Virtualbox installatie werkt niet

Vragen over software en applicaties
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 25 Dec 2018, 18:10

Hallo,

Ik dacht van eens in mijn pas geinstalleerde LM19 VirtualBox te proberen in plaats van VMWare. Vermoedelijk een slecht idee?

Ik probeerde eerst via Softwarebeheer. Dat installeert wel maar in de menu is geen VirtualBox te vinden. Dan heb ik maar 'Uninstall gedaan'. Maar dan vond ik op internet dat dit inderdaad niet werkte en dat je het DEB pakket vanop de site van Oracle moest installeren. Dus toch maar eens proberen.

Als ik het DEB pakket probeer te installeren krijg ik de volgende foutmelding: Fout: Maakt het bestaande pakket 'virtualbox stuk die conflicteerd: 'virtualbox'. Maar de /home/wilfried/Downloads/virtualbox-6.0_6.0.0-127566-Ubunti-bionic_amd64.deb biedt deze aan via: 'virtualbox/

De vertaling is zo slecht dat het niet veel verteld, maar vermoedelijk heeft die 'Uninstall' niet gewerkt. Als ik op zoek ga naar 'Virtualbox' krijg ik inderdaad 154 items, zie: https://imgur.com/UoT3aQc

Mag ik al die 154 items gewoon deleten? Of is er een andere manier om een geïnstalleerd programma volledig te verwijderen?

Daarna nog een keer het DEB bestand proberen te installeren?
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 25 Dec 2018, 19:44

Ik heb wat geexperimenteerd. Als ik de volgende commando's achtereenvolgens uitvoer in terminal:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get clean
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get autoclean
Dan kan ik de DEB package installeren. Wel na 2 keer proberen, want ik kreeg eerst telkens de melding "same version is already installed" maar na telkens "herinstalleer package" werkte het.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 25 Dec 2018, 20:54

Blijkbaar was VirtualBox geen goed idee. Ik moet al mijn Windows machines terug authenticeren. Er is in VirtualBox geen mogeijjheid tot clonen van de zelfde machines. Ik ga dus verder met VMWare werken. Maar hoe krijg ik nu die VirtualBox uninstalled???
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor Joan » Wo 26 Dec 2018, 02:49

Ik adviseer eerst in updatebeheer te kijken wat je daar kunt verwijderen aan ongewenste rommel.
Kijk daarna eens op de wiki hoe je op verschillende manieren je systeem kunt opschonen. programma resten opruimen
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 26 Dec 2018, 07:41

Dank je. Weer wat bijgeleerd. En blijkbaar kan je in pakketbeheer ook alles netjes verwijderen.. Blijkt dat rechts klikken in de menu bij de item naar het manueel geïnstalleerde programma niet alleen de menu-item verwijderd maar heel het programma. Goed zo ;-)
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor peer » Wo 26 Dec 2018, 08:08

in virtualbox kun je guest clonen (rechtermuisknop als je de guest geselecteerd hebt)

Bij het verwijderen van programma's kijk ik toch ook altijd even of er er geen configuratiebestanden achterblijven. Meestal in de hidden directories te vinden.
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 26 Dec 2018, 11:43

in virtualbox kun je guest clonen (rechtermuisknop als je de guest geselecteerd hebt)

Bij het verwijderen van programma's kijk ik toch ook altijd even of er er geen configuratiebestanden achterblijven. Meestal in de hidden directories te vinden.
Aha - dat was dus wat ik gemist heb. Ik zal het nog eens proberen. Ik had gewoon Open of Nieuw (weet niet meer) gedaan en een machine (van VMWare) aangeklikt. Het ging open maar Windows preutelt dus dat ik terug moet registreren. Omdat ik mij herinner dat het registreren zo'n gesukkel was - was ik het al beu...

Dank je voor de tip van de hidden directories. Was ik vergeten.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 26 Dec 2018, 17:20

Even een update. Blijkbaar werkt VMWare niet met de kernel van LM 19.

Dan maar terug naar Virtualbox. De installatie vanuit Softwarebeheer werkt niet. Maar op hun site is een *.deb package en die installeert wel. Virtualbox lijkt veelbelovend. Snelheid lijkt niet onder te doen in vergelijking met vmware (wat wel het geval was onder OS Windows). Goed dus.

Het klonen werkt niet. Dat werkt alleen als je al een Virtualbox machine hebt. Ik heb (tot nu toe) alleen Vmware machines... Dan maar die verveldende Windows registraties doorlopen langs de telefoon....

Reeds 1 machine gedaan en die werkt perfect. Dus I can go on ...
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor Joan » Vr 28 Dec 2018, 23:26

Kan je in Virtueelbox de gasten van VM overzetten met "Machine" > "Toevoegen"?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 29 Dec 2018, 11:58

Ja dat werkt. Ik heb nu de belangrijkste virtual machines actief in VirtualBox. Het is wel even puzzelen daar ik al jaren die VMWare gewoon ben. Wat nog niet werkt is drag en drop van host naar VM en andersom.

En een shared folder op de host kan ik alleen maar in de VM als administor als de guest een Linux machine is. Bij een Windows machine is dat geen probleem blijkbaar.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor peer » Za 29 Dec 2018, 12:30

In de linux guest moet jezelf toevoegen aan de groep vboxsf. Dan even de guest rebooten en je kan hebt toegang tot de shared folder.

Drag en drop kun je instellen in de settings: General-Advanced
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Virtualbox installatie werkt niet

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 29 Dec 2018, 21:48

In de linux guest moet jezelf toevoegen aan de groep vboxsf. Dan even de guest rebooten en je kan hebt toegang tot de shared folder. Drag en drop kun je instellen in de settings: General-Advanced
Dank je, schitterend, dat werkt nu allemaal prima!

Terug naar “Software en applicaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten