momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Vragen over Grub, de liveCD en de installer
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor nemo » Zo 30 Dec 2018, 14:19

1. Is het mogelijk om na her-installatie van LM19.1 de momentopname van Timeshift terug te zetten ? Deze momentopname staat op een aparte opslag-partitie.
(De momentopname wordt vlak voor her-installatie gemaakt. Na her-installatie zal ik eerst de updates binnenhalen en de systeemkern ten tijde van de momentopname.)

2. Hoe moet ik Timeshift eigenlijk zien: als een (volledige) back-up van het systeem of eerder als systeemherstel zoals in Windows ? (Omdat ik bij het woord momentopname eerder denk aan systeemherstel.)

Bij voorbaat dank.
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor Joan » Zo 30 Dec 2018, 14:53

Timeshift maakt standaard een volledige backup van het systeem deel, maar niets van de /home.

Let op: Houd er rekening mee dat Timeshift standaard ook de /home leegmaakt, pas dat eerst aan voordat je het herstel start.

Zet eerst de backup terug en daarna de eventuele updates, want ook die zijn verdwenen na een Timeshift herstel.

Lees ook de handleiding van Timeshift op de LMNL wiki.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor nemo » Zo 30 Dec 2018, 16:34

Kan ik dan ook de /home terugzetten met Reservekopieën (Deze staan ook op aparte opslag-partitie) ?
(De belangrijke bestanden zet ik -voor de zekerheid- eerst op een usb-stick.)
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor Joan » Di 01 Jan 2019, 16:04

Ja dat kan.

Zelf gebruik ik Luckybackup omdat dat een volledige backup van de /home kan maken en beter instelbaar is. Zie hiervoor ook Luckybackup op de LMNL wiki.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor emvedeesje » Do 03 Jan 2019, 09:13

1. Is het mogelijk om na her-installatie van LM19.1 de momentopname van Timeshift terug te zetten ? Deze momentopname staat op een aparte opslag-partitie.
(De momentopname wordt vlak voor her-installatie gemaakt. Na her-installatie zal ik eerst de updates binnenhalen en de systeemkern ten tijde van de momentopname.)
LET OP !
Als je een nieuwe installatie maakt op een nieuwe partitie, heeft deze een andere UUID.
Deze UUID staat genoteerd in /etc/fstab
Als je nu met Timeshift alles terugzet van je vorige, wordt deze fstab natuurlijk overschreven, met nu de UUID van de vorige installatie.
Daarmee kan het OS niet starten.
Of het werkt om de UUID daar aan te passen in fstab, dat is mij nog niet gelukt tot nu.
Er zijn waarschijnlijk nog andere zaken.
Mocht ik de oplossing vinden, dan kom ik er nog op terug.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor emvedeesje » Do 03 Jan 2019, 11:10

AANGEPAST BERICHT
1. Is het mogelijk om na her-installatie van LM19.1 de momentopname van Timeshift terug te zetten ? Deze momentopname staat op een aparte opslag-partitie.
(De momentopname wordt vlak voor her-installatie gemaakt. Na her-installatie zal ik eerst de updates binnenhalen en de systeemkern ten tijde van de momentopname.)
LET OP !
Als je een nieuwe installatie maakt op een nieuwe partitie, heeft deze een andere UUID.
Deze UUID staat genoteerd in /etc/fstab
Als je nu met Timeshift alles terugzet van je vorige, wordt deze fstab natuurlijk overschreven, met nu de UUID van de vorige installatie.
Daarmee kan het OS niet starten.
Of het werkt om de UUID daar aan te passen in fstab, dat is mij nog niet gelukt tot nu.
Het werkt in deze situatie inderdaad na het aanpassen van /etc/fstab met de nieuwe UUID's voor OS en SWAP.
(ik had in fstab nog een foutieve mount staan voor een schijf die er nu niet meer was, daardoor bleef de opstart hangen)

groeten vaan Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor nemo » Do 03 Jan 2019, 13:18

Michael schrijft: "Als je een nieuwe installatie maakt op een nieuwe partitie, heeft deze een andere UUID.
Deze UUID staat genoteerd in /etc/fstab.
Als je nu met Timeshift alles terugzet van je vorige, wordt deze fstab natuurlijk overschreven, met nu de UUID van de vorige installatie.
Daarmee kan het OS niet starten." "Het werkt in deze situatie inderdaad na het aanpassen van /etc/fstab met de nieuwe UUID's voor OS en SWAP."

De nieuwe installatie komt inderdaad op een nieuwe partitie.
Dus als ik daarna de momentopname terugzet kan het OS niet starten. Hoe pas ik dan /etc/fstab aan? Via Live-CD/USB?
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor emvedeesje » Do 03 Jan 2019, 18:20

De nieuwe installatie komt inderdaad op een nieuwe partitie.
Dus als ik daarna de momentopname terugzet kan het OS niet starten. Hoe pas ik dan /etc/fstab aan? Via Live-CD/USB?
Inderdaad, en als volgt:
-start de live-USB
-open bestandsbeheer en mount de betreffende partitie door er op te likken (er komt een witte driehoek achter de naam)
-open de Terminal

Code: Selecteer alles

cd /media/mint
bekijk wat daar staat: Je moet dat volume hier vinden

Code: Selecteer alles

cd volumenaam
bekijk wat daar staat: Je moet hier alle mappen van die partitie zien, o.a. de map etc

Code: Selecteer alles

sudo xed etc/fstab
aanpassingen doen en opslaan.
- Herstarten

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor Joan » Za 05 Jan 2019, 02:53

Opgelet:
Als je een Timeshift backup terugzet is de nieuwe installatie vervangen door de oude. Dat is denk ik niet de bedoeling na een (her)installatie.
Er zijn dus twee mogelijkheden, 1. (her)installeer en opnieuw aanpassen of 2. een Timeshiftbackup terugzetten.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
nemo
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 23 Okt 2018, 12:48

Re: momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor nemo » Ma 07 Jan 2019, 22:33

Opgelet:
Als je een Timeshift backup terugzet is de nieuwe installatie vervangen door de oude. Dat is denk ik niet de bedoeling na een (her)installatie.
Er zijn dus twee mogelijkheden, 1. (her)installeer en opnieuw aanpassen of 2. een Timeshiftbackup terugzetten.
Vraag: kan ik Timeshift starten via Live-USB en zo de momentopname (welke op een aparte opslag-partitie staat) terugzetten op een nieuwe partitie?
Dual-boot LM19.1 Xfce / Xubuntu16.04.5 - 64-bits
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: momentopname Timeshift terugzetten na her-installatie

Berichtdoor Joan » Di 08 Jan 2019, 02:40

Ja dat kan
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Installatie & Boot”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten