nu ook actief.
Maar wanneer ik " Geavanceerde opties voor (X)Ubuntu16.04.5 " aanklik is het een zooitje: o.a. zoals Michael aangaf terwijl nu
in "Geavanceerde opties voor LM19 Xfce " alles staat zoals het hoort.
Ik krijg nu wel van Bijwerkbeheer een update voor Grub2. Misschien dezelfde als gisteren voor Xubuntu, waarna dus Xubuntu bovenaan het grubmenu kwam en
automatisch opstartte. Dat zou nu geen probleem zijn voor LM maar als het een zware bug bevat zoals Michael vermoed en in geavanceerde opties voor LM19
gaat husselen dan zeg ik: tot hier en niet verder!
Opmerking van Michael: " Het vergt engelengeduld om al die grub's weer met de hand in orde te krijgen... " : Hoe dan ?
Michael bedankt voor de inzet.
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor emvedeesje » Vr 23 Nov 2018, 10:36

Opmerking van Michael: " Het vergt engelengeduld om al die grub's weer met de hand in orde te krijgen... " : Hoe dan ?
Dat is een heel ingewikkeld proces dat je eventueel kan rechtzetten doch eerst moet je enkele zaken weten:
- het gaat om het bestand /boot/grub/grub.cfg
- en dat op elke linux distro op die computer
- /boot/grub/grub.cfg is het resultaat van het command sudo update-grub
- deze /boot/grub/grub.cfg moet je zelf gaan aanpassen via sudo xed /boot/grub/grub.cfg want het is een read-only systeembestand = dat is gevaarlijk, want hier fouten maken = systeem om zeep.
Vervolgens die slechte situatie bestuderen tot je er scheel van kijkt: ga maar eens zien via Bestandsbeheer in /boot/grub/grub.cfg

Ik zou het je momenteel niet aanraden!
Er is nog zoveel meer over te vertellen, doch heel ingewikkeld.

Ik zou je het volgende adviseren: verwijder de Xubuntu en eventueel andere linux-OS op deze computer.
Dat doe je door op te starten via je Mint-19 en de betreffende partities te formatteren via gparted of schijven
Daarna de grub van Mint-19 automatisch uitkuisen met:

Code: Selecteer alles

sudo update-grub
Nog een tip: zet slechts 1 favoriete Linux distro op je computer waar je dagelijks mee werkt.
Om te experimenteren met, of uit te kijken naar andere distro's: doe dat veilig op een testbak.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor nemo » Vr 23 Nov 2018, 19:46

Oké, grubmenu laat ik voor wat het is. Grrrub.
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor nemo » Wo 02 Jan 2019, 21:01

" Het vergt engelengeduld om al die grub's weer met de hand in orde te krijgen... " : Hoe dan ?

Ik kreeg weer een update voor Grand Unified Bootloader (= grub) in Xubuntu 16.04, heb deze (uiteindelijk) uitgevoerd en zoals verwacht kwam hierdoor Xubuntu
weer bovenaan het grubmenu. Daarna LM19 opgestart en de commando's: sudo grub-install /dev/sda en sudo update-grub uitgevoerd waardoor LM19 (voorkeurdistro) weer bovenaan het grubmenu stond.
Het grubmenu wat betreft "geavanceerde opties" voor Xubuntu 16.04 staat nu alles weer zoals het hoort (de chaos is verdwenen).

Conclusie: Bij meerdere Linuxdistro's zal een update voor Grand Unified Bootloader de desbetreffende distro bovenaan het grubmenu plaatsen.
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor peer » Do 03 Jan 2019, 08:38

Ja, bij 'sudo update-grub' komt de actieve distributie bovenaan te staan.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Grubmenu verandert in volgorde na update.

Berichtdoor Joan » Vr 04 Jan 2019, 21:38

"Ik dacht dat met X de LM19-partitie bedoelt werd = sda3 maar blijkbaar wordt met "partitie" bedoelt de schijf = sda !"

Een drive of schijf is geen partitie, verwissel die twee nooit. Een partities is een partje op een opslagapparaat zoals hdd, ssd, usbstick, SDkaart enz.
De schijf of drive word aangegeven met drie 3 letters zoals sda, sdb enz.
De partities worden aangegeven met een cijfer (nummer) zoals sda1. dit is de eerste partitie op drive sda.

De Linux Mint partitie is dus een stukje (partje) op een drive.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten